Okos a telefonod? Az órád, hűtőd, tévéd? Pont a bringád maradjon hülye?
A német illetőségű COBI.bike GmbH 2014-ben, közösségi finanszírozással gyújtotta be a rakétáit. Az alapítók fejlesztői, dizájneri és feltaláló-újító lelkületüket adták bele abba, hogy valami nagyot dobjanak. Okos a telefonod? Az órád, hűtőd, tévéd? A bringád maradjon hülye? A marketingesek ugyan nem így fűzték fel a promóciót, de tulajdonképpen erről van itt szó. Bár a közel egy hónapos teszt időszak alatt fővárosunkban állítottak meg páran „ez milyen lámpa” típusú kérdésekkel, de bizony ez nem az. A COBI rendszer áthidalja az okostelefonod és a hagyományos vagy elektromos kerékpárod közötti hézagot. Úgy, hogy lehetőleg semmi másra ne legyen szükséged, csak a megszokott telefonodra (és esetleg hozzá való fülesedre), a puszta bringádra és a COBI-ra. A lámpádat, csengődet, GPS-edet, de még az ebike vezérlőjét is hagyd otthon – nem beszélve a telefonodon hemzsegő egyéb bringás segédprogramokról. 2017-ben elérték, hogy a Bosch eBike Systems felvásárolja őket a találmányukért "cserébe".
A végeredmény (napjainkban) egy bizonyos szintig modulárisan kiépíthető bringaokosító rendszer lett, aminek nyílt szoftverfejlesztési platformja van és a Bosch, Impulse, TranzX és Brose ebike rendszereket támogatja, Android és iOS platformon egyaránt. A rendszer három kiadásban kapható. A legkisebb, COBI.bike sport csomagban csak az alapokat kapjuk, ezt követi a sztenderd, ami első fényszórót és Bosch eBike támogatást ad plusszként, végezetül tesztalanyunk csomagja, a COBI.bike plus zárja a sort, minden jósággal felspécizve:
- Egy időjárásálló központi vezérlőegység („hub”), amiben hangszóró és akkumulátor (kettő is) lapul, melyet a cockpit közepére tudsz felszerelni,
- amelynek tetejére az általunk választott univerzális vagy modellspecifikus iPhone bölcsőt csavarozhatjuk,
- és melyhez vezetéken csatlakozik egy vízálló, 6 gombos kezelőegység, gombvilágítással és állítható dőlésszöggel.
- Tartozék továbbá a fényérzékelős, DRL fénnyel és a német StVZO szabványi megfelelőséggel ellátott fényszóró,
- valamint egy szintén Bluetooth-os hátsó lámpa (nem villogó),
- ráadásul a lámpák AmbiSense, azaz fényérzékelős módon működtethetők.
Kiegészítőkkel is egyéniségre szabható a fenti csomagkínálat, vagy magunk is összerakhatjuk sajátunkat. Ezek közül kiemelném a több színben elérhető fényszóró-díszítéseket és ebike dinamótöltést hasznosítani képes, spécibb akkut.
Négy hét Budapesten
Ennyi ideig voltunk társak a COBIval. Nem hét év és nem Tibetben, ráadásul a téli szottyos időjárásra tekintettel nem jártuk meg Tolnát-Baranyát. Viszont minden olyan helyre elvittem, ahonnan tapasztalatot myerthettem egy-egy funkciójáról, és törekedtem minden élethelyzetből többször meríteni. Elöljáróban jelzem, semelyik ebike rendszerrel való tesztelésére nem nyílt módom, mivel egy téli viszontagságokra urbanizált ősmontira került. Véleményem szerint szexi így is a motyó, de inkább a modern vonalvezetésű, illetve letisztult városi bringákhoz igazán izgalmas a COBI dizájnja. A felszerelés komoly nehézséget nem jelentett, jellemzően bármilyen stucni-kormány kombóra illeszthető a hub. Hátsó lámpával végképp semmi problémája nem akadhat, az egyszeri embernek sem. A vezetékek törésgátlóval ellátva, a bilincsekhez formára olvasztott gumiadapterek adják meg az adott bringához passzoló átmérőt. Széljegyzetre kívánkozik, hogy a tesztcsomag nélkülözte a kezelőegység eredeti bilincsét, így a jó öreg gyorskötöző-gumibelső kombóval kellett megpatkolni a német életérzést. Entschuldigung bitte!
A fizikai kivetülés minden porcikájában átgondolt, megbízható hatást keltett. A választott műanyag rugalmas és erős, nem fog egy véletlen elborulástól vagy más kisebb balesetben törni. A fényszórón van egy markolat, amivel szépen állíthatjuk a reflektor szögét, hátul pedig ugyan a jellegzetes, kattogva dönthető hátsólámpa felfogatást találjuk, de az anyaghasználat okán nagyon trollkodni kéne, ha el akarnám pusztítani. A hub közepébe pattintható egy műanyag retesszel rögzülő akkumulátor, melyre legnagyobb szomorúságomra nem írtak teljesítmény adatokat. A kiméréstől eltekintettem, de mint minden lítiumos akksinál, javaslom, hogy tessék rendszeresen tölteni, nem kell nullára fogyasztani, amúgy pedig van benne nafta. A töltöttségről az appon keresztül kapunk információt, tölteni pedig mind a központi, mind a hátsó lámpa akkumulátorát microUSB csatlakozójukon keresztül lehet. A hub egy töltéssel, felhasználástól függően 5-6 órát kényelmesen elviselt, a hátsó lámpát ennek legalább duplájára vettem igénybe. Ha ebike-unk van, ne feledjük, tölthető róla az akksi – ha olyat vettünk. A hubban lévő hangszóró kellemesen megbúvik, de műszaki képességei túlmutatnak a szoftver jelenlegi szabályozásán, ebben biztos vagyok. Ugyanitt dudorodik az eszköz egyetlen szervízgombja, mellette pedig az AmbiSense fényérzékelő kapott helyet. Véleményem szerint ez utóbbi lehetett volna előnyösebb helyen is, mivel jelenleg az egység oldalán, egy alapból árnyékosabb helyen dolgozik, így elég sokat kapcsolt fölöslegesen a téli nappalokon.
A hub (és külön a hátsó lámpa) firmware-t tartalmaz, melyet okostelefonunkról, Bluetooth-on keresztül tud ráküldeni az app (általában magától szól is nekünk), amit letölthetünk a Google Play és az Apple Store felületekről. Ez rendkívül ötletes, tekintettel arra, hogy a francnak van kedve USB kábellel frissítgetni, főleg ha egyszer már bringára szereltük a kicsikét. Mind Androiddal, mind pedig iOS-szel teszteltem a COBI-t. Jó hír a közös bringát használóknak (és az egyszeri tesztelőnek, akinek két mobilja van), hogy a hubot lehet exkluzívan egy adott telefonra hangolni, vagy megosztani minden telefon között. Frissítésből egyébként szinte hetente jött ki új, a srácok tehát nem sokat karácsonyoztak, hanem dolgoztak gőzerővel.
A hubon található első lámpa az alap „naked” kiépítésében modern, szemet vonzó külleme fogad. Volt motoros, aki pirosnál miatta kezdett kérdezősködésbe. A DRL rész nappal is jól látható méretűnek bizonyult, sötétben pedig sejtelmes fényt szór. A fényszóróba helyezett LED erejével bár elégedett voltam, de nem kimagasló. Terepen nem lennék teljesen nyugodt vele, de városban bőven vállalható. Hozzáteszem, én általában a nagy fényerővel használtam. Ami kevésbé nyugtatott meg, az sajnos a reflektor rész fényterülése. Persze a szemből jövőknek kedvez, nagyon is. Olyan szépen forgatják el a fényt a tükrök a vízszintestől lefelé, mint akár egy autón, tehát felfelé nem világítunk, és ennek örülünk. Viszont a fényszóró formája visszaköszönt a képben is: egy viszonylag keskeny (saját sávot azért lefedő) és ráadásul magasságában kellemetlenül elvágott téglalap képében. Ahova világít, minden oké. A többi területre maximum a DRL fénye pislákol. Ez fájdalmas, mikor az első kerék előtti cirka 2 méterről beszélünk. Készítettem róla egy Móricka-ábrát a lenti fotóra. A hátsó lámpával nem voltak gondjaim, a 2x5 darab beépített LED két fényerőt tud, a DRL-hez hasonlóan szép, erős fényű és kellően nagy felületű, ami legalább ilyen fontos a láthatóság szempontjából. Hitegettek a reklámban, hogy ez nagyon okos algoritmussal fékezést is jelezni tud, tehát féklámpaként is dolgozik, azonban erre a mai napig hiába vártam. Majd később elkészítik hozzá a szoftveres részt.
A hubhoz vezetéken csatlakozó kezelőegység fel-le, balra-jobbra vezérlőket, valamint középen egy akciógombot tartalmaz, a lenti alatt beépítve pedig helyet kapott a csengő funkcióra dedikált 6. gombocska, amit hüvelykujjal nyomhatunk. Mindezek mellett (pontosabban között) 2 vékony irányfényt is látunk, így sötétben sem gond elsőre eltalálni a megfelelő pontot az egységen. Ez a jó dolog benne. A csengő pedig a zseniális. Először is rendőr által elfogadott, csengő hangja van. Kivéve, ha egymás után sokszor nyomod meg. Ilyenkor átkapcsol pánik üzemmódra, és minden nyomással egy-egy emelt hangerejű és sivító jellegű sípolással igyekszik jelezni mások számára jelenlétünket. A hangerőről annyit, hogy csengőből hozza a felső kategóriát, ezt már csak a bringás kürtök tudják érdemben überelni. A kezelőszervet ötletesen dönthetővé tették, így felszereléskor mindenki a maga által kívánt szögben fordíthatja a hüvelykujja felé. A vezérlőjén kívül Bluetooth szenzorokat csattinthatunk a rendszerbe. Ilyen lehet akár fordulatszám-, akár pulzusmérőnk, esetleg saját sebességmérőre is válthatunk, ha a beépített nem tetszene. (Utóbbi szépen dolgozott a tesztidőszakban.)
Softcore promó
Kezdjünk a riasztóval. Bizony, a COBI hubban található gyorsulásmérő szenzor az appból kiadott parancsra képes fény+hang riasztást kiadni (reklámjában szerepel az app Bluetooth-on keresztüli értesítése is - ez azonban jelen szoftververzióban számomra hiányzó kincs volt). Mókás, hogy a hub egy belső akkut is tartalmaz, ha tehát lelkes tolvajunk úgy látja, az áramellátás hekkelésével kezdi a menetet, ugyanolyan szirénázás és villogás lesz a jutalma, mintha Vegasban ütötte volna meg a jackpotot az egyik félkarú rablón. Nyakon öntené vízzel? Nem nyert, a termék legalábbis esőálló, teszteltem - noha bármilyen IPX szabványi megfelelőségének meglétét célzó nyomozásom sikertelennek bizonyult. Hiányoltam az érzékelő finomhangolhatóságát és/vagy a riasztás okos mivoltát. Tudniillik, egy kellően ninja tolvaj számára továbbra sem gond szegény drótszamarunk eltulajdonítása, ha a lakatot mellőzzük. Elegendőnek bizonyult, ha minden óvatoskodás nélkül vállra kapjuk vagy simán "eltoljuk a biciklit". Amíg nem koccan a kormány, a gyorsulásmérő nem fog határérték felettit produkálni. Cserébe viszont párszor előfordult, hogy csak rákapcsolódni akart a telefonom a hubra, erre páni félelemmel kezdett visítani a masina. Software glitch. Remélem, javítják, nem kéne nagy erőfeszítés.
Miután a riasztóval kiszórakoztuk magunkat, dönthetünk úgy, hogy a mobilt zsebre vágjuk. A világítás, a csengő és az ebike vezérlés természetesen így is elérhető funkciók maradnak. Ebike témában, ahogy fentebb írtam, tesztelés nem volt, a támogatottság viszont tetszetős, működőképesség bátran elvárható, ha már Herr Bosch hajlandó volt pénzét áldozni rájuk.
A továbbiakhoz szükségünk lesz az appot beizgatni. Ha rendelkezünk Google Fit / Apple Health, Komoot vagy Strava accountokkal, akkor érdemes összekapcsolni a COBI-val. A trackjeink adatait a csatlakoztatott fiók(ok)hoz eljuttatja az alkalmazás. Komoot esetén mókás volt, hogy gyalogtúraként regisztrálja a tekerést, node sebaj. Az ötletért szeretjük, a kivitelezés még csiszolható (lehet). Kis kitérő, hogy aki még nem próbálta a Komoot-ot és túrázik, mindenképp tegyen vele próbát, egész izmos, egyedi kis tervező és trackelő szoftver. A COBI alkalmazásban akár több hubot is kezelhetünk, a hubokat bringaként elmenthetjük, kedvenc színünkre és nevünkre vehetjük (a hub a választott színben fog világítani, ha az app rácsatlakozott). A bringákat (hubokat) megoszthatjuk, ilyenkor bármelyik új telefonra rá lehet hangolni. Ha ezt letiltjuk, akkor viszont a szériaszám alapján 1 hub & 1 telefon, together forever! Megszüntetni csak az eredeti telefonon futó appon lehet. Találhatunk még benne továbbá időjárásjelentést, mely nagyon egyedi módon mutat napkelte-lemente időpontokat, ahogy azt a lenti kollázson felfedezhetitek. Szomorú, hogy ha offline kapcsolunk, ez megszűnik. Mondjuk elég lett volna, ha csak nem frissül. Talán a következő frissítéssel.. Az utolsó valamint aznapi bringás időnket és távunkat átlagsebességgel együtt a fejlécben helyezték el számunkra, míg a hubbal való kapcsolat információit a riasztó lakatos ikonjával a láblécre pöttyintették a GUI tervezők.
Vaskos finomságként kapunk egy COBI-nak egyedibe áthangolt Scout navigációs alkalmazást (app-az-appban), ami szintén OpenStreetMaps alapú, a Scoutnál viszont szerintem jobban dolgozik. Persze a Kálvin téren és egyéb tereken simán keresztülvitt volna a járdán, a macskaköveket sem kerülgette velem és néha zebrázást is bevetett volna.. én ezt annak tudtam be, hogy átlag, magyaros ízesítésű pesti bringásnak képzelt engem a szoftver. Meg is sértődtem. Miután túltettem magam rajta, észrevettem, hogy egész pontosan számolja az érkezési időt. Hopsz, piros lámpákra nem spórolt időt. Már a pirosazást is kinézi belőlem?! Nyilván az átlagsebességemet is lerontja az állással. Naná, hogy igazam lett.. A hisztis pillanatoktól eltekintve a GPS igenis jól bevált, az egyik legjobban használható bringás városi navi. Feltételekkel kezelendő, de hasznos. Talán ha több pontot is meg lehetne adni neki egy útvonalra.. És talán ha néha nem driftelnék, a kijelző szerint. A lenti képen azért áll ugyanis furcsa irányba az engem szimbolizáló nyilacska, mert néha picit meghülyül a szoftver, utána az út végéig így is marad. Megoldás az útvonal újraterveztetése. Iphone tulajok örüljetek, a navi nekünk szánt verziójában a kezelőegység bal-jobb gombjával lehet zoomolni. Androidosoknak a mai napig nem jár ilyen kegy. Viszont tudjátok, mire képes Androidon és iOS-en a bal-jobb gomb, ha hosszan nyomjuk? Indexel a hátsó lámpa! A kijelzőn látszik a visszajelzése. Remek - kár, hogy a karlendítést a rendőr szerint nem helyettesíti. De jobb is, mert sokszor hiába nyomogattam, bizony elmaradt a villogás. Sokadik software glitch.
GPS után szabadon, találunk 3 beépített modult, amiből az egyik a gyorstárcsázó (fenomenális), a másik a zenelejátszó (akinek erre van gusztusa és/vagy nem szereti az életet) a harmadik pedig a fitness modul. Ezek tulajdonképpen magukért beszélnek, a fitness akkor lesz használható, ha a fentebb említett szenzorokkal tápoljuk meg a rendszert, a zenelejátszó és a gyorstárcsázó pedig headsetet vagy megállást feltételez, mert a hub hangszórója nem válik kihangosítóvá. Végezetül jöhet a jövő zenéje: a fejlesztői keretrendszer! Ezeket a pici modulokat magunk is gazdagíthatjuk, amennyiben programfejlesztők vagyunk. Sajnos hamar kiderült, hogy a jövő zenéje most még csak ricsaj, de én kértem a fejlesztői hozzáférést, ne hibáztassak mást. Mára olyan modulok jelentek meg, melyeknek célja tiszta, működése viszont ködös. Mindet a COBI team indította útjára, de még nincs kész. Találtam a gyorstárcsázó mellé szintén remek gyors-SMS modult. Persze egy üzenetet sem tudott elküldeni, de jó lesz, ha végre 2 kattintással tudom közölni az otthoniakkal, hogy mondjuk késni fogok, vagy éppen XY helyen (via GPS) tartózkodom és haladok. Egy másik modullal kereshettem más COBI tulajdonosokat interaktív térképen. Biztos ez sem működik rendesen, mert Budapesten rajtam kívül senkit nem láttam. :-) Ilyen és ehhez hasonló modulokból van még pár, talán idővel beérik. Tényleg ötletes némelyik.
Verdikt
Olyan innovációt kaptam a kezeim közé, mely segíthet kicsit modernizálni az egyszeri bringás élményeket. Az ötletekre és a fizikai kivitelezésre elismerésemet vívta ki összességében a COBI.bike, a szoftveroldal pedig jövőbe mutató, de nincs kész. A célnak, miszerint mindent helyettesítő bringa-fedélzeti egység lehessen, jelenlegi formában korlátozottan felel meg. Egy része hardveres, nagyobb része szoftveres korlát. Minimális fejfájásokat okozott ugyan, de nem volt felhőtlen a napi rutin. Nagyon tetszett a brutálstabil telefontartó - mobiltöltőstül, a DRL és a hátsó lámpában rejlő lehetőségek. A leginkább a szoftverben mindenhonnan visszaköszönő instabil működés tünetei voltak a leginkább elszomorítóak. Az első fényszórót talán pl. a Cateye-tól kellett volna licencelni, nem saját maguknak erőlködni, fizikailag ez talán a legnagyobb hasraesés a szememben, főleg úgy, hogy cirka 18 000 Ft-ot kérnek ezért a kiegészítőjükért. Ár-érték arányban így komolyabb is a hasas, a tesztelt felszereltség nagyjából 100 000 Ft-os árcímkéje reálisan csak ebike mellett állja meg a helyét, ott egy 50-70 000 forintos kezelőegység helyett ez már baráti. Ajánlani tudom tehát a beszerzés megfontolását minden leendő ebike tulajnak, valamint dizájnja és különlegessége okán hipszter és kütyümániás bringásoknak is.
Konstrukciós minőségben kiváló, teljesítményét és tartósságát tekintve jó, ár-érték arányban közepes osztályzatot érdemelne nálam. Összességében a tetszés-indexem: 3/5, ebike esetén 4/5.
A COBI-t hazánkban az ebikeshop.hu-nál vásárolhatod meg. 75 900 Ft.os ártól.
A Tetszés index a holkerékpározzak.hu tesztelőinek abszolút előítéletektől NEM mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
1/5 nem tetszett
2/5 (szódával) elmegy, használható
3/5 jól használható
4/5 megvenném
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. (Egy termék esetén az imádat felső foka!)