Egy igazi különlegességet sikerült a tavasszal kipróbálni, amelynek a tapasztalatait megosztom most veletek.
A speciális kerékpárokat, -minő meglepő- nem általános használatra tervezik. Jellemzően a hagyományos bringákhoz képest magasabb árfekvéssel, alacsonyabb kihasználtsággal és második, vagy harmadik kerékpárként érkezik egy családba.
A tandemünkre a fenti jellemzők szintén igazak. Évi két három túrán kívül csak porosodott a garázsban, még a gyermekünk fel nem nőtt a hátsó ülésre. Innentől nyert a járgány igazi értelmet, hiszen megoldotta a gyermek suliba transzportálását, kiváltva az autót vagy a buszt az iskolaidő 90%-ában.
A fenti példát csak azért mesélem el, hogy alaposan gondoljátok át egy-egy speciális bringa vásárlását, annak kihasználhatóságára vonatkozva. Eme filozófiai fejtegetés után nézzük meg cikkünk alanyát.
Cube Cargo Hybrid
A Cube komolyan veszi ezt a kategóriát, hiszen kapásból négy típust kínál a leendő vásárlóknak. A bringához több kiegészítőt is lehet venni, amelyeket ezen a gyári videón tökéletesen szemléltetnek:
De mire is jó egy cargo, azaz teherbringa?
- Mielőtt nekiesnénk a bringa kipróbálásának nézzük meg mire is lelet ez jó. Illetve helyettesíthet-e a családban egy második autót?
- Futárcégeknek belvárosi csomagszállításra
- Saját vállalkozásodban (pl. kerékpárbolt) áruszállításra
- Családi nagy bevásárlásra
- Gyermek szállításra iskolába, különórákra
A Cube 4 teherbringája apró dolgokban tér el. Gyakorlatilag két változatban gyártják, vagy Enivolo (Nuvinchi) cargo agy-, vagy hagyományos hátsóváltóval kérheted a gépet, illetve ezeknek van a „dual” változata, amely azt jelenti, hogy 2 db 500 Wh akkumulátor került rá felszerelésre, azaz a hatótávolságot megduplázták.
A bringa váza természetesen alumínium. A tengelytávja 2 méter, a kormány előtt található egy PPE habból (mint a bukósisak ütéscsillapító anyaga) készített doboz, amely kb 165 l-es és maximálisan 60 kg tömegű rakomány szállítására alkalmas. A kerékpár első villája egy Suntour Mobie Cargo, amely 20”-os kereket fogad (ETRTO 406). Ha már a kerekeknél tartunk elárulom, hogy hátul pedig egy 26”-os (ETRTO 584) kerék található mereven rögzítve. A Gumikat a Schwalbe szállította (Big Ben és Super Moto-X). Itt jegyezném meg, hogy a gyártónak van kifejezetten teherbringákra szánt abroncsa is Pick-Up néven, amelynél 20 kg -al nagyobb a maximális terhelhetősége. (140 kg helyett 160 kg.)
A villany teherbringánkban egy Bosch motor szolgáltatja a rásegítést, amely kicsit másabb mint a hagyományos e-bike motorok. Ezt kifejezetten cargo bringákhoz fejlesztették, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy más a rásegítés karakterisztikája. (Induláskor nagyobb nyomatékot ad le mint egy szimpla villanybringába szerelt motor.)
A kerékpáron természetesen tárcsafékek biztosítják a megállást. Ezek a Magurától származnak. Elől 203-as, hátul 180-as féktárcsával, 4 dugattyús féktesttel. A váltást, ahogy fentebb említettem agyváltó látja el.
Úgy tűnik az alkatrészgyártók látnak potenciált benne, hisz ennek a váza sem egy kis szériás műhelyben készült. Ezenkívül mind a teleszkópos villája, mind a motor, mind az agyváltó kifejezetten cargokhoz lett fejlesztve. Amint említettem gumit is gyártanak kifejezetten ehhez a kerékpár kategóriához.
Menet közben
Az első métereket mindenképp szokni kell. Ha kanyarodsz a bringa elejét ne nézd, mivel nem fordul a kormánnyal, ez okozhat némi zavart. (Tudod, mint a BuBinál.) A kerékpár egyébként stabil, jól tartja az egyenest, könnyű vele kanyarodni. Apropó kanyar: a csiki-csuki 180 fokos visszafordítókat pl. vasúti átjáró, nem lehet be venni, illetve a forduló sugara is lényegesen nagyobb, mint egy hagyományos bringáé, vagy mint egy tandemé. Meglepően gyorsan lehet vele haladni. Üresen többször tekertem vele 28 km/h utazósebességgel, ami igen meglepő egy 46-47(!) kg-os kerékpártól. Így figyeltem fel rá, hogy a rásegítést 26- 27 km/h között veszi le nullára. Külön kiemelném a Suntour villa finom mozgását, amely igencsak meglepett.
A teszt közben vittem vele csomagot, és gyermeket a suliba. Ha gyerekszállításra akarod használni mindenképpen vedd meg hozza az ülés kiegészítőt, mert a padlón ülve, félig nyújtott lábbal csak néhány percig kényelmes.
A kerékpár kezelése közben csak egy zavaró tényező volt, a szabályos kanyarodás, vagyis a kanyarodási szándék kézzel történő jelzése. Még üresen is szokni kell az egykezes kormányzást, csomaggal pedig meg sem próbáltam megtenni.
A városban egyébként könnyű vele közlekedni egyedül a bringautak közepén és szélén elhelyezett oszlopok okoztak néha fejtörést, hogy átférek-e közöttük. Ha bolti bevásárlásra ezzel megyünk és van egy profi (és így természetesen nehéz) lakatunk, ez a bringa tuti megvár minket. Nem kell izgulnunk miatta. Igen kicsi esélyét látom, hogy jó lakat esetén valaki azt elvágja, illetve a súlya és mérete miatt csak teherautóval szállítható el, és kell két ember a berakásához is.
Utólagos tuning, fejlesztési ötletek
Két dolgot tudnék rajta változtatni. Egyrészt felszerelnék rá egy elektromos irányjelző rendszert, amit a kormányról lehetne vezérelni. Ezen kívül még el tudnék képzelni egy droppert is benne. Talán jobban ki lenne használva mit egy montiban. Így ugyanis piros lámpánál a nyeregcsövet leeresztve két lábbal a nyeregben ülve lehetne tartani a cargot (pláne csomaggal). Elindulva viszont másodpercek alatt a kényelmes magasságba a fenekünk alá lehetne igazítani a nyerget. E mellé hab a tortán egy visszapillantó tükör lenne. Én még tuti felszerelnék egyet rá.
Összességében sikerült egy igazán különleges bringát tesztelnem. Élveztem minden pillanatát, és nagyon örülök, hogy ilyen lehetőség adódott a pályafutásom során.
Tetszés index 5/5
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett