Minden bringára van megoldás.
Esős, vizes, saras időben nagyon hasznos dolog a sárvédő. A kerékpárok nagy része azonban enélkül kerül forgalomba. Sokan hivatkoznak arra, hogy :
„- A bringa nélküle jobban néz ki..”
„- Így kisebb a légellenállás!”
„- Sárvédő csak az amatőröknek való.”
Gondolom te is hallottál már ilyen és ehhez hasonló indokokat. Pedig valljuk be: Szakadó esőben nem egy kellemes dolog az első kerék által felvert piszkos vizet az arcunkba és a szemünkbe kapni, vagy egész nap vizes betétes alsónadrágban tekerni, amely nagyrészt a hátsókerék által felvert víztől ázott át.
A műanyag sárvédők nagy része könnyen és gyorsan felrakható a kerékpárra, cserébe a fix pálcás társaikénál valamivel kisebb védelmet nyújt az útról felvert vízzel szemben. Így a káposzta is megmarad és a kecske is jól lakik. Hiszen ha akarom van, ha nem akarom, nincs a bringán és a le/felszerelés pillanatok alatt megvalósítható.
Sárvédő az amatőröknek való (Fotó: Jacsó István)
A fenti bevezető után nézzük a Zefal sárvédőit. Tesztünk során fő szempontnak a gyors fel- és leszerelhetőséget vettük. Másodlagos szempont, hogy milyen a kerék által felvert víz elleni védelem. Azaz itt egy kis kompromisszumra, megalkuvásra hajlandóak voltunk. Itt is állítottunk fel preferenciákat. A trekking bringáknál vártuk el a legjobb védelmet, míg az országút, gravel és MTB sávédőinél ez egy kissé kevésbé volt hangsúlyos.
Sárvédő trekking bringára
Talán ez az a sárvédő típus, amelynél a legjobban számíthat az, hogy jól védjen a víz ellen. Mivel ezek azok a bringák, amik nem csak sportolási célra készülnek. És a felhasználóknál sem az a legfőbb szempont, hogy könnyen és gyorsan fel- és leszerelhetők legyenek.
Zefal Trail 55
Ez a sárvédő trekking bringákhoz lett tervezve. Két szélességben létezik 45 és 55 mm. (Ezt mutatja a sárvédő neve is.) A kerékpárra egy L alakú fém adaptert kell az arra kialakított helyre felszerelni, amely véglegesen ott mered. Erre csúsztatjuk fel a sárvédőt, ha szükségünk van rá. Teleszkópos bringáknál figyelni kell rá, hogy probléma nélkül csak olyan villára szerelhető fel, amelynek a hídján gyárilag kialakítottak a felfogató csavar fogadására alkalmas helyet. Magyarul: egy lyuk van a villahíd közepén.
Hátul a támvilla összekötő elemén, az újabb bringákon sokszor ez alul található. Ez ne ejtsen kétségbe. A fém adapter mint a fotón is láthatod elviseli a 90 fokos hajlítást.
A sárvédő a bringára könnyen, egy mozdulattal felszerelhető. Szinte csak egy pillanat. A fém adapterek anyaga kellően merev, így a sárvédő szögén ha állítasz az úgy is fog maradni. Ez egy nagy előny, a piacon kapható hasonló típusú sárvédőkre ez sajnos nagyrészt nem igaz.
Az elsővel nagyon elégedett voltam. Kellően merevnek találtam és a felcsapódó vízzel szemben is megfelelő védelmet nyújtott.
A hátsónál sajnos már nem ez volt a helyzet. Rendkívül rugalmas volt, nagyon lifegett oldalra. És sajnos túl rövidnek találtam nem igazán védte meg a hátamat a felcsapódó vízzel szemben. Ezeket a hibákat egyébként a Zefal is érezheti, mivel a Trail 65 sárvédőjét pálcával szállítja. Emiatt a Tetszés index 2/5.
Ára: 4 190 Ft (2023)
Sárvédő országúti és gravel bringára
A közhiedelemmel ellentétben az országúti bringákra is lehet sárvédőt szerelni. Mi most kettőt is bemutatunk. A gravel és országúti bringákat azért vettem egy kategóriába, mivel sárvédő tekintetében csak a szélességükben különböznek.
Zefal Croozer Road és Swann szett
Szélessége miatt ezt csak országúti bringához javaslom. A szett két, külön is megvásárolható sárvédőből áll, a Croozer Road alsó vázcsőre szerelhető és a Swann nyeregcsőre szerelhető hátsó sárvédőből. A felszerelése tényleg csak egy pillanat. Az első két gumis rögzítővel rögzül a váz alsó csövére, a hátsó a nyeregcsőre szerelhető fel egy tekerős szorító bilinccsel. A helyüket jól, elmozdulás mentesen tartják.
Az Croozer Road ha éles kanyart veszünk be, akkor a lábszárunkat összecsaphatja. A Swann viszont nagyon jól vizsgázott, nem tapasztaltam a hátamra felcsapódó vizet. Tetszés index: 5/5. A szett ára: 8 190 Ft (2023)
Zefal Shield R35 és G50 szett
Ez a két sárvédő gyakorlatilag csak a szélességében tér el egymástól. És ahogy fentebb írtam, ez adja, hogy országúti, avagy gravel bringára használható.
Arra mindenki készüljön fel, hogy a legelső felszerelése és beállítása viszonylag sok időt és türelmet vesz igénybe. A későbbi felhelyezés sem olyan gyors mint a többi tesztben szereplő sárvédőé. Viszont némi gyakorlással ez az idő is rövidíthető. Sosem lesz olyan könnyed mint a többié és egy imbuszkulcs is szükséges hozzá, de bele lehet jönni.
A sárvédő nagyon merev, pont mint egy fix pálcás sárvédő. A víz védelme is szinte ugyan olyan, amit a tesztjeink során a sár pötty nélküli mezeink bizonyítottak. Tetszés index 4/5 Ha a felszerelhetősége gyorsabb és szerszám nélküli lenne, akkor ez lenne az abszolút teszt győztes.
Ára 16 990 Ft (2023) Ha a vízvédelem és a le-, felszerelhetőség fontos, akkor megéri az árát. Mivel a téli időszakban is megállja a helyét.
Sárvédő montikra
Láttad az első fotót? Nos így néznek ki azok, akik esősben terepen sárvédő nélkül közlekednek. Nem csak piszkos lehetsz, hanem a szemed egészségével is játszol. Szerintem nem éri meg. Inkább hívjanak amatőrnek, de én mindig felraktam a montimra a sárvédőket, ha esős idő volt kilátásban. A követelményem ezekkel szemben azonban lényegesen más mint az országúti, vagy trekking bingákon alkalmazott sárvédőknél.
Védjen is és legyen elegendő hely is a kerék és a sárvédő között. Ezt gyakorlatilag lehetetlen összehozni. Hiszen esős saras körülmények között földutakon közlekedve nem némi piszkos vizet kap föl a kerék, hanem folyékony (vagy szikkadásban lévő) sarat. Ezért hegyikerékpároknál alapvető követelményem az, hogy az arcunkat és szemünket védje a felfröccsenő sártól, illetve a hátsónkat ne áztassa folyamatosan a sárlé. Ezen túl ha még a bringa érzékeny részeit is védi (teleszkóp becsúszószárak, forgáspontok, stb.) az már maga a csúcsok csúcsa.
Zefal Deflector RM60 + FM60 szett
Ez a sárvédő szett szintén két külön is megvásárolható egységből lett összeállítva. Az első összeszerelés során a teleszkóp villanyakában el kell helyezni egy adaptert, amelyhez rögzíthető a sárvédő. Ezek után a fel- és leszerelés csak egy pillanat műve. A hátsósárvédő mechanikája egy az egyben ugyan az, mint az országúti sárvédőknél bemutatott Schwann. Felszerelve mindkettő stabilan, jól ült a helyén.
Felszerelve brutális kinézetet ad a bringának. Olyan igazi krossz motorosat. Menet közben egész jól vizsgázott a szett, bár a hátsó kissé jobban felverte a sarat, mint szeretném. Össztelós montin is jól használható, nem ért bele a hátsókerék. Szimpatikus szettként ismertem meg. Ára 12 190 Ft (2023)
Tetszés index 3/5 Igazából, ha egyedül ezt tesztelem 4/5-öt adok rá, de az országútiak mellett ez nekem csak 3/5.
(Szponzorált tartalom)