Az alábbi tapasztalatok fapados repülésre vonatkoznak. Még ha csak most repültem is először, amit megosztok, másoknak is segíthet külföldi kerékpártúra szervezése során.
Fapados repüléseknél van mód bringát feladni a repülőgépekre, természetesen az adott súlyhatárú csomagokon kívül. Skyeurope esetén az interneten történő foglalásnál a rendszerben szerepel is, hogy beállítsuk, hogy bringát szállítanánk. 2007-ben nekünk 20 EUR-ba került darabonként a bringaszállítás.
{reklam}
A repülőtérre érkezéskor normál esetben is először a csomagokat kell feladni; ezúttal a bringákkal együtt. Kijelzőtábla jelzi, hogy melyik pultnál kell az adott járatra check-in-elni. A csomagfeladásnál az útlevelet és a repülőfoglalást (nem feltétlen kérik) kell odaadni. Budapesten (Ferihegy I.) a bringákat is itt kellett leadni, külön ember jött érte. Nizzában viszont a csomagfeladásnál szóltak, hogy a bringákat külön helyen a speciális poggyászok / cuccok feladásánál kell átadni.
A - bringán kívüli - csomagokat külön-külön is fel lehet adni, nem kell összekötni (direkt megkérdeztük), összesen 20kg az ami a jegyárban benne van.
A bringák felkészítése:
A Skyeurope kötelezően előírja, hogy: a kerekeket a légnyomáskülönbség miatt le kell ereszteni, kormányt el kell fordítani (versenykormány esetében be is fordítani a vízszintes vázrész köré), valamint a pedálokat kell leszedni (lehet, hogy erősen bekötött, ezért célszerű akár otthon meglazítani).
Emellett karcolások, illetve a rakodás során történő esetleges sérülések miatt célszerű még:
- a vázat, kormánybandázst, ülést (!!) minél több helyen fóliával, durranófóliával betekerni, esetlegesen a kilométeróra-adaptereket, kulacstartókat, illetve a hátsó váltót leszerelni vagy váltóvédőt felrakni. Odaúton én így tettem, visszaúton már csak egy kartont tettem a hátsó agyhoz a váltó környékén.
Mindezen munkákat sietve bő fél órán belül el lehet végezni, épp ezért célszerű ezeket beleszámolva, több, mint 2 órával a repülő indulása előtt a reptérre érkezni. Nizzában mi épp 2 órával hamarabb érkeztünk és ugyan a csomagfeladásnál még voltak mögöttünk 6-8-an, de mivel külön helyre kellett még vinnünk a bringákat feladni, azt megkeresni, a végén már izgultunk, hogy időben a személyre vonatkozó check-in-hez jussunk, mert ennek is meg van szabva az ideje. Magyarán mindent összevetve, ha a reptéren szerelünk, jobb akár 2,5 órával a repcsi indulása előtt kiérni.
Bringáktól független folytatása a repülőre való feljutásnak:
- csomagok leadása után check in - jegyet megnézik, illetve útlevél-ellenőrzés, esetleges motozás történik. A kézipoggyász pedig futószalagon átmegy egy berendezésen, akár bele is néznek. Nizzában még ezután történt egy újabb ellenőrzés (talán akkor nézték igazán a jegyet). Ezután már besétáltunk a folyosón a gépre, Budapesten pedig busz vitt a géphez.
Nagyon kellemes benyomásokat szereztem a repülés és a repülős bringaszállításról is. Míg Zoliék az évek során többször szereztek sebességmérő-adapter törést, váltógörbülést, stb.... mi kárunk odaúton mindössze a bandázsból kiszakított körömnyi darab volt, hazaúton pedig Péter csomagtartójára rögíztett lámpájának eltörése volt.
Lehet, hogy legközelebb is repülővel és nem vonattal indulok a túrára ?