Talán nem a legszerencsésebb pont így kezdenem, de azzal gondolom mindenki tisztában van, hogy feltörhetetlen zár nem létezik. 100%-os biztonság tehát nincs.
Előzmények
A cikk megírásának indítéka mi lehetne más, mint az, hogy ellopták a bringámat, mégpedig egy olyan biciklitárolóból, melyet két biztonsági kamera is figyelt. Az esetnek utánajárva kiderült, hogy a kamerák leginkább csak dísznek vannak felszerelve, és az épület üzemeltetőinek fogalmuk sincs a “biztonsági rendszer” működéséről. Több napos huzavona után, sikerült megszerezni az állítólag feljavított minőségű felvételeket:
Összesítve magát a melót, nincs 1 perc, ennyi idő kell ahhoz, hogy elvigyék a bringád, ha az nem megfelelő eszközzel, nem megfelelően van lakatolva. (És mint látható ne nagyon bízz az épület kameráiban Olaf)
{reklam}
Alapszabályok
Egyértelmű dolgok következnek amiről mindenki hallott, mindenki tudja, ennek ellenére nincs olyan nap, hogy ne látnék értékes bringákat helytelenül lezárva, rossz helyre rögzítve, lámpák
rajtahagyva stb.
- Soha ne hagyd felügyeletlenül a bringádat még egy pillanatra sem lakatolás nélkül! A legtöbb lopás a “beugrok a boltba cigiért, addig kinnt hagyom a bringát” esetek következménye.
- Használj két (minőségi) zárat!
- Jól látható, forgalmas helyen horgonyozz, olyan helyen, ahol a gyalogos forgalomnak legalább minimális visszatartó ereje van a tolvajokkal szemben!
- Órát, lámpát, kulacsot, pumpát, mindent ami mozdítható a bringán, vigyél magaddal! Ezek a cuccok ugyanúgy értékek, tehát vigyázz rájuk!
- Ne lakatolj mindig ugyanazon a helyen, mert kifigyelhetik mikor jössz, mikor mész és máris megvan az idő a támadásra! Én pont így jártam, tehát érdemes komolyan venni.
- Ne tárold a bringádat (még zárral sem) lépcsőházak folyosóján, pincéjében! Nem is tudom hány bringát vittek az évek során így a közvetlen környezetemből. A lezárt folyosó sem jelent különösebb akadályt a tolvajoknak.
- A zárat mindig vidd magaddal! Sose hagyd ott azzal az indokkal, hogy másnap ne kelljen cipelni! Az ott hagyott zárat könnyen “előkészíthetik” anélkül, hogy észrevennéd.
Figyelem a kisfilmet rejtettkamerával vették fel. Itt le lehet mérni mekkora a visszatartó ereje a tömegnek
Lakatok
Sajnos a legtöbb bringaboltban nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a zárakra, pedig a városi bringás egyik legfontosabb felszereléséről van szó. Lássunk némi áttekintést az elterjedt zártípusokról:
Spirálzár: nevét az alakjáról kapta, spirálisan fel van tekerve. Általában drótsodronyból készül, és műanyaggal vagy gumival van bevonva. Ez a fajta zár ér a legkevesebbet, gyakorlatilag alkalmatlan biciklilakatolásra. Leginkább szerszámok rögzítésére használható a sufniban, esetleg a pottyantósnak az ajtaját lehet vele rögzíteni a telek végében.
Kábelzár: a spirálnál egy fokkal erősebb, vastagabb, de mivel a többsége ennek is drótsodronyból készül szintén nem alkalmas lakatolásra. Megtévesztő lehet némelyiknél a vastagság, bizonyos típusoknál a drótsodrony köré alumíniumgömböket szerelnek, hogy könnyebb legyen összetekerni, szállítani. Ezek azonban könnyedén elpattinthatók, fűrészelhetők. A Citadel gyárt nagyon vastag (4-5cm) kábelzárat is, aminek a belseje ugyanúgy sodrony, tehát szintén nem ér semmit. A sodrony bármilyen vastag lehet, a fűrésznek nem ellenfél, legfeljebb fél perccel tovább kell dolgozni vele! Az alábbi videókon láthatod mennyi ideig tart elvágni.
Az sem jelent megoldást, ha vastagabb sodronyt használsz, ez max. néhány másodpercet jelent a tolvajnak.
Gerinc lakat: Ez a legnagyobb átverés. Bár masszívnak tűnik a hengerei miatt, de azok könnyen összenyomható műanyagok, melyekben egy vékony sodronyszál fut!
Lánc-lakat kombinációk: ezek már megállják a helyüket, alkalmasak lakatolásra. Ez a legelterjedtebb a motorosok körében is, ahol a kerékpárnál jóval nagyobb értéket kell védeni. Kétféle változat létezik, egyik az integrált záras, a másiknál külön kell feltenni a lakatot a láncra. Utóbbi előnye, hogy a lakat bármikor kicserélhető. Mivel a lánc rész nagyon erős, ezért itt a zárra kell nagyobb figyelmet fordítani, mert onnan “várható” inkább próbálkozás a feltörésre. Hátránya, hogy súlyra igencsak nehéz, ezért a hordozás körülményes lehet. A rövidebb típusokat fel lehet tekerni a nyeregcsőre és úgy szállítani.
U-lakat: a lakatolás legbiztosabb módja. Fűrészelni gyakorlatilag lehetetlen, és a zár részhez is elég körülményes hozzáférni, mivel bele van építve az “átfogó” részbe. A súlya is elfogadható és a legtöbb típushoz adnak rögzítőalkatrészt, amivel a vázra lehet szerelni. Legnagyobb hátránya, hogy kevés helyen használható, mert kicsi objektumot képes csak átfogni. Másik, hosszabb zárral együtt érdemes használni.
Abus Bordo: egy újfajta lakatolási módszer. A zár kicsi, könnyen szállítható és baromi merev. A szegecsek is kellően merevek, mérete miatt pedig könnyedén használhatjuk olyan helyeken is, ahol az U-lakattal problémás lenne a lakatolás. Több kivitelben kapható, a legjobb (legdrágább) 15-ös értéket képvisel a biztonsági skálán. Számzáras kivitelben is elérhető.
Zárak
Körkulcsos zár: a legegyszerűbben feltörhető zárak közé tartozik. Annak idején volt is ebből botrány, az egyik legelismertebb lakatgyártó cég, a Kryptonite egyik körkulcsos zárral szerelt U lakatjáról (Evolution 2000) kiderült, hogy egy filléres tollal másodpercek alatt nyithatóEgy lelkes fórumtársam küldött egy filmet, amin ő maga nyit ki hasonló módszerrel egy körkulcsos zárat pillanatok alatt:
Hagyományos kulcsos zár: ma már nagyon kevés bringazáron használják könnyű feltörhetősége és sokszorosíthatósága miatt.
“Lapkulcsos” zár: ez a legelterjedtebb, és egyben legbiztonságosabb megoldás. A zár csak a pontosan belepasszoló kulccsal nyílik, ezeket már nem lehet tollal kinyitni.
Számzár: klasszikus megoldás, amikor a lakat csak a saját kódjával nyílik. Manapság kevés záron használják, nem nagyon érdemes vele foglalkozni, és a használata sem javasolt.
Gyártók
Sok gyártó sok zára közül válogathatunk, a fent leírtak után azonban kevesen maradnak, akiknek a terméke szóba jöhet. Magyarországon három komoly gyártó termékei közül választhatunk. Ezek a Kryptonite, az olcsóbb árkategóriát képviselő Citadel, és a német érdekeltségű Abus.
Hova és hogyan lakatoljunk?
Hiába van jó zárunk, ha rosszul alkalmazzuk. Érdemes két zárat használni, és két ponton rögzíteni a gépet. Az egyik legyen az első kerék + váz, a másik pedig hátsó kerék + váz. Ha erre nincs lehetőség, akkor hátul lakatoljunk, az első kereket pedig vagy vigyük magunkkal, vagy lakatoljuk a hátsó kerékhez. Ha gyorszáras a nyeregcső, akkor érdemes azt is kikapni és elvinni, nehogy valaki véletlen megszabadítson tőle, lévén nem tartozik az olcsó alkatrészek közé. Msik megoldás – ami miatt sokan hülyének néznek – a fejjel lefelé lakatolás, tehát a bringa a nyergen + kormányon pihen, és így van rögzítve. Ez esetben érdemes valamit alátenni a nyeregnek, hogy meg ne sérüljön.
A gyorszáras nyeregbilincs nem a legszerencsésebb, helyette használjunk csavarhúzóval rögzíthetőt. Apró trükk, ami egy fórumtársamtól származik: miután beállítottad a nyeregmagasságot, a nyeregbilics-rögzítő csavar fejébe nyomj egy csepp ragasztót, ezzel megakadályozva a kicsavarás lehetőségét. Értelemszerűen olyan ragasztót használj, amit utána könnyűszerrel ki tudsz kaparni / oldani belőle, de ahhoz pont elég, hogy utcán ne álljanak neki vele vacakolni.
És most lássunk néhány horgonyozási technikát. A lakatoláshoz egy Abus Steel O Chain láncot, és egy Citadel U lakatot használtam. Kattints a képekre a nagyobb mérethez!
Na így nem szabad horgonyozni. Egyrészt gyenge a fa amihez láncoltam, másrészt a váz és a hátsó kerék nincs lakatolva, csak az első kerék. |
Az U lakat fogja a hátsó kereket + vázat a vashoz, viszont a lánc csak az első kereket fogja a vázhoz. Sokszor könnyű elnézni, hogy valóban átfűztük e lakatot azon, amihez horgonyozni szeretnénk, már velem is előfordult, erre nagyon kell figyelni! |
Az U lakat helyes használata hátsó keréken. | Itt már át van fűzve a vason, a keréken, és a vázon is a lánc. |
Horgonyozás klasszikus tárolóban. Ügyelni kell az első kerék biztonságára is, főleg, ha csak egy lakattal vagyunk. | A lánc fogja a két kereket, és a vázat is. |
Ha nincs más lehetőség, akkor közlekedési táblához is lakatolhatunk, de azt azért nézzük meg előtte, hogy elég masszívan kapaszkodik e a földbe, illetve, hogy a magassága megfelel e a célnak. | Ha nincs más lehetőség, akkor közlekedési táblához is lakatolhatunk, de azt azért nézzük meg előtte, hogy elég masszívan kapaszkodik e a földbe, illetve, hogy a magassága megfelel e a célnak. |
A legbiztosabb megoldás, amikor külön van rögzítve a két kerék a vázhoz + a horgonyzó objektumhoz… | …elöl az U lakattal, |
…hátul pedig a lánccal. | Ugyanaz, mint az előbb, csak a “tárolónk” más. Horgonyozás céljára legjobbak az ilyen betonozott talpú vaskorlátok. |
Elöl szokás szerint az U lakat… | Hátul pedig a lánc. |
A képeken az alábbi zárakat használtam:
- Citadel U-lakat
- Abus Steel-O-Chain (nem konkrétan ez a típus, ennél egyel jobb, de azt már nem lehet kapni)
Amit én még ajánlok:
- Abus Granit Futura 64 – Könnyű, és minimális helyet sem hagy a bringa és a rögzítő objektum között, így lehetetlenség hozzáférni.
- Abus Granit X-Plus 108×230 USH54 – Az Abus csúcskategóriás kerékpárlezárásra szánt U-lakata. Az alábbi BikeMag tesztben is ezt hozzák ki győztesként.
- Abus Bordo – Az Abus újdonsága, mely a tesztek szerint is elég meggyőző eredményeket mutat
- Kryptonie Evolution
- Kryptonite New York Lock
Tanácsok Sheldon Brown-tól
Aki sokat foglalkozik kerékpárszereléssel, előbb-utóbb biztos talákozik Sheldon Brown nevével. Jómagam is számtalan dolgot tanultam meg írásaiból. Lássuk, hogyan vélekedik a biztonságos lakatolásról.
Szerinte a leghatékonyabb módszer, ha csak a hátsó kereket rögzítjük az U lakattal úgy, hogy a lakat a támvilla és a láncvilla között helyezkedik el. Így sokkal kisebb U lakat is elegendő, amihez még nehezebb hozzáférni. Ebben az esetben is védve van a váz, mert hiába oldjuk ki a hátsó kerék gyorsrögzítőjét, attól még a kereket nem tudjuk kivenni a váz hátsó háromszögéből.
Logikus megoldás lenne a tolvaj részéről, ha elfűrészelné a kereket. Ez azonban koránt sem olyan egyszerű feladat, mivel egyrészt nem fér hozzá, másrészt a felnit feszítik a küllők, ami szintén megnehezíti a dolgot. Sheldon Brown szavaival élve: “Believe me, this just doesn’t happen in the real world.” A hátsó kerék általában a második legdrágább alkatrész egy kerékpáron a váz után. Anélkül ellopni egy bringát már nem olyan nagy biznisz.
További tanácsok városi bringásoknak
A városi bringázás alapszabálya, hogy nem szabad olyan bringával járni, ami kapásból szemet szúr. Ebből a szempontból a teleszkópos gépek vannak leginkább veszélynek kitéve, még akkor is, ha értéktelen villával vannak szerelve. A tolvajok nem mindig értenek ahhoz, amit ellopnak, így nekik nem mond semmit az, hogy Neked milyen bringád van. Látják a szép krómosan csillogó becsúszószárakat és máris úgy gondolják, hogy ez csak értékes gép lehet.
Érdemes megnézni, hogy a futárok milyen kerékpárokkal közlekednek. Pl.: ezer éves váz + merev villa, 27-es kerék és egyenes kormány. Sokan váltót sem használnak, hanem single speed-el járnak, esetleg fixiznek. Ennek elsősorban az a célja, hogy minél kevesebb alkatrész legyen a bringán, így kevesebb a hibalehetőség, és jelentősen csökken a lopás veszélye is.
Személyes tapasztalatból tudom, hogy az országútikat, illetve egyéb 27-es kerékkel szerelt merev villás bringákat sokkal kevésbé lopják. A legnagyobb veszélynek egyértelműen a montik vannak kitéve, mivel ebből van a legtöbb, ezt a legkönnyebb eladni, ezt lopják.
A legnagyobb dilemma az szokott lenni kerékpárvásárláskor, hogy “hétköznap a városban, hétvégén hegyekben akarom használni a kerékpárt”, így egyértelműen adja magát a monti, ami elvileg jó választás lenne, megfelelő gumival teljesen alkalmas városi használatra, viszont lopás szempontjából a lehető legrosszabb, amit vehetünk. Ezért érdemes teljesen kettéválasztani a dolgot, venni egy rendes kerékpárt szabadidős használatra az igényeinknek megfelelően, illetve építeni egy egyszerű kis gépet a városba. Tudom hülyén hangzik, de, ha egyszer elviszik a bringád, akkor rögtön rájössz, hogy a monti nem a sűrű városi lakatolós bevetések eszköze. Ezzel kapcsolatban rengeteg segítséget lehet kapni az Index kerékpáros fórumon.
Veszélyes helyek
Budapesten kétségkívül a Műszaki Egyetem és környéke a legveszélyesebb bringalopás szempontjából, napi szinten viszik el a lovakat. Szintén van biztonsági szolgálat, biztonsági kamera, tehát minden eszköz ami alkalmas a mókusvakításra. A fent leírt esetből azonban nyilvánvalóan következik, hogy ezek a dolgok semmit nem érnek, mivel a kamerák mögött ülőt a legkevésbé sem izgatja, hogy mi történik a monitoron, a rendőrség intézekdését gondolom nem kell bemutatnom senkinek.
Általánosságban elmondható, hogy veszélyes minden olyan hely, ahova sokan járnak bringával, pl. az oktatási intézmények, bevásárlóközpontok, szupermarketek. Az ilyen helyeken mindig két zárat használjunk, és az első kereket vegyük ki!
Kerékpár biztonsággal kapcsolatos oldalak
- Vásárlói vélemények lakatokról
- Kükü tanácsai városi bringásoknak
- ABUS
- Kryptonite
- OnGuard
- Master Lock
- Sheldon Brown
- BikeMag bicajlakat fórum
Köszönet a cikk megírásáért Mérei Tamásnak akinek a weblapján még sok érdekes dolgot találhattok