A napokban sikerült a Szatuna Kft velomobilját tesztelni.
Balatonfűzfőn jártam, ahol két velomobil prototípust kellett letesztelnem. A járgányok kinézetre teljesen egyformák, de van közöttük egy apró eltérés: az egyik elektromos rásegítéses, a másik nem.
A főbb technikai adataik:
Hossza: 2,38 m
Szélessége: 0,85 m
Magassága: 1,25 m
Súlya: 49/39 kg*
Hátsó felfüggesztés: Risse teleszkóp
Világítás: 2 db 3W-os első és 1 db 1W-os hátsó lámpa
Irányjelző: van
Hajtókar: Shimano Tiagra/Shimano Alfine
Sebesség 7 fokozat 14-28 Shimano Deore hátsóváltó /27 fokozat Sram DualDrive*
Kerekek: 2db 20" agyfékes első és 26"-os hátsó
Fékkar: Satuna
Gumik: Schwalbe Kojak
* elektromos rásegítéses/motor nélküli változat
Az egyik
Első körben az elektromos rásegítésest teszteltem. Mielőtt azonban beszállnánk, ismerkedjünk meg vele.
A képen jól láthatő a gép lelke. (agymotor, akkumulátorok, hátsó fefüggesztés)
Ebben a velomobilban egy Powerbike 250 W-os belsőhajtóműves elektromotor található, 2 db 36 V-os 6 Ah -s akkumulátorral. Egyszerre csak az egyik aksi működik, majd ha az lemerül, akkor átkapcsolva a másikkal haladhatunk tovább. Ez a megoldás igen ötletes, mert így esélyt kapunk arra, hogy haza is juthassunk vele.
A világító, irányjelző rendszer egy harmadik akkumulátorról megy, így annak működése nem befolyásolja a motor élettartamát.
Az akkumulátorok ezen elhelyezése számomra nagyon átgondoltnak tűnik. Követendő példa lehet más velomobil fejlesztők számára is.
A motor jelenleg 32 km/h sebességig segít rá, majd teljesen leáll. Ez ugyan magasabb érték, mint ami a jelenlegi jogszabályokban megengedett, de egy prototípus gépnél nem hiszem, hogy ez gondot jelent.
A kormány : Balkéznél a gázkar, jobb kéznél a váltőkar, középen fölöttük a fékkar
A velomobil gázkaros, tehát akkor is rásegíthet a hajtásrendszerre, ha nem hajtom azt.
Az első kerék felfüggesztése
A fékrendszer csak az első kerekeket fékezi, ami ebben a kategóriában teljesen megszokott. A két bowden húzású dobféket egy fékkar kezeli. Ezeknek a biztonságos működéséhez elengedhetetlen, hogy azonos erővel fékezzék a két kereket. A fékkar alatt találjuk ehhez a finom állítás lehetőségét. Arról nincs tapasztalatom, hogy mennyire lehet nehéz ezek összehangolása, mindenesetre figyelni kell rájuk.
Külön pluszpont, hogy van a gépben kézifék, így ha leparkolunk nem fog elgurulni.
A jármű hátul rugalmas felfüggesztésű, Risse pneumatikus rendszerű teleszkóp található benne
Menetközben:
Elsőre kicsit idegen volt, de szerencsére hamar hozzá lehet szokni a vezetéséhez. A kormányzása egyszerű, a fékkart könnyű működtetni.
A pedálozás során nekem egy picit beleért a lábam a kormányba. Ez nem volt zavaró, bár hosszútávon lehet, hogy kényelmetlen. Mindenesetre egy prototípus gépnél ezt elnézi az ember.
Terepen
A Velomobillal Balatonfűzfő környékén, dimbes-dombos aszfaltos úton tettem meg jó pár kilométert. A 32 km-es tempót bőven elegendőnek tartottam a kényelmes utazáshoz. Kicsit sajnálom is, hogy a jogszabály csak 25 km/h-t engedélyez, mivel a 30-as tempó egy ilyen gépnek optimális sebességnek tűnik. A sebesség kiosztásban hiányoltam egy kisebb fogaskereket (12-es, vagy 11-es fogszámút.), mivel sokszor éreztem úgy, hogy a lábam az optimális pedálfordulat fölött pörög.
Az akkumulátorokat teljesen lemerítettem, így lehetőségem volt kipróbálni rásegítés nélkül is a háromkerekűt. Az eredmény meglepő volt. Motor nélkül is kényelmesen lehet vele haladni, sőt egy rövidebb emelkedő sem okozott neki gondot.
A fejlesztők úgy érzem jó úton járnak, ez a velomobil életképes darabnak tűnik. Itt most sorolhatnám, hogy mi az, amit változtatnék rajta, de nem teszem, hiszen ez egy prototípus. A vezetése tényleg élmény és ez a lényeg.
A másik
A motor nélküli rendszert ugyanazon az úton teszteltem le. Külsőre nem sokban különbözik az előbbitől. Leszámítva azt, hogy 10 kg -al könnyebb, illetve kenyérgázzal megy. Akkumulátor ebben is található, ami a világító, irányjelző berendezéseket kezeli.
Kényelmes kilátás nyílik belőle
Ebben, mint a technikai paramétereknél írtam 27 sebességes váltórendszer található. Ezt egy 3 sebességes agyváltóval, illetve egy 9 sebességes külső váltóval oldották meg (SRAM DualDrive). Ez bőven elegendőnek bizonyult menet közben.
SRAM DualDrive váltókar
Ez a változat sajnos nem tartalmazott kilométerórát, így a sebességét nem tudtam megállapítani. Mindenesetre ugyanazon az útvonalon minden probléma nélkül végig mentem vele.
Személy szerint a motor nélküli rendszerben nagyobb fantáziát látok, ezért is kértem el egy tartós tesztre, hogy városi körülmények között, illetve több hosszabb-rövidebb túra során kipróbálhassam. Ezen élményeimről egy későbbi alkalommal fogok beszámolni.
További fotók ITT találhatóak!