Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 miert

Egy érdekes kérdés feszegetése.

A hegyi kerékpárok egyre drágábbak. A 10 000 eurós határ már régen megdőlt. A nagy MTB-gyártók szinte az összes csúcsmodellt sokkal többért kínálják. De mi indokolja a horribilis árakat, és miért sikerül a motorgyártóknak olcsóbban csinálniuk? Gondolom sokatokban fel merült már ez a kérés. Ezzel azonban nem vagytok egyedül. A német Bike magazin közelebbről is megvizsgálta ezt a kérdést, amelynek eredményét most mi is közzétesszük.

Hegyi kerékpárok közül legyen alanyunk a Specialized Enduro S-Works. Ára: 14 000 euró. (Forintban annak folyamatos ingadozása miatt nem adjuk meg az árát.)

miert dragabbak a csucs montik mint a motorkerekparok 01

 Specialized Enduro S-Works (Fotó Specialized)

Az MTB csúcsmodellek -többek között ez is- tele vannak csúcstechnológiával. Többek között ilyen a SRAM AXS elektromos váltókar és a Fox gyári felfüggesztése.

A fejlesztés -gondolom ezzel mindenki tisztában van- nagyon költséges dolog. Egy hegyi kerékpárnak stabilnak és könnyűnek kell lennie - egy motorkerékpárnak elsősorban stabilnak. A kerékpáron az egyik legfontosabb tétel a kerékpár váz. Ami a bringáknál nem is egységes, hiszen egy bringa több -jellemzően négy- méretben is kapható.

A könnyű, és erős kiegészítő alkatrészek további költségtényezőt jelentenek, ráadásul ezen a szinten már nagyon nehéz a súly csökkentés azonos erősség mellett. Itt a grammok eltüntetése nagyon-nagyon drága mulattság.

Könnyű. Erős. Olcsó. Kettőt választhatsz. - Keith Bontrager amerikai vázépítő.

Motorkerékpárok között vizsgáljuk meg a KTM 500 EXC-F -et. Ára: 11 799 euró.

miert dragabbak a csucs montik mint a motorkerekparok 02

KTM 500 EXC-F (Fotó KTM)

Ez az erőgép 2200 euróval (16%-al!) kerül kevesebbe, mint a Specialized Enduro csúcsmodellje. Őrültség! Ráadásul egy nagy teljesítményű motor is van benne. Mi lehet az ok?

A motorkerékpárok esetében a súly, nem olyan fontos, mint a bringáknál. A gyártók csak egy vázméretet gyártanak. Ez egyszerűsíti a gyártást, növeli az egységek számát és csökkenti az árat. Ezen kívül a pletykák szerint a motorkerékpárok kereskedői árrése állítólag szintén alacsonyabb, mint a kerékpároké.

A Bike magazin cikkében felhozott indokok észszerűnek tűnnek, bár kicsit sekélyesnek érzem. Mindenesetre elgondolkodtató.