Ez az erősen műszaki cikk bemutatja az új SLX alkatrész családot.
SLX – Azoknak, akik az új kihívásokat kutatják
A DEORE XT mellett, az új SLX M7100 sorozat szintén megkapja a 12 fokozatú MICRO SPLNE fogas-koszorút 10-45 vagy 10-51 fogkiosztással, 1x12, vagy 2x12 váltás lehetőséggel egyaránt. A dedikált SLX szintű lánccal, 2, illetve 4 dugattyús fékkel, tág állíthatósággal bíró ISPEC-EV váltókarokkal, optimalizált első- és hátsó váltókkal és 12 fokozatra felkészített agyakkal prémium technológiát hoz az igazi mountain bike világába.
Hajtóművek
Az új SLX M7100 hajtóművek HOLLOWTECH II technológiával, integrált tengellyel és üreges hajtókarral készülnek. A lánckerekek Dynamic Chain Engagement+ fogprofillal érkeznek, mely a szélesebb és keskenyebb fogaknak köszönhetően kulcsfontosságú a megfelelő lánc feszesség, a könnyed és csendes működés eléréséhez. A lánckerék gyors és biztos rögzítéséhez a hajtómű közvetlen felfogatási rendszert alkalmaz, ami nagyban leegyszerűsíti a lánckerekek cseréjét. 30, 32 és 34 fogú lánckerekek egyaránt elérhetőek hozzá, melyek kompatibilisek az XTR és a DEORE XT rendszerekkel is. A hajtóművek 3 hajtókar hosszal (165mm, 170mm és 175mm) lesznek elérhetőek.
Az SLX 1x12 hajtómű
Az SLX M7100 hajtóművek 3 féle láncvonallal érhetőek el
- 52mm (FC-M7100-1) a 142 és 148mm-es Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.)-hez. Ez a legkeskenyebb Q-factor 172mm-el. Súlya 631 g.
- 55mm (FC-M7120-1) 148, vagy szélesebb O.L.D.-hez. Jól jön a széles gumikhoz (Q-factor 178mm) Súlya 638 g.
- 56.5mm (FC-78130-1) 157mm-es O.L.D. és széles, 181mm-es Q-factor. Súlya 656 g.
(A súly adatok 32 fogú lánckerékkel, 175mm hajtókarhosszal és középrész nélkül lettek mérve).
Az SLX 1x12 HOLLOWTECH II hajtómű 36-26F lánckerekekkel és a 10-45F fogas-koszorúval szinte minden terepviszonyon elegendő. Váltás közben a legkisebb lépcsőfokokat kínálja a fokozatok között.
Az SLX 2x12 hajtómű
Kétfajta 2x hajtómű lesz elérhető a piacon, mindkettő 2 csavaros rendszert használ a bal hajtókar rögzítéséhez.
Hasonlóan a DEORE XT-hez, az FC-M7100-2 hajtómű is 142 mm-es O.L.D.-vel 48,8 mm-es láncvonallal és 172mm-es Q-factor-al rendelkezik. A súlya 674 g.
Az FC-M7120-B2 hajtómű 148mm-es O.L.D., 51,8mm láncvonallal és 178mm Q-factor-al érkezik. A súlya 682 g.
(A súlyadatok mindkét karnál 36-26T lánckerékkel, 175mm hajtókar hosszal, és középcsapágy nélkül mérve.),
Fogas-koszorú
A 12 fokozatú fogas-koszorúk MICRO SPLINE rögzítéssel rendelkeznek. Két fogkiosztással lesz elérhető, 10-45 (kisebb váltások közötti lépcsőlépcső) és 10-51 (maximális áttétel tartomány).
Mindkét fogas-koszorú HYPERGLIDE+ rendszerű, ami a gyors le- és felfelé váltásokat és a rendkívül csendes működést segíti elő. Alumínium tartóbakokon 11 db. acél fogaskerék rögzül, valamint 1 db. alumínium fogaskerék található a tartósság és súly optimális szinten tartása végett.
A CS-M7100-12 10-51 fogkiosztású sor súlya 534g, míg 10-45 f-ös 513g.
Lánc
Az új SLX 12 fokozatú HG lánc újra lett tervezve, hogy az tovább növelje a láncfeszességet és mindig a megfelelő helyen tartsa a láncot. Sil-Tec bevonatot kaptak a rögzítő szemek, melyek így biztosítják a tartósságot és könnyed működést minden körülmény között. A CN—M7100 lánc (113 szem + QuickLink) súlya 252g.
Váltók
Akár a szimpla (RD-M8100-SGS), akár a dupla (RD-M8120-SGS) rendszerhez készült váltót nézzük, az SLX hátsó váltók minden esetben precíz és gyors váltást tesznek lehetővé a 12 fokozatú hatalmas áttétel tartomány mellett is.
Mindkét váltó SHIMANO SHADOW RD+ kialakítást kapott, így csökkentve a sérülés veszélyét és a rázkódást egyaránt. Ez, valamint a 13 fogú vezetőgörgők is hozzájárulnak a bringázás csendesebbé és élvezhetőbbé tételéhez. Az RD-M7100-SGS 316g, az RD-M7120-SGS pedig 322g.
Az SLX első váltók egyetlen kialakítással tudják mind a 48,8 és az 51,8mm-es láncvonalat is kiszolgálni, D-type, E-type, vagy M-type rögzítésekkel lesznek elérhetők. Az első váltók súlya FD-M7100-D esetében 135g, az FD-M7100-E 166g, míg az FD-M7100-M esetében 114g.
Váltókarok
Mind oldalirányban, mind dőlésszögben állíthatók az új ISPEC-EV váltókarok, ígykönnyen személyre szabhatóak.A 2x12 rendszert használók a bal oldalon egy MONO lever kart találnak (SL-M7100-IL), mely egyetlen karral oldja meg a precíziós le- és felváltást. A váltókarok súlya: SL-M7100-IR: 121g, SL-M7100-IL: 73g.
Fékek
Az SLX féktestek XC specifikus 2 dugattyús, valamint Trail/Enduro 4 dugattyús változatban lesznek elérhetőek.
A 2 dugattyús rendszer azonos kialakítású a korábbi verzióval, ami azt jelenti, hogy az SLX szintű G02S/J02A műgyantás betétek és a G04S/J04C fémes fékbetétek csereszabatosak.
A 4 dugattyús verzió egy teljesen új konstrukció, mely az XTR M9100 design alapján készült és gyárilag D03S (műgyanta) vagy D02S (fémes) fékbetétekkel érkezik (kompatibilis továbbá a N03A és N04C betétekkel is).
Az új SLX fékkarok egyaránt működnek az XC és a Trail/enduro féktestekkel, s a Shimano SERVO WAVE rendszerének köszönhetően gyors a fékreakció, nagyobb a fékerő és rövidebb a holtjáték. A fékkarok immár 2 ponton érintkeznek a kormánnyal, ezzel rendkívül merev érzetet biztosítva. A karok továbbá rendelkeznek fékkar-távolság állíthatósággal, így akár menet közben is egyszerűen és gyorsan elvégezhető a finomhangolás.
Az XC stílusú fék rendszerek (BR-M7100-BL-M7100) tárcsával (160mm SM-RT70) és fékbetéttel 425g, míg az Enduro rendszerek (BR-M7120-BL-M7120) 444 g súlyt nyomnak.
Féktárcsák
Az SLX szintű ICE TECHNOLOGIES tárcsa (SM-RT70) gyors visszahűlést tesz lehetővé köszönhetően a szendvicsszerűen összepréselt alumínium magnak és acél külső résznek. 140mm (121g), 160mm (133g), 180mm (159g) és 203mm (193g) méretekben lesz elérhető.
Agyak
Önálló SLX első- és hátsó agyak elérhetőek lesznek 100mm és 142mm, valamint 110mm, 148mm és 157mm-el. A hátsó agy (FH-M7110) a Shimano MICRO SPLINE rendszerét használja.
Az agyak súlya: HB-M7110: 142g, HB-M7110-B: 147g, FH-M7110: 350g, FH-M7110-B: 354g, FH-M7130-B: 359g.
Összefoglalva
Az Deore XT és SLX szett követik a tavaly megújult XTR alkatrészcsaládot.
Henry Bosch, Shimano Europe MTB termék koordinátora az alábbi szavakkal indította útjára a két új alkatrészcsaládot:
“Sebesség, összpontosítás és kontroll volt a mantránk az XTR tervezésekor, amit tovább vittünk a DEORE XT és az SLX során is. Sokat vizsgáltuk, hogyan és miért kerékpároznak az emberek, s számunkra egyértelművé vált, hogy a megfelelő felhasználásra kell megalkotni a megfelelő teljesítményű és minőségű alkatrészeket. Ezek a világ minden pontján kiszolgálhatják akár a versenyzői ambíciókkal, akár a túrázó szellemiséggel rendelkező kerékpárosokat. Így válik lehetségessé az, hogy a kerékpározással mindenki a lehető legnagyobb élményt kapja.”
Az új SHIMANO DEORE XT és SLX rendszerekkel 2019. Június 14-től találkozhatsz a kiválasztott kereskedőknél egy igazán különleges, elsőbbségi csomag formájában.
Budapesten a Bringalandban és a Bergusonban, Kelet-Magyarországon az Ákosbikeban, Nyugat-Magyarországon a GeorgeSportban.