Most bemutatjuk, hogy a téli kerékpározás során mire kell figyelned, hogyan készülj rá, hogyan készítsd fel a kerékpárodat a télre.
Sok lelkes kerékpáros valóságos tragédiaként éli meg amikor beköszönt a csapadékos idő, hó és fagy. Sokan elrakják a kerékpárjukat, a tavasz érkezéséig. Neki íródott korábban A kerékpár téli álma, amely bemutatta a bicikli téli elrakásakor javasolt műveleteket.
Most bemutatjuk, hogy a téli kerékpározás során mire kell figyelned, hogyan készülj rá, hogyan készítsd fel a kerékpárodat a télre.
Kerékpár téliesítése:
Mielőtt belevágnál a téli tekerésbe, szeretném ha tudnád, hogy a kerékpárod rendkívüli tempóban használódik el. A hólé és a sár valósággal eszi a forgó alkatrészeket. Sok bringás ezért télen másik kerékpárt használ. Ezt nem elrettentésként mondom, de jobb ha tisztában vagy vele.
A kerékpár téli felkészítésénél a legfontosabb a sárvédők felszerelése. Célszerű pálcás sárvédőt használni, sőt egy sárfogó gumi vagy műanyag betét se árt a végére. Figyelj arra, hogy a sárvédő és a gumiköpeny minél több hely maradjon, mert ja eltömődik hóval az nem túl jó.
A gumit mindenképp valami mintásabb darabra cseréld le, komolyabb hó, jeges út esetén szöges gumira a legjobb megoldás. Van olyan, amelybe, ha több levegőt pumpálsz, akkor a középső futóélen halad és a szegek nem érintik a talajt, ha viszont kiengedsz egy kis levegőt a gumiből az oldalsó szöges futóél is tud kapaszkodni.
A külső után, ami igen csak fontos, az a fék. A sáros hólé valósággal zabálja a fékbetéteket és a felni oldalát. A kemény fékbetéteket nem jó, mivel a nedves felnin igen rosszul teljesít. Ennél puhább vagy kompozit betét javasolok.
Fokozottan ügyelj a hajtás rendszerre (hajtómű, lánc, fogaskoszorú). Sajnos ilyenkor rendkívül gyorsan kopnak a fogaskerekek, a saras/homokos hólé csiszoló-koptató hatása nagyon erős. A láncot naponta olajozd nedves körülményekhez kifejlesztett láncolajjal.
A forgó mozgó részek kenését minden használat után végezd el. Ehhez a A kerékpár alkatrészeinek kenése cikkünk ad támpontot, hogy mi is az amit kenni kell. Ja a száraz körülményekhez ajánlott nyári kenőanyagokat felejtsd el.
Világítás, fokozottan ügyelj az elemes/akkumulátoros lámpáidra. A hideg gyorsan kiszívja a töltést belőlük. Nem túl szabályos KRESZ ügyileg, de ha a látási viszonyok nem indokolják szereld le a kerékpárodról az elemes lámpákat és tedd a kabátod belső zsebébe, így az akkuk élettartamát kicsit tudod növelni.
Ha sokat fogsz télen hóban tekerni, szerezd be az alábbi átalakító szetet. (Nem vicc kapható!)
Felszerelés, ruházat.
A téliesített kerékpáros ruházat fontos a réteges öltözködés.
- 1. réteg: Aláöltözet. Funkciója, hogy a mozgás során termelt hőt kivezesse a külső rétegek felé.
- 2. réteg: a Középső réteg (polár). Melegen tart, de továbbvezeti a hőt a külső réteg felé.
- 3. réteg: a Szigetelő réteg (kabát). Véd a csapadéktól, széltől, de kifelé jó esetben levegőzik.
A téli kerékpározás ruházatának az az alapelve, hogy melegen tartson, ne akadályozza a mozgást, de a párát, kondenzvizet kiengedje. A hegymászó és túraboltokban nagy választékban kaphatók a különböző Gore-Tex, Sympatex alapanyagokból készült kabátok, nadrágok.
A téli kerékpározásnál három kiegészítőt kell külön kiemelni: kesztyű, sapka, kamásli. Mindháromnak víz és szélálló anyagból kell lennie.
Közlekedés télen.
- A téli kerékpározás nagy odafigyelést igényel. Néhány szabályt figyelembe kell venned:
- Havas, jeges úton megnő a féktávolság mind a kerékpár, mind az autók esetében.
- A rossz látási viszonyok miatt érdemes plusz fényforrást, fényvisszaverő ruházatot, kiegészítőket használnod.
- Vasúti, villamos síneken csak merőlegesen menj keresztül, a lefagyott acélsínek nagyon csúsznak.
- Ónos esőben, tükörjégen ne kerékpározz. Nem csak magadat, de a környezeted is veszélyezteted. Ne légy barom!
Kapcsolódó cikkek: