Tartós teszt.
Shimano Alivio Mono váltókar
Ezt a váltókart a 2 tányéros hajtókarokhoz fejlesztették, ahogy a nevéből következtetni lehet rá, a váltáshoz egy kart kell használni. A működése pofonegyszerű: A hüvelyk ujjunkkal működtetjük. Megnyomásával az első váltónk áttereli a láncot hajtókar másik lánckerekére. A kisebbre egy pillanatnyi nyomás segítségével, a nagyobbra a szokásos hosszabb váltókar mozdulattal.
A rendszeren nincs fokozat kijelző, a váltókar állásából ad infót, hogy melyik lánckeréken tartózkodik a láncunk. (Ha hozzánk közelebb van akkor a kis tányéron, ha távolabb, akkor a nagyon.)
Ezt a zseniális váltókart bő féléve nyúzom. Kapott hideget, meleget + 1 Hungarian Divide-ot. Tökéletesen és gyorsan teszi a dolgát. Ha kéttányéros rendszered van és egy kedvező árú Shimano váltókart keresel, akkor ezt mindenképp tartsd észben.
Tetszés index 5/5
Műhely titkok: a Top Swing rendszerű elsőváltó halála
Ha már az első váltónál tartunk érdemes elgondolkodni a Side Swinges első váltó (a váltó oldalsó mozgást végez) beszerzéséről. Sajnos mire a Shimano feltalálta a legjobb működésű első váltót, gyakorlatilag kiment a divatból. Pedig nem rossz dolog az a szorzó váltó...
Ha sokat bringázol terepen agyament, akarom mondani MODERN rejtett bowdenezésű bringával, akkor akár száraz körülmények között is érezheted, hogy a nap végére, mikor már több mint 100 km van a bringában az első váltó egyre nehezebben és pontatlanabbul vált.
Az ok a tervezésből adódik. Rejtett bowdenezésnél az első váltó kábel az alsó csőben fut és a középcsapágyháznál bukkan ki a szabadba. Itt egy műanyag terelő elem fordít rajta több mint 90 fokot és viszi a Top Swing első váltóba.
Tekerés közben a hátsó kerék száraz időben port, nedves időben saras vizes dzsuvát dobál a bowdenre. Innen a váltó működtetése miatt a műanyag terelő elemre kerül és akadályozza a váltó könnyű és pontos működését.
A Side Swinges első váltók (a váltó vízsztintes mozgást végez) ezt a problémát kikerülik, sőt a hátsóváltóhoz hasonló mozgást végeznek, amiatt a váltást hasonlóan könnyűvé és finommá teszi, mint amilyen a hátsó váltás.
Ilyen váltót viszont csak olyan bringára tudsz felrakni, amelynél kialakították azt a bowdenház csatlakozást, amelyről üzemeltethető ez a váltó típus. (Vagy egyszerű sufni tuninggal megoldod.)
Kezdődik a téli szezon, a szerelések, fejlesztések ideje. Hajrá!
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett