Tökéletes mint olyan nem létezik, hiszen kompromisszumok sorozatával jutunk el ahhoz, amire azt mondjuk, hogy:
-IGEN, EZ TÖKÉLETES!
Tökéletes mint olyan nem létezik, hiszen kompromisszumok sorozatával jutunk el ahhoz, amire azt mondjuk, hogy:
-IGEN, EZ TÖKÉLETES!
Kétféle világ keveredik a kerékpáros túrázók között. A európai szabványoknak köszönhető 700cc-s és az amerikai 26"-os. Az előbbi a gurulósabb, az utóbbi a harcosabb. Valójában nem lehet igazán különbséget tenni. Az viszont biztos, hogy aszfaltos, haladós menetekhez sokkal jobban illenek a nagykerekű gépek (700cc), de kalandos utakra, a kisebbek felelnek meg jobban (26”).
Németországban érdekes megfigyelésről számolnak be a forgalmazók. Északon, a sík terepen, ahol erős a holland hatás, nagy kerekű gépeken járják a vidéket a kerékpárosok. Lent délen viszont a 26"-os túrakerékpár a divat. A magyarázat egyszerű, délen több a hegy, s a kisebb kerék eggyel jobban gurul az emelkedőkön.
Ebben a sokszínűségben valójában ugyanazt az igényt támasztja a túrabringával szemben a felhasználó. Kényelem, kényelem, kényelem! De hogyan is épül fel egy ilyen masina?
Az ideális túrakerékpár
Lássunk egy bringát melyek a csomagos túrázás, illetve az egy napos krékpártúrák kritériumának megfelel.
Váz
A túrázásra szánt kerékpárok lánc villája hosszabb mint a versenyzésre használt kerékpároké. A gép ezáltal veszít a fordulékonyságából, viszont lehetővé teszi csomagtartó kényelmes felszerelését, ha van a papucsokon és a támvilla felső részénél erre kialakított szem. Ez nagyon fontos ha nincs ne is vegyünk ilyen vázat/kerékpárt.
A váz anyaga némiképpen eldöntött. Jó minőségű vázakat ma már szinte csak alumíniumból gyártanak. Ami igen merev és könnyű vázat eredményez. Ha valaki kerékpározott már CrMo ötvözetből készült kerékpáron az tudja mit jelent az acél lágy rugalmassága. Ma ilyen anyagú vázakat horror összegekért kínál néhány gyártó. (Ha rábukkanunk használtan egy 2000 előtt gyártott gyöngy szemre ne habozzunk megvenni megéri.)
Teleszkóp
Teleszkóp jó ha van a gépben, bár ez az első csomagtartó felszerelését megnehezíti, esetleg lehetetlenné teszi. Az olcsó darabok beszerelését mindenképpen kerüljük. Akkor inkább egy jó acél villát és egy ballonosabb gumit szerezzünk be. Aki nem csak csomagos túrában gondolkodik, hanem egy napos csatangolásokban annak viszont szükséges.
Kerék
Itt is, mint más gépeknél, a kerekek jelentik a szerkezet lényegét. Az agyak lehetnek ipari csapágyazottak, vagy kónuszosak. Az ipari csapágyazásúak karbantartást nem igénylő szerkezetek. A kónuszosokat viszont könnyű javítani. Az agyak lehetőleg 36 lyukasak legyenek, mivel a nagyobb súlyt jobban viseli, hiszen több részre van osztva. Érdemes szem előtt tartani, hogy statikus terhelésben sokkal többet kell kiállnia kerekeknek, mint az egyébként elképzelhető lenne. A niplizettség elvárható, de nem kötelező, viszont a duplafalúság annál inkább. A gumik világa is rejt némi érdekességet.
A nagybütykös masszírozó gumik itt nem kaphatnak teret, mert akár 100 km fölött kell teljesíteniük naponta, és erre nem képesek. Régi tudora a témának a Schwalbe, de a Continental is kínál tökéletes túragumikat. A gumikba fektetett minden egyes forint duplán megtérül, mert embertelen kínokat kell kiállnia ennek az elemnek. Kerékpáros kb. 75 kg, a bringa 14 kg, a cucc 35-40 is akár. Jóval 100 kg felett járunk, és az út egyenetlenségei sem kímélik a gumikat.
Hajtás
Ha már lehet 9 fokozatot építeni, miért ne tegyük? Talán azért ne, mert ehhez vékonyabb láncra van szükség és a vékonyság kevesebb anyaggal jár, nekünk meg tartósság, erő kell. Igaz, a 27 fokozat lehetősége jól jöhet, amikor dombokat kell megmászni, mondjuk Ausztriában. Megfontolás kérdése.
A váltó rendszer kérdésében jelenleg négy gyártó jöhet szóba. Shimano, SRAM, Sunrace, Suntour. A híresztelésekkel ellentétben mindegyik cég megbízható működőképes rendszert gyárt. Hogy ki mit választ az egyéni ízlés és pénztárca dolga. A lényeg hogy ne a belépőkategóriás legolcsóbb darabokat keressük. Nem azok kellenek nekünk.
Kormány és környéke
A fej csapágyaz lehessen könnyen szerelni, és legyen benne anyag, hogy ne okozzon meglepetést. A kormányszárat úgy válasszuk ki, hogy kényelmes, emelt testtartást tegyen lehetővé. Kormánynak vastag falú 3 mm-es, kellően széles 660 mm-est érdemes választani.
Fékek terén aki biztosra akar menni tárcsa féket választ. Nagy csomagnál esős időben leejtőn lefelé sem érheti az embert kínos meglepetés. Két típusa létezik hidraulikus vagy bowdenes. Ki ki döntse el mennyire paranoiás a hidraulikusat a kerékpártúra közben nehéz szervizelni (valószínű nem is kell, de mi van ha még is...) Ha valaki bovdenest választ jelenlegi tapasztalataim szerint két márka jöhet szóba az Avid és a Hayes.
Váltó karok terén választhatunk pöckölőset, vagy markolat váltót kinek melyik a szimpatikusabb döntsön a szerint.
Markolatnak mindenki kedve szerint válogathat a kínálatból. Az igazán profi a legújabb ergonómikus markolatok.
Nyereg
A biciklisek nyűgjei leggyakrabban a nyereg miatt jelentkeznek. Nyom, kidörzsöl, fájdalmat okoz, ha aznap nem is, másnap mindenképp. Mindezt megelőzendő a nyereg kiválasztásának két legfontosabb szempontja, hogy megfelelően párnázott és puha, se túl keskeny, se túl széles ne legyen. Bár külön kaphatók férfi és női nyergek, ez önmagában még nem garantálja, hogy kényelmes is lesz. Érdemes ebből is többet kipróbálni. A túl keskeny nyereg a nőknek anatómiailag nem felel meg, a férfiakénál szélesebb csípő kissé szélesebb nyerget igényel, hogy az ülőcsont azon támaszkodhasson.
Amitől más
A sárvédőt kb 1000 Ft-os áron szinte mindegyik bringaboltban megtalálhatod. A lényeg, hogy fémpálcás, állítható és jól szerelhető darab legyen. Csomagtartót szerelhetünk előre, és hátra. Masszív, de könnyű alumínium darabok legyenek.
Lámpánk lehet elemes, de a dinamós rendszereknek is van létjogosultsága. Elemesnél célszerű ledest választani, mivel üzemideje lényegesen jobb mint a halogéneké.
Ez csak egy működőképes változat, kedvünk és pénztárcánk befolyásolja, hogy ezt, vagy egy jobbat építünk (Vásárolunk).
Jó utat mindenkinek!