Hazai fejlesztés, képes megkülönböztetni a haladási irányokat, illetve a kerékpárosokat a gyalogosoktól.
Teljes mértékben hazai fejlesztés a világszerte egyedülálló, ultrahang-technológián alapuló VeloClass berendezés és rendszer, amely képes megkülönböztetni a haladási irányokat, illetve a kerékpárosokat a gyalogosoktól. Egy magyar sikertörténet következik.
Az utak és a hozzájuk csatlakozó létesítmények forrásokkal hatékonyan gazdálkodó, a tényleges igényeknek megfelelő, ésszerű fejlesztésének fontos kiinduló adata a forgalomnagyság. Valaha az út szélére kiültetett emberek striguláztak, de már jó ideje automatikus berendezések látják el ezt a feladatot. Magyarországon e szakterületnek 25 éve egyik szereplője, tudásközpontja a Mérföldkő Kft, amely szenzoros forgalomszámlálással, sebességméréssel, súlyméréssel, hurokdetektorok és piezo-érzékelők, illetve tengelysúly-mérő berendezések telepítésével, valamint burkolatok csúszásellenállásának mérésével foglalkozik. Körülbelül ezer forgalomszámláló berendezés működik az országban, ezek mintegy felét a Mérföldkő telepítette, de részt vett fejlesztésekben is, innen ered az a kompetencia, amely lehetővé tette a VeloClass létrehozását.
Kerékpáros falka teszi próbára a készüléket Agárdnál
Mikor felmerült a kerékpárosok számlálásának igénye, felismerték, hogy az útburkolatba süllyesztett indukciós hurokkal működő, vagy piezoelektromos, pneumatikus, infravörös készülék, illetve a videoérzékelő autókhoz jól megfelel, de kerékpárokhoz nem célszerű. Körülnéztek a világpiacon, elemeztek négy-ötféle elven működő különféle eszközöket, de egyiket sem találták ideálisnak. Eltűnődtek, hogyan tudnának valami pluszt adni a technológiához, és kihozni egy árban is versenyképes terméket. Úgy találták, hogy az adott célra az ultrahangos érzékelés a legalkalmasabb, mert matematikai módszerekkel, fejlett algoritmussal nagyon jól felismeri, és még haladási irányuk szerint is megkülönbözteti a biciklistákat. Telepítéséhez nem kell utat bontani, újraaszfaltozáskor megint beépíteni. Pontosságával messze túlteljesíti az igényt, miszerint nem az számít, hogy eggyel több vagy kevesebb bringás haladt át valahol, hanem a tendenciák kirajzolása, tetszés szerinti időszakonként, az óránkénti adatoktól az éves szintig.
Az egész rendszert és magát a készüléket, a szoftverrel és a szerkezettel együtt házon belül tervezték meg, mintegy háromnegyed éves munkával, csupán részfeladatokat bíztak külső partnerekre: a design a Maform Kft., a webes rendszer az Evopro Kft. munkája. Az elektronika elemeit és modemet készen vették, az utóbbit továbbfejlesztették. Szempont volt, hogy mutatós és rongálás-biztos legyen a berendezés. Megszületett a VeloClass, rögtön le is védették nemzetközi szabadalommal. Az acélcső-vázat a Mezei Fémtechnika Kft. gyártja, a műanyag-burkolatot a Technoplast Kft., az összeszerelést maguk oldják meg, gyártókapacitásuk évi 150-200 darab, a hazai mellett külföldi vevőkre is számítanak. A VeloClass kizárólag kerékpárutak mellé való, nyáron kezdték telepíteni, eddig 21 darab működik az országban, és pályáztak továbbiakra is.
Számláló Esztergom és a Búbánat-völgy között
A helyszínt a megrendelő Magyar Közúttal, önkormányzatokkal, turisztikai szervezetekkel egyeztetve, területbejárással választják ki. Ügyelnek, hogy ne legyen az adatokat megzavaró útkereszteződés a közelben, kapjon megfelelő napfényt a napelem, és legyen megfelelő a távközlés térereje. Mivel nem jár útbontással, maga a telepítés egyszerű ügy, két ember egynapos munkája. Pár napig online ellenőrzik a rendszer működését, utána kezdődhet az adatgyűjtés.
A berendezés az út egyik oldalán, egymástól négy méterre álló, kábellel összekötött két darab egyforma ultrahangos érzékelőből és a velük szemben elhelyezett visszaverő (passzív) elemből áll. Lítiumion-akkumulátorát napelem tölti. Az adatokat GSM, azaz mobiltelefon-hálózaton továbbítja a központi szervernek, ahol a regisztrált felhasználók dolgozhatnak velük, de bárki más is megtekintheti a www.veloclass.hu oldalon.
Az eddigi tapasztalatok megfelelnek a várakozásnak. A rendszer nagyon megbízhatóan és pontosan működik, legfeljebb annyi fordulhat elő, hogy egy bizonyos időpontban mobil kommunikációs zavar miatt nem lehet elküldeni az adatokat, de amint lehet, automatikusan pótolja a készülék. Szomorú hír, hogy két berendezést megrongáltak: egyet Békéscsabán, a másikat Vácon. Az utóbbit erőszakkal megbontották és szerkezeti elemeit elvitték, noha alig képzelhető el, hogy mire tudták hasznosítani. Csak öncélú vagy rosszindulatú vandalizmusra tudok gondolni.
Ezt a berendezést pusztították el vandál módon Vácnál
Remélem, több ilyen eset nem fordul elő, és az élénksárga számláló-berendezések egyre több helyen szolgáltatnak megbízható adatokat a biciklista forgalomról, megalapozva a kerékpáros infrastruktúra további fejlesztését.
VeloClass Velence Kerékpáros Egyesület
A VeloClass tulajdonosa, Szőke József szívügyének tekinti szerepvállalását a kerékpár-sportban. A Velencei-tó mellé telepített kerékpárforgalom-számláló berendezés kapcsán született az ötlet a VELOCLASS-Velence egyesület létrehozásáról, amelynek névadó támogatója lett a cég. A szponzorált csapat élversenyzője és kirakatszemélye Szalontay Sándor, aki idén Moszkvában felállította a 200 méteres sprint 9,762 másodperces új magyar rekordját, és az egyetlen hazai pályaversenyző, aki alanyi jogon kvalifikálta magát Világkupa-futamokra. Célja részt venni a 2020-as olimpián, jelenleg Új-Zélandon és Ausztriában vesz részt a világkupa versenyein.
Szalontay Sándor, magyar rekorder, Világkupa-résztvevő