Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 shimano cues tartos teszt 2 00

Tapasztalataim 2500 km után.

Az idén a Shimano hazai forgalmazója a Paul Lange Hungary Kft rendelkezésemre bocsájtotta a Shimano Cues 6000 alkatrészcsalád 2X10 sebességes változatát, egy hosszútávú tesztre. Az első részben a szett felszerelését ismertettem, még májusban.

shimano cues tartos teszt 1 09

Azóta használtam napi munkába járásra, terep és aszfaltos túrák tömkelege során. Most, 2500 km használat után eljött az ideje, hogy beszámoljak tapasztalataimról. Mielőtt azonban belevágnánk röviden írok a Shimano Cuesról.

A Cues rendszer

A Cues (Create Unique Experiences, azaz magyarul Egyedi Élmények Megteremtése) egy teljesen új, a középkategóriás kerékpárokra kifejlesztett alkatrészcsalád. Váltás során az eddigi jól bevált Hyperglide (HG) rendszer helyett az új Linkglide (LG) technológiát használja, amely sokkal tartósabb. Nem igényel nagy odafigyelést a váltás során, ami megkönnyíti a kezdő bringások helyzetét.

Bár a CUES 9, 10 és 11 sebességes változatban is kapható, mindegyik a 11 sebességes láncot használja. Ez azt eredményezi, hogy a rendszeren belül az összes hajtókar kompatibilis egymással, mivel a lánc minden esetben ugyanaz. A Cues sorok illeszkednek a HG típusú agyakra, de egyéb HG rendszerű eszközzel (sor, váltó, váltókar) nem kompatibilisek. Tehát a Cues nem keverhető HG rendszerrel!

Többet akarsz tudni a Cues alkatrészcsaládról? Olvasd el korábbi Shimano CUES boncolgatás című cikkünket!

Cues a mindennapokban

Az én rendszerembe 2500 km-tettem eddig. Napi szinten használtam munkába járáshoz esős és száraz időben, megtettem vele számtalan rövid 30-60 km-es túrát, illetve számos hosszabbat, 100 km fölötti egy és több naposat. Használtam aszfalton és terepen. A használat során a lánc kenésére folyamatosan figyeltem. Nem olajoztam, hanem waxoltam. A rendszer megkapta minden hosszabb út után a megfelelő takarítást.

shimano cues tartos teszt 2 01

A váltókarok

A karok megfelelően merevek és nagyok. Könnyű velük a váltás az első váltó mono azaz egykaros kivitelű. A mérnökök erre is terveztek kijelzőt, hogy le lehessen olvasni melyik lánckeréken van a lánc. Megjegyzem ez tök fölösleges, mivel ez még könnyű fejben tartani, illetve a kar állásából lehet tudni, hogy melyik fokozatban vagyunk.

A hátsó váltó karjánál már jól jön ez, hiszen rengeteg (10) lánckerék dolgozik hátul. Fölfelé (azaz) a nagyobb lánckerekekre egy váltás során akár két fokozatot is tudunk ugrani. Lefelé csak egyed, de a kar mindkét irányba működik. Azaz mind a mutató, mind a hüvelykujj működtetheti. Nekem a mutatóujjas ergonomikusabb volt.

A váltókarok az alap holtjátékon túl nem kotyognak. Szépen egyben van a rendszer, jól dolgozik. (Pedig én használom a váltót rendesen, nem dísznek vannak fenn a kormányon.)

Az első váltó

Side swing azaz oldal húzású. Sajnos mire a Shimano feltalálta a tökéletes első váltót kiment a divatból. Pedig ez tökéletesen teszi a dolgát, bármilyen mostohák a körülmények, jól dolgozik. Én szeretem, mivel vele a bringa megjelenése harmonikusabb, nem kell hátul nézegeti azokat a böszme nagy lánckerekeket a soron.

shimano cues tartos teszt 2 02

A hátsó váltó

Vagány kinézetű, erős darab. Szerettük a bowden bekötésének módját. Szépen és pontosan dolgozott a teszt során. Van rajta kuplung is, ami ugye az 1X 9;10;11 sebességnél szükséges.

Összességében a Cues váltórendszer tökéletesen és pontosan dolgozott a teszt során. Kopásnak eddig semmi jelét nem mutatja. A jelenleg megszokott Hyperglide technológiához képest érezhetően lassabban vált a fokozatok között. Ez viszont könnyen megszokható. Egy hét használat után már észre sem vettem.

shimano cues tartos teszt 2 03

Én viszonyításként a váltás lassúságát a saját 2X10-es Shimano XT rendszeremmel tudtam összehasonlítani. Úgy, hogy egyik bringáról azonnal átültem a másikra és ezt többször megismételtem. A lassabb váltás egyébként lefelé váltásnál lényegesen jobban érezhető, mint a fölfelé kattintás esetén. Tény, úgy is kicsit lassabban vált a Hyperglide technológiához képest.

A hajtókar és a hajtás

A Cues hajtókar nagyon tetszett. Merev, erős konstrukció érezhetően jobb volt mint a kategóriájában hasonló négyszögtengelyes társai. Egyszerűen imádtam. Csak ajánlani tudom.

shimano cues tartos teszt 2 04

2500 km azért már távolság. Ifjabb koromban a 3X9 es rendszerek fénykorában 2000 km-enként láncot cseréltem és a 2. lánc elkoptatása után sort is. Most láncnyúlás mérővel gyakorlatilag a 0 km-hez közeli nyúlást mutatja, ami alapján ez tényleg egy igen jó, tartós rendszernek tűnik.

9 10 11 vagy 12? Te jó ég! Melyiket válasszam?

Sok bringásban felmerülhet ez a kérdés. Ha rám hallgatsz, azt amelyik számodra a legszimpatikusabb. Én a 2X9 és 2X10 között semmi érezhető különbséget nem tapasztaltam. Így a teszt végén, az alkatrészek lebontása után lelki törés nélkül állok vissza a 2X9-es alkatrészeimre.

shimano cues tartos teszt 2 05

Kompatibilitás

A Shimano hivatalos tájékoztatása alapján a Cues alkatrészek nem kompatibilisek a többi Shimano alkatrész családdal (XTR, XT, Deore, stb).

Nos, ez így ebben a formában nem teljesen igaz…

Megvizsgáltam több lehetséges variációt a 2X10-es sebesség változatnál.

  • A hátsó váltó tényleg csak a Cues karral működik. Azt nem lehet egyéb rendszer váltókarjaival össze rakni.
  • Az CUES első váltó tökéletesen működik egyéb (Shimano HG rendszerű) váltókarokkal
  • A CUES azaz a LG technológiát alkalmazó lánc tökéletesen elfutott a HG rendszerű hajtókaron, és HG soron. Az XT váltó szépen váltott vele.
  • A HG rendszerű lánc szépen futott a CUES hajtókarján. Az első váltó is szépen tette vele a dolgát. Hátul, az LG rendszerű soron már nem futott ilyen szépen, és a váltás sem volt olyan szép és pontos.
  • Ennek használata csak végszükség esetén és ideiglenes megoldásként javasolt.

Ezek alapján én nyugodtan ki merem jelenteni, hogy némi átjárhatóság van a régi és újabb rendszerek között, attól függetlenül, hogy ezt a gyártó nem támogatja.

Ennyi volt a kalandom a CUES szettel, most fájó szívvel, de visszakerülnek a régi alkatrészeim a bringára. Jó kaland volt és szép élményeket adott ez a teszt. Élveztem minden pillanatát.

Ajánlott cikkek

Shimano Cues tartós teszt 1 rész
Shimano CUES boncolgatás