Teszteltük.
Megvolt a túra? Kipihented magad? Akkor ideje a kerékpárodra is egy kis időt fordítanod!
Nem kell itt nagy dolgokra gondolni, csak egyszerűen takarítsd meg kedvencedet. Ez nem csak azért fontos, hogy csillogjon és szép legyen -pláne, hogy egyesek a sárra mint harci dísz gondolnak. Fontosabb az, hogy áttörölve az alkatrészeket akaratlanul is meggyőződsz azok állapotáról, észreveszed az esetleges töréseket, repedéseket a vázon, a kotyogó alkatrészeket, vagy egyszerűen csak a hiányzó bowden sapkát, amelynek pótlásával megelőzöd a bowden kiszőrösödését.
Én ebben a cikkben a frissen lezajlott Mátra expedíció teszt kerékpárjait fogom letakarítani, hogy tisztábban adhassam vissza, mint kaptam, illetve bemutatom milyen egyszerű és könnyű használni a Shimano kerékpárápoló család termékeit.
Mi is kell ahhoz, hogy a takarítás könnyen elvégezhető legyen?
- Jó ha van egy szerelő állványod, amelybe befogva könnyen elvégezheted a tisztítást. (Ha nincs, fordítsd fejre a bringát, de előtte deszkából állíts össze egy kormány magasítót a kormányod alá, hogy az azon lévő szerelvényeket a talaj ne karcolhassa össze. Van kormányszarvad? Akkor nem szóltam.)
- Shimano Degreeser zsírtalanító
- Shimano Bike Wash sampon
- Shimano Polish fényező
- Shimano Anti Seize tapadásgátló
- Shimano láncolaj
- 3 db rongy
- 1 fogkefe
- kesztyű a mancsodra
- tisztítandó bringa
A bringát állványba fogva először nézzük át a kerékpárt. Fejben gondoljuk át mit is kell csinálnunk vele. Az esetleges szerelni való dolgokhoz készítsük elő a szerszámokat, hogy kéznél legyenek.
Első lépésben a meghajtást takarítom meg. Ehhez befújom a láncot a Shimano Degreeser zsírtalanítóval és kicsit állni hagyom, hogy hasson a szer. Ezután a láncot gondosan áttörlöm az egyik ronggyal. Ezután kezelésbe veszem a váltógörgőket, kiszedve ronggyal a rájuk tapadt olaj sarat. Következő műveletként a láncot és a lánckerekeket ismét átfújom. Most jöhet a fogkefe, amivel a láncszemeket egyesével megtakarítom, majd ronggyal ismételtem áttörlöm.
A fenti hadművelet után kiszedem kiszedem a hátsó kereket, és a lánckerekeket áttörlöm az eddig használt olajos ronggyal. Így azok jó eséllyel szép tiszták lesznek. Ezután a hajtókar lánckerekei (tányérjai) kerülnek sorra. Ha ezzel megvagyunk a zsírtalanítót és az olajos rongyot szépen eltehetjük.
Második lépésben jöhet a kerékpár samponos mosása. Shimano Bike Wash-al. (Ha nagyon saras a bringa, akkor a nulladik lépésben előbb le kell mosni róla azt.) Ha már ki van szerelve a hátsó kerék, akkor kezdjük azzal. Befújom a kereket a fentebb említett cuccal, amely összetevőinek segítségével felpuhítja a rátapadt piszkot, majd egy új (tehát nem az olajos) ronggyal áttörlöm. Hihetetlen, de ennyi! Retek, dzsuva volt, nincs! Nem gond ha a szer érintkezik a gumival, nem tesz benne kárt, ahogy a műanyagban sem.
A folyamatot megismétlem a kiszerelt első keréken, majd a kerékpárvázon és a rajtamaradt szerelvényeken. A munka könnyen, gyorsan, és egyszerűen megy.
Harmadik lépés a váz fényezésének ápolása. Először is a harmadik tiszta ronggyal áttörlöm a vázat. Ha eddig jól dolgoztál, már semmit sem tudsz róla eltávolítani. Ezután fogod a Shimano Polish dobozát, és tartalmából szépen fújsz a vázra, majd a ronggyal szépen szétkened rajta. Egyszerre mindig csak egy-két csővel dolgozz. Ez a szer amellett hogy vissza adja a festés eredeti fényét, víz és portaszító tulajdonsággal is rendelkezik, -Próbáltam!- a következő utadon lényegesen kevesebb port fogsz összeszedni és hazahozni.
A Shimano ápolószereket tartalmazó palack speciális kialakításánál fogva bármilyen irányból, akár fejjel lefelé is fogva is működtethető. Ráadásul a palack teljes tartalmát ki tudjuk belőle nyerni.
Ennek oka, hogy a hajtógáz nincs vegyítve az alapanyaggal. Az folyadék egy tasakban van a flakonon belül, a hajtógáz pedig elszeparálva a tartályban. Így a gáz a tasakot nyomja. Nos ez a marketing szöveg. Nézzük!
Nem kellett hozzá más csak egy kiörült palack, egy sarokcsiszoló és némi remény, hogy a hajtógázt a vágásközben keletkező szikra nem gyújtja be.
És tényleg!
Negyedik lépésben összeszereljük a bringát, majd az időjárásnak megfelelően száraz, vagy nedves kenőanyaggal beolajozzuk a láncunkat. Miután a felesleges olajat annak külsejéről letöröltük az először használt olajos ronggyal, kész is vagyunk.
+1 lépés: Volt már olyan, hogy a nyeregcsöved alig akart kijönni a helyéről, vagy csak szerviz tudta kiszedni, esetleg az sem? Erre jelent megoldást a Shimano Anti Seize tapadásgátló krém, amelyet ajánlott többek között a nyeregcsőre kenni, mert megakadályozza a fémek korrózió okozta összetapadását.
A Shimano kerékpár ápolócsalád tagjaival összességében nagyon elégedett voltam. Velük tényleg egyszerű és élvezetes volt a bringa takarítás. Tetszés index 5/5
Az általam használt flakonok 125 ml-esek voltak ezek hasznosulása a következő képpen alakult:
Űrtartalom (ml) | Flakon tömege (g) |
Üres flakon tömege (g) |
Egy takarítással elhasznált mennyiség (%) |
Ára (Ft) | Egy takarítás ára (Ft)* |
|
Degreeser | 125 | 157 | 58 | 27 | 1990 | 537 |
Wash | 125 | 133 | 58 | 35** | 1990 | 697 |
Polis | 125 | 162 | 58 | 4 | 2170 | 87 |
* Ezek az adatok teljes mértékben viszonylagosak, függ attól, hogy mennyire retkes a bringád.
** Több (már kettőnél is igaz) kerékpár takarításánál a hasznosulás jobb hatásfokú, mivel maga a takarításra használt rongy is átitatódik a szerrel és egy idő után már nem is nagyon fújsz a Washból a vázra, csak törlöd a vázcsöveket vele.
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett