Nemrégiben megismertem egy lányt, aki nem kevesebbre kért, mint álmai kerékpárjának megépítésére.
Csöng a telefon, egy dinamikus hangú lány tudatja velem, hogy közös ismerősünk megadta a számomat és egy bicikli felújítást szeretne kérni. Elvállaltam. Pár hétre rá sikerült is találkoznunk. Odaállított egy retro Csehszlovák női bringával, hogy ezt kellene rendbe rakni. Azután elővett egy fotót, hogy álmai bringája ez és ilyenné szeretné varázsolni ezt az öreg gépet.
Az alaphoz érzelmi okokból ragaszkodott, mivel ezzel hordta anno anyukája otthon az oviba, és mindenhová, ahova menni kellett. A megbízást elvállaltam és átvettem tőle a tisztán átadott 40-50 éves matuzsálemet.
Felújítási alap Az álom
A kerékpár egy kontrás, női vázas, alumínium sárvédős, dinamós világítással felszerelt masina volt. Átnézése után az alábbiakra jutottam:
- Váz, villa, kitámasztó homokfúvása, átfestése szükséges
- Sárvédők, láncvédő átfestése szükséges
- Kormány, nyeregcső, sárvédő tartó pálcák, csomagtartó krómozását tisztítom
- Kerekeket elég átzsírozni, rendbe rakni
- Első (patkófék) marad
- Bőrnyereg marad, kis bőrápolás szükséges
- Markolatot cserélni bőr, vagy műbőr markolatra
- Középcsapágy, hajtókar csere monoblokkra és retro jellegű modern hajtókarra
- Dinamós világítás lecserélése modern „retro” elemes lámpákra
- Új csengő szükséges
- Új kosár beszerzése szükséges
Első lépésként kerítettem egy színterező műhelyet, ahol Szilvi (nevezzük nevén a hölgyet) kiválaszthatta a színeket. A váz, villa, kitámasztó türkizkék színt fog kapni, a sárvédő, láncvédő pedig sötét rózsaszínt. És itt kezdődött a probléma. Ritka szín és itt nincs. REMEK! A vázra és egyéb elemekre mindenesetre leadtuk a rendelést, és homokfúvás elkészülte után szépen be is hoztam az elemeket és útjukra engedtem azokat.
A sötét piros szín mindenesetre megizzasztott minket, de sikerült találni egy műhelyet, ahol volt ilyen, így egy héttel később a sár- és a láncvédő is a kívánt színben pompázott.
A színterezés alatt sem állt meg az élet. A két kereket szétszedtem, csapágyakat átzsíroztam. Kontrás agyat régen szereltem és ez egy kis izgalmat hozott, de azt is sikerült szépen rendbe rakni. Beszereztem az új alkatrészeket. Új markolat, csengő, lámpák, kosár, hajtókar és monoblokk már mind a garázsomban sorakozott, mire jött a telefon, hogy kész a váz lehet érte menni.
Ebből hamarosan bringa lesz
A világ egyik legszebb munkája, amikor új alkatrészekből egy kerékpárt raksz össze. Ami most következett az volt. Mert ami nem is volt új az is tiszta, zsírmentes volt, így azt az érzetet adta, mint egy szűz beépítetlen részegység.
Alakul a bringa
Először a villa került a helyére, majd a kormány a nyeregcső és a nyereg. Ezután kényelmesen fejére fordíthattam a gépet, (mivel állványom nincs) és beszereltem a monoblokkot, meg persze a hajtókart.
Régi és új
Felkerült a lábtámasz, illetve ideiglenesen a két kerék. Ezek után semmi sem gátolta meg, hogy lábra állítsam a masinát és gyönyörködtem a munkám eredményében, hiszen a klasszikus vonalvezetésű bringa kezdett alakot ölteni.
Kényszer pihenő, sárvédőre várok
Ezek után felszereltem a markolatot, a csengőt, illetve a pedálokat. Itt sajnos egyenlőre szünetet kellett tartanom, mivel a sárvédők még nem készültek el. Szépen körbefotóztam a bringát, hogy tulajdonosának tudjak részleteket mutatni a készülő masináról.
Az új merkolat és a csengő
Egy héttel később már végre hiányzó alkatrészek is elkészültek. A láncvédő egyszínű felületét terveim szerint egy fehér csík töri meg. Ehhez öntapadós fóliát terveztem használni, mivel igen tartós eredményt ad hosszútávon is. A probléma akkor jelentkezett, amikor elkezdtem ilyet felkutatni. Az írószerek rengeteg mintás, színes fóliát tartanak, de meglepő módon fehéret nem találtam. Egy barátom segített ki, aki dekorációsként dolgozva használ, így az 1 m-es csíkot tőle sikerült beszerezni.
Végre elkészültek a hiányzó alkatrészek
Miután elhárult minden nehézség befejeztem a bringa építést. Először a láncvédő kapta meg a dizájn elemet, majd helyére került a két sárvédő a retro lámpákkal. Az első fék fehér bowden házat kapott, ami remekül harmonizál a bringával. Helyére került a láncvédő, végül a munka megkoronázásaként a kosár.
Már majdnem kész! Csak néhány apró alkatrész hiányzik.
Kész a nagy mű! Azaz még nem teljesen. Szépen körbefotóztam, majd elvégeztem a finom beállításokat, végül a próbakör megtétele után átadtam a bringát boldog tulajdonosának.
Az álom bringa elkészült