A bicikli egyik legfontosabb tartozéka a fék. Így hát nem árt gondot fordítani rá! A következő összeállítás a felni-, és tárcsafékek beállítását taglalja.
Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.
A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.
V rész a fékek beállítása
A bicikli egyik legfontosabb tartozéka a fék. Így hát nem árt gondot fordítani rá! Egy márkás fék is foghat olyan rosszul mint egy akármilyen gagyi, ha nincs beállítva, de akár egy "noname" fék is verheti a jobbakat, ha jól be van állítva. A következő összeállítás az egyszerűbb felni-, és tárcsafékek beállítását taglalja.
"V" fékek beállítása
Kezdjük a V-fékkel, mivel ez mostanság a legelterjedtebb. Indítsunk egy kiadós mosással! Ebbe beletartozik, hogy kiszedjük a fékpofát és megcsutakoljuk szappanos vízzel, körömkefével, de az is, hogy ugyanezt eljátsszuk a felnivel is! Egy tiszta pofa érezhetően jobban szuperál. A fékpofákat, ha rosszul koptak el, csiszolóvászonnal, vagy ráspollyal rendbe lehet hozni. Ezután következik a visszaszerelés és beállítás.
A fékpofát visszahelyezzük, beállítjuk, hogy pont a felni magasságában legyen és ne álljon ferdén, majd a fék erőteljes behúzvatartása mellett, meghúzzuk a csavarját. Ez azért fontos, mert így a fékpofa merőlegesen fog állni a felnire, és jobb fékerőt biztosít. A nyikorgás elkerülése végett a fékpofát érdemes úgy visszarakni, hogy a pofa hátsó része alá egy darab vastagabb (1-2 mm ) papírt teszel. Így a pofák kissé V alakban fognak a felnire állni.
A fékpofák távolságát a felnitől csak a bowden rövidítésével lehet megoldani. Azt, hogy kétoldalt a fékpofák egyenlő távolságra legyenek a fékpofák, a fék oldalán lévő kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani. Ha kifele tekered, gyengébben húzza majd vissza azon az oldalon a féket.
Mechanikus tárcsafékek beállítása:
A tárcsafékeknél általában mindkét oldalon lehet állítani a fékpofákat. Ez modernebb fékeken szerszámmentesen elvégezhető, másoknál imbuszkulcs szükséges hozzá.
- Először állítsd be a fix oldali fékpofát úgy, hogy a tárcsától kb. 1 mm legyen.
- Ezután következik a másik oldalon lévő fékpofa beállítása.
- Erre lehetőség lehet a nyomatékkaron lévő csavarra. Ebben az esetben ugyanúgy kell eljárni, mint a fix oldalon.
- Ha nem lehet így állítani, akkor a nyomatékkar állásán kell változtatni a bowden rövidítésével. Ebben az esetben először célszerű a nyomatékkaron lévő bowden rögzítő csavaroldásával célszerű próbálkoznod, majd a finom-állítást a fékkaron lévő finom-állító csavarral befejezni.
- Ellenőrizd, hogy a kerekek elforognak-e úgy hogy nem érnek hozzá a tárcsához, illetve a fékkar útjának első harmadában kezd-e el fogni.
- Ha igen, akkor készen vagyunk.
Ha elkopott a fékpofa...
Amennyiben elkopott a fékpofa cseréljük le az újra. Árértékben a QUAXAR fékpofái igen jóknak mondhatóak. És szinte minden típusú V és tárcsafékhez van fékpofájuk, többféle minőségben. Fontos fogy szinte minden fékbe másfajta fékpofa kell. Nézd meg pontosan, hogy a tiedhez mi kell. Ehhez a féked gyártójának nevére és típusára lesz szükséged.
Ezzel a fékkel már nem érdemes közlekedni. Cserélni kell a fékpofát.
A QUAXAR-nál minden fékhez találsz jó,imőségű pogát
Fékbowden csere
Ha a fékek nehezen járnak célszerű lecserélni a fék bowdeneket.
Ügyelj, milyen bowdent és bowdenházat használsz a váltó és fék bowdenek és házaik nem cserélhetőek fel!
TIPP! Ebben az esetben a bowdenház cseréjét is javaslom, a tökéletes működés érdekében.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Szereld ki a fékkarból a bowdent.
- Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
- Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
- Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
- Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
- Szereld fel a vázra a bowdenházakat.
Bowdenek több típusban. Én minimum köszörült galvanizáltat vennék a helyedben. Jobban csúszik a bowdenházban, így szebb működése lesz a féknek.
- Tedd be az új fék bowdent a váltó karba. Én a QUAXAR bowdeneket ajánlom, mivel ár/értékben nagyon jók! Több típusa is létezik az egyszerű galvanizált, köszörült galvanizált, rozsdamentes köszörült, teflonbevonatú.
- Fűzd végig a fékbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a féket.
Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.