A bringák takarításáról sokat lehet/lehetett olvasni. Az alábbi módszert személy szerint én már évek óta használom és nekem bevált.
Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.
A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, a hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos, ellenőriztesd le egy szakszervízben.
1. rész A kerékpár általános tisztítása
Szükségünk lesz egy locsoló tömlőre, egy vödörre, egy rongyra, egy kefére, zsírtalanító, tisztító szerre, olajra. Én jelenleg a WD40 BIKE családot használom nagy megelégedettséggel.
Takarításhoz felkészülve. Háttérben jól látható az előző napi bringázás eredménye. (Lesz vele munka bőven.)
Ezt a cuccot tavaly májusban vettem kíváncsiságból a Garda-fesztiválon. Eddig igen óvatosan bántam vele, hogy ki tartson egy évig, viszont az idei Bringa expón kiderült, hogy van magyarországi forgalmazója. Szóval már a beszerzése sem jelent nagy gondot.
Mosásnál legjobb, ha van valamiféle állványod, aminek neki támaszthatod a gépet (Ha falusi gyerek vagy ásó biztos van a portán). Felülről lefelé dolgozva, a nyeregnél, és a kormánynál kezd a takarítást. Szépen nedvesítsd be a bringát, hogy a rászáradt sár és por minél jobban átnedvesedjen. Minél sárosabb, ragacsosabb, próbálj annál több szutykot leszedni a locsolótömlő segítségével. Amennyiben csak az út porát szeretnéd lemosni a locsolótömlő nem is feltétlen szükséges. Ez a lépés nyugodtan kimaradhat.
Locsolótömlő hiányában egy szórófejes flakonba töltött vízzel nedvesítjük a bringát. Fontos hogy törölgetés előtt nedves legyen a bringára száradt sár, nehogy összekarcolja a fényezést.
Ha a sár és a por nagyja leázott jöhet a vegyszer. Spriccelj WD40 BIKE CLEANER tisztítószert az egész bringára. Ez szépen oldja a maradék koszt és a zsírt. Kicsit hagyd állni, majd egy nedves ronggyal töröld tisztára a bicódat. Ha alapos munkát szeretnél végezni, a V fékeket csatold szét, tisztítsd le mind a négyet a fent említett szer segítségével mivel a gumi felületeket sem károsítja, ráadásul, mivel zsíroldó száradás után sem nagy csúszós felületet. Az sem baj, ha ki veszed a kerekeket, így jobban hozzáférsz a fékekhez.
Jöhet a maradék kosz és zsíros szennyeződés eltávolítása. Egyébként itt jegyezném meg kivételezett helyzetemet. A cikk fotózása végett most a feleségem segített takarítani.
Ha nagyon trutyis a láncod fújj rá WD40 BIKE DEGREASER zsírtalanítót, majd hagyd szépen megszáradni. Ez szépen eltávolítja az olajsarat. Amit szeretek benne, hogy leöblítened sem kell, ellentétben más zsíroldókkal. Száradás után töröld át a láncot és mehet rá nyugodtan az olaj. Tárcsafék esetén ezzel az anyaggal nyugodtan letörölheted a féktárcsáidat is.
Végül egy tipp a küllők tisztításához, mert ha ezek csillognak, akkor szinte az egész bringa csillog. Fogj egy kefét a kezedbe (jó, ha nagy felületű), és úgy pucold a kereket, mintha a küllők által kifeszített síkot kellene tisztára súrolnod. Így egyszerre akár 4-5 küllőt is dörzsölhetsz.
A kefe jó szolgálatot tesz a küllők takarítása mellett a patentpedál tisztításában is. Figyeljünk arra, hogy a kefe puha, a tisztítandó felület nedves legyen, nehogy összekarcoljuk a fényezést.
FIGYELEM! A bringát ebben a helyzetben magára hagyni tilos! El kell távolítani róla a vizet a korrózió megakadályozása végett. Először a kerekeken a földhöz pattogtathatod párszor, ezzel a nagyja víz el is távolítható, majd át kell törölgetned száraz ronggyal.
Ha kész vagy vizsgáld át a gépet. Nézd meg a bowdeneket, a mozgó és viseletes alkatrészeket, és javítsd meg, vagy cseréld le őket. Ha nem mersz hozzányúlni, vidd el a szerelődhöz, de egy bowdencsere, váltóállítás, vagy fékpofa beállítás nem jelenthet gondot. (Ezekről a műveletekről fognak szólni a cikksorozatunk következő részei.)
Nem maradt más hátra, mint a kenés.
Ez az általános kenőanyag nagyon jól kiszorítja a vizet a fémalkatrészektől, óvva ezzel nem csak a kopástő, hanem a korróziótól azokat.
Fontos! Mosás után mindig azonnal jöjjön a kenés, megelőzve a korróziót (rozsdásodást).
Első körben erre tökéletes a WD40 univerzális kenőanyaga, amivel a váltók forgáspontját a paralelogramma beolajozhatod (8 pont elől és hátul is). Az SPD pedál rugóját, sőt a láncot is befújhatod, mivel jó a kúszóképessége szépen kiszorítja a hozzáférhetetlen helyeken a fém alkatrészekről a vizet.
TIPP! Ezen kívül az összes imbusz csavarba pöttyinthetsz egy kevés olajat, vagy WD40-et, ami megakadályozza, hogy beleszorult vízcseppek kikezdjék őket. A WD40 ráadásul egy réteget hoz a fémfelületen létre, ami hosszabb távú védelmet nyújt. Lehet, hogy sokan most felháborodtok, hogy a WD40 nem jó a kerékpárhoz, de ez nem igaz. Olvassatok utána ezt a cuccot eredetileg a rakéták korrózió elleni védelmére fejlesztették ki. (wikipedia) Nagyon jó a lánc takarítására is.
FONTOS! Mindig töröld le a felesleget, mert az csak újabb adag port szív be, amitől jobban fog kopni az alkatrész.
A WD40 Bike termékcsaládnak mint fentebb említettem már van hazai forgalmazója. Sajnos weboldalt nem találtam hozzá, viszont ismerőseimmel beszélve, az alábbi LINKEN! lévő bringaboltok forgalmazzák a cuccot.
Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.