Néha fontos lehet, hogy megbontsuk a láncot (pl takarítása), esetlegesen kerékpártúra során egy láncszakadást javítsunk. Ennek megoldása kerül itt ismertetésre.
Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.
A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.
A lánc
A lánc közvetíti a lábad által kifejtett energiát a hajtőműről a hátsó agyon lévő kis lánckerékre. Egy láncszem két-két, acéllemezből sajtolt tagból áll, amiket keresztirányban apró acél csapocskák tartanak össze. Hogy a lánc könnyen járjon és ne kopjon el gyorsan, ezekre a csapocskákra forgathatóan keményre edzett és csiszolt kis acél görgőket szerelnek.
A láncszakadás javítása
A szétbontásra két lehetőségünk van. Ha patentszemes megoldású, keressük meg a patentszemet, és bontsuk azt (széltében összenyomjuk, majd hosszában is, ekkor szétszedhető), ha nem, akkor kénytelenek leszünk láncszembontóval szerencsétlenkedni. Ha csak bontod, akkor mindegy, hol csinálod, lényeg, hogy ne nyomd ki túlságosan a szeget. 1-2 mm maradjon. Így óvatosan feszegetve szét jön. Ezt úgy előzheted meg, hogy figyelsz, nehogy a szeg kijjebb jöjjön, mint a bontó pereme.
Összerakásnál a láncbontót az ellenkező oldalra rakod át és a kinyomott csapot óvatosan visszapréseled a helyére. Ha kész vagy és összeraktad a láncot érdemes megfeszegetni oldalirányban, hogy könnyen járjon.
Egy láncbontópréssel rendelkező bringás szerszámkészlet. Beszerzése több, mint ajánlott.
Ha túra közben szakadt szét a láncod, akkor reméljük rendelkezel láncbontóval és nem kell kilométereket gyalogolnod. Bár utána úgy is veszel egyet. Szóval ki kell venned a szakadt és a mellette lévőt szemet. Így tudod újra összevarázsolni a láncot. (Ha ez most bonyolultan hangzik, ne izgulj élesben, ha ránézel rögtön tudni fogod.)
A lánc kenése
A cikksorozatunk korábbi részében már érintettük ezt a témát, de úgyérzem érdemes még róla beszélni. A piacon rengeteg anyag kapható a lánc kenésére. Sőt bátrabbak, (vagy őröltebbek?) képesek zsírozni is azt.
A láncolajokat két csoportra oszthatjuk az időjárási viszonyokat figyelembe véve. A száraz kenőanyagok és nedves kenőanyagok.
Szárazkenőanyagokat használjuk száraz poros körülmények között. Ezek az anyagok gyorsan száradva finom védőréteget képeznek a láncon, amely kevésbé vonza a port, így optimális kenést biztosítanak és védenek a kopás ellen. (Kevesebb por, kisebb kopás elvén.) Ilyen pl a WD40 BIKE DRY LUBE.
A nedves kenőanyagok nedves, esős időjárási viszonyok között biztosítanak a léncnak hosszútávon kenést. Ezek a sűrűbb olajok, amelyet a víz nehezen tud a láncból kimosni. Én a WD40 BIKE WET LUBET használtam a tél folyamán.
A WD40 Bike termékcsaládnak mint fentebb említettem már van hazai forgalmazója. Sajnos weboldalt nem találtam hozzá, viszont ismerőseimmel beszélve, az alábbi LINKEN! lévő bringaboltok forgalmazzák a cuccot.
Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.