Mi is az a defekt gátló folyadék és hogyan is működik?
A defekt gátló folyadék elnevezése kicsit megtévesztő -nem úgy működik, hogy megijed tőle a tüske és nem meri guminkat kiszúrni-, mivel a tömlőnk kilyukad. A benne lévő folyadék viszont eltömíti ezeket a sérüléseket.
Ezek a folyadékok nehezen folyó, (valószínűleg) víz bázisú anyagok, amelyekben különböző méretű, apró szilárd részecskék úsznak. A lyukon kiáramló levegő magával sodorja a folyadékot és a benne lévő szilárd alkotó elemeket, amelyek szépen eltömítik a lyukat.
A tapasztalataim szerint ez gyorsan végbemenő folyamat és a tömlő nyomás vesztesége minimális.
Fontos megjegyezni, hogy elsősorban a szúrt lyukak, illetve csak a talaj felől érkező sérülések ellen véd.
OKO defekt gátló folyadékok
A most bemutatott termék OKO névre hallgat. Ez az egyik legrégebbi cég, aki ilyen termékeket gyárt. Ráadásul a traktortól a katonai autókig számos célcsoportnak fejlesztettek defektgátló folyadékot. Jelenleg ők a NATO beszállítói is.
Termékeik jellemzője, hogy az gyakorlatilag a gumi élettartamának végéig eltömíti a lyukat.
Kerékpárokhoz 3 típust fejlesztettek ki, ezek az OKO Puncture Free Bike, az OKO X-Treme Off-Road és az OKO Magic Milk.
OKO Puncture Free Bike
A gyártó szerint maximum 4mm-es lyukak tömítésére alkalmas. Azt viszont azonnal lezárja. A műhelyben beletöltöttem egy lyukas belsőbe, és mihelyt a folyadék a lyukhoz ért azonnal eltömítette. Tehát tényleg igaz a minimális levegő veszteség, mivel nem kellett ötször-hatszor átfordulnia a keréknek, hogy végre tömítsen. Zárójelben jegyzem meg, a lyuk kb. 1 mm-es volt. Ami viszont teljesen meglepett, nem szükséges a teljes tömítéshez a külső gumi jelenléte. Korábban azt hittem annak külső szorítása is szükséges a lyuk eltömítéséhez. A lyuk javítását a gyártó végérvényesnek írja, tehát a gumi elhasználódásáig tömítve marad.
A folyadék színe kék, benne a műanyag darabok viszonylag kicsik.
Saját tapasztalatom az, hogy ez az anyag hajlamos a szelepet is eltömíteni (az is lyuk), ami a pumpálást lehetetlenné teszi, vagy egyszerűen nyitott állásban marad a szelep és a belső leenged. Ilyenkor a szelepet ki kell szedni egy szelepkiszedő szerszámmal és vízzel kiöblíteni.
A termék csak tömlős abroncsokhoz használható! Bontatlan dobozban minőségét korlátlan ideig megőrzi. A flakon tartalma 250 ml, ára 2490 Ft. (2016)
Tetszés index 4/5
OKO X-Treme Off-Road
Ezt a folyadékot terepviszonyok során keletkező sérülések kezelésére fejlesztették ki. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy akár a 7 mm-es lyukat is elzárja! Ha tehát egy vadász szétlövi a gummádat még kényelmesen haza tudsz kerékpározni (ha csak nem elefántlövővel durrantott rá). A 7 mm az hatalmas lyuk! A javítását a gyártó ennél is végérvényesnek írja, tehát a gumi elhasználódásáig tömítve van.
A folyagék fehér, állagra kissé sűrűbb az előbbinél, a műanyag darabok nagyobbak benne.
Ezt a 7 mm-t kicsit soknak találtuk úgyhogy kipróbáltuk. Jelentem az állítás igaz! A lyukat két kerék fordulatra eltömítette a folyadék, így minimális levegőveszteséggel megúszta az esetet. A gumi egyébként 8-10 óra múlva leengedett. Utána újra felfújva ismét tartotta a levegőt. Tehát a folyadék segítségével egy túrát is simán be lehet fejezni!
A termék csak tömlős abroncsokhoz használható! Bontatlan dobozban minőségét korlátlan ideig megőrzi. A flakon tartalma 400 ml, ára 2990 Ft. (2016)
Tetszés index 5/5
OKO Magic Milk
A legmodernebb eljárással készült tej állagú szintetikus latex tömítőanyag. Az átlagnál könnyebb, az állaga selymes. Maximum 3 mm-es lyukak tömítésére ajánlják. Nem okoz jelentős súlytöbbletet - 26-os kerekemnél csupán + 60 gramm ez, ezért országúti bringák tömlőibe is ajánlják. Bontatlan dobozban minőségét korlátlan ideig megőrzi, gumiban viszont csak 6 hónapig használható, ami gyakorlatilag egy szezon. (A Gumimat feltöltöttem vele, kíváncsi leszek mi történik 60 hónap múlva. Remélem a belsőt nem kell kidobnom.) A flakon tartalma 250 ml, ára 2990 Ft (2016)
Nincsennek benne műanyag darabok.
Tetszés index 4/5
Oko adagoló fecskendő
Ha megveszed a folyadékot, akkor ajánlom hozzá a fecskendőt mindenképpen, mivel ez lehetővé teszi a pontos adagolást. A flakonokból elvileg tölthető közvetlenül a belső, de az nem tesz lehetővé pontos adagolást.
Nagyon jó, hogy minden szelep típushoz használható (autós, Presta, Dunlop) A fecskendő végén lévő műanyag külső részének menete az autó szelephez jó, bentebb viszont van egy szűkebb rész, ami a presta szelephez passzol. Ez sajnos a flakon jelöléséből nem derül ki azonnal.
Minden szeleptípushoz használható!
Itt jegyzem meg, hogy presta szelepű belsők közül csak azt lehet feltölteni, amelynek kicsavarható a szelepe (pl.: Schwalbe). Én megpróbáltam anélkül teletölteni, de nem ment, ami nem is csoda, hisz a légrés nincs 3mm sem. Így azonnal eltömődött.
A forgalmazó sajnos csak a 60 ml-es fecskendőt forgalmazza, pedig létezik belőle nagyobb, 180 ml-es is, ami nagyon praktikus és kényelmes, mert egy szívással egy belső feltölthető lenne, hiszen átlagosan 100 ml kell egy gumiba. Szóval kedves Biketade97 Kft, ha olvasod ezt a cikket, légyszi szerezd be! (Előre is köszi!) Ára: 2490 ft. (2016)
Hogyan használjuk?
Ha már a feltöltésnél tartunk nem lenne teljes ez a cikk, ha nem írnék a feltöltés munkafolyamatáról.
A defektmentesitö folyadék a szelepházon keresztül juttatható be a gumiba.
1. Forgasd a kereket 3 vagy 9 óra állásba.
2. Csavard ki a szelepet.
3. Juttasd be a kerékméretnek megfelelő mennyiséget a belsőbe. Az ajánlott mennyiségnél kevesebbet fölösleges - mert nem ad megfelelő védelmet, többet szintén kár - mert nem véd jobban, csak a bringa súlya nő a legrosszabb helyen.
4. Csavard vissza a szelepet.
5. Fújd fel a tömlőt.
6. Pumpáláskor a szelep optimális állása 3 és 9 óra magasságban van.
Defekt mentes tekerés kívánok mindenkinek!