Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 cubenatureprott01

Egy igazán tartós teszt.

Ritkán tesztelhet hónapokon át egy bringát, vagy valami kütyüt az ember. Ez a cikk ama igazán kevés alkalmak egyike. Bő 8 hónap és a közösen eltöltött majd 4 000 km után ragadtam tollat, hogy megírjam véleményemet saját kerékpáromról, illetve annak alkatrészeiről.

Azt tudni kell, hogy nekem ez az első ilyen alacsony felszereltségű bringám. Éveket töltöttem el csúcstechnikás váltók és féket köreiben. Verseny körülmények között használtam SRAM 9.0 SL szettet, majd az X.0-át. Van itthon Shimano XTR-el szerelt MTB-m, vagy a már kevesek által ismert (de istenített) Suntour XC PRO-s gépem is. A legutolsó montimat kb 3 éve vettem, ami egy össztelós XT-vel szerelt Merida.

Ezek használata közben fogalmazódott meg bennem a vágy, hogy próbáljak ki egy olcsóbb, alsó kategóriás alkatrészekkel szerelt, de már komolyabb igénybevételeket kibíró kerékpárt. Ezt napi szintű munkába járásra, túrázásra terveztem használni. Így került a képbe a Cube Nature Pro.

Előző cikkemben már leírtam az első túrák után tapasztaltakat.

Cube Nature PRO
Ez egy trekking bringa, ami a Cube Tour típusának Nature családjába tartozik. Annak is közepes felszereltségű változata. (Nature, Nature Allroad, Nature Pro, Nature Exc, Nature SL és Nature Exc Allroad.) Igazat megvallva igényeimnek megfelelt volna az eggyel ez alatt lévő bringa is, de ennek a színe (black´n´red) megfogott, mint az egyszeri embert a legényfogóleves. Tovább olvasom!

A váz és az irányítás

Induljunk ki a bringa közepéből ami - a teljes családban ugyan az - egy kétszer húzott alumíniumból készült trekking váz. Jellegzetessége, hogy a váltó bowdeneket rejtetten vezeti. Hagyományos csomagtartóval nem kompatibilis, ahogyan csak saját sárvédőjét és kitámasztóját fogadja. Saját, de több felhasználó által megerősített tapasztalat, hogy vásárlás előtt célszerű a méretét ellenőrizni, mivel a méretkalkulátor programokban számolt optimálisnál egyel kisebb kell, ha vigyázni akarsz a családi ékszerekre.

cubenatureprott01

A teleszkóp a SR Suntour NEX HLO 63 mm-t mozgó „lockolható” villája. Ehhez igazán nem tudok mit szólni. Nem vártam tőle semmit, de azt hozza. Kb. 2000-ben mozgott ilyen durván montimban a Manitou villám. (Az akkor finomnak számított.)

A kormány, a kormányszár, a nyeregcső a Cube saját márkás alkatrészei. Súlyukat nem mértem, hisz ennél a bringánál ez nem igazán fontos paraméter a számomra. Viszont megjelenésre igényesek, használat közben megfelelően merevek. Szóval tökéletesen teszik a dolgukat.

A Cube markolat ergonomikus kialakítású, csavaros rögzítésű. Kényelmessége teljesen szubjektív. Én rövidtávon kényelmesnek találtam, akár kesztyű nélkül is. 100 km fölötti túrák során viszont már keménynek, kényelmetlen fogásúnak éreztem.

A bringa nyerge Selle Royal cég terméke és a keresztségben az Ariel nevet kapta. Az első 100 km-es túrámra még egy pót nyereggel a hátizsákban indultam, hogyha ez nagyon kényelmetlen lenne megszabadulhassak tőle. Nos, fölösleges volt cipelnem. Azóta is ezt használom nagy elégedettséggel.

cubenatureprott02

A hajtás rendszer

Térjünk át a meghajtásra. Áll ez ugye a hajtóműből, a középagyból a pedálból és a láncból. A pedál Cube feliratos alap műanyag pedál. Kb. az első 50 km-em után lecseréltem, mivel zavaróan kotyogott. 1 000 km-t sem élt meg a monoblokk, amely egy „no name” valami volt. Garancia igényemet nem érvényesítettem, mivel túrtam itthon egy régi négyszögtengelyes XT-t ugyanazzal a tengely hossza. Ezzel évekig elleszek...

A hajtókar FC M731, vagy ha úgy jobban tetszik Altus nadrágszárvédős fekete változata. A 9 sebességes lánchoz tervezett karon három, nem bontható acél tányér található 48, 36 26-os fogszámmal. A tervezett felhasználáshoz kellően merev, a lánckerekeken a váltás könnyen és gyorsan végbe megy. (A súlyáról meg nem érdemes beszélni.) Eddig tökéletesen tette a dolgát elégedett vagyok vele.

cubenatureprott03

Kerekek

- Van két Cube ZX20 32 lukas felnim, 64 db „no name” fekete küllőm, anyával, egy pár TX 505-ös (ez már csak Turney!!!) Center lock-os tárcsás agyam, egy pár Schwalbe Smart Sam külsőm és egy pár „no name” autószelepes belsőm.

- Mi lesz belőle?

- Hát persze, hogy egy pár kerék!

Ez ugye nem meglepetés. Az viszont engem nagyon meglepett, hogy ez az alsó kategóriás Turney agy milyen jól dolgozott eddig. Tény, hogy a kazetta testen a 9-es kazetta kissé lötyög, de hát nem is XT van ráírva, hanem TX. Árban sincsenek egymással köszönő viszonyban. Viszont ennyi pénzért teszi a dolgát. A kerekek szépen futnak, mivel alacsony a csapágyak gördülési ellenállása.

cubenatureprott04

A kerék maga tökéletes építés. Eddig még a küllők nem lazultak fel -már szerintem nem is fognak- , utólagos feszítésükre nem volt szükség. A belsőkről véleményt formálni nem tudok, azonnal kiszedtem és Presta szelepeseket tettem be. Én azt szeretem, ez van!

A gumi maga volt a meglepetés. Megszerettem! A bringa kb. 70%-ban aszfalton közlekedik, a maradékban egyéb utakon. Erre tökéletesen bevált. Aszfalton csomag nélkül 5 - 5,5 bar-al suhanok, csomaggal 4,5 körül. Egyéb helyeken 3,5-el. Nekem bevált, próbáld ki! A hátsó gumi így 4 000 km körül csere érett, de maradok ennél, csak kipróbálom a vékonyabb 700X35C-t reflex csíkkal.

Váltórendszer

A váltókarok SL M 3000 3X9 sebességes Acera karok. Az első váltó szintén Acera FD-T3000. A hátsó váltó viszont, na most figyelj! Deore RD-M592. A 9-es sor Altus Hg200 11-34 foggal. A rendszerrel semmi bajom nyomom a gombot, tesz a dolgát. Nem világbajnok gyorsasággal vált, de nem is a világ lustája. A váltótestek csapjai nem kottyannak így 8 hónap használat után sem.

cubenatureprott05

DE! AZT ÁRULJA MÁR EL VALAKI, HOGY MINEK KELL EGY ÖSSZKÉPILEG KIEGYENSÚLYOZOTT (Acera, Altus) ALKATRÉSZEKBŐL FELÉPÍTETT BRINGÁRA EGY LÉNYEGESEN MAGASABB KATEGÓRIÁJÚ DEORE HÁTSÓ VÁLTÓT FELSZERELNI?

Sokat sem a bringa tömegén, sem a váltás gyorsaságán, precizitásán nem tud változtatni. Sőt kinézetén sem dob szinte semmit. Igazából azt sem értem miért nem egy alkatrész családot raknak fel egy bringára, hiszen a Shimano így fejleszti ezeket.

Fékrendszer

Ez számomra kellemes meglepetés volt. Eleve a Centerlockos agyak. A fék MT200 típusú hidraulikus, amelyhez 160-as tárcsát szereltek. A fékhatásán meglepődtem. Nincs okom panaszra jó szolgálatot tesz a városi mindennapokban, de megbízható társam volt az Alpokban is csomagos túrázásaim során.

cube nature pro01

Összességében úgy érzem jó vásárt csináltam és évekig lesz hű társam ez a bringa. Aki ebben gondolkodik nem fog csalódni az árát az utolsó fillérig megérte. Apropó a 2020-as modelleket nézted már? Katt IDE!