Még valamikor nyár elején vettem meg ezt a lepukkant és hiányos női bringát.
Hogy miért azt magam sem tudom, gondoltam valamikor majd jó lesz valamire. Már régen bennem volt a gondolat, hogy anyukám kissé megkopott, agyon rozsdásodott Cseke gyártmányú (Pannónia) biciklijét rendbe kellene rakni, de valahogy nem volt kedvem belekezdeni. Aztán ahogy egyre közeledett a születésnapja, kigondoltam neki ezt a hollandot.
A holland
Ami korántsem biztos hogy holland, csak a váz és a sárvédők formájából gondoltam hogy az. Mert írás, vagy bármi ami a bringa márkájára utalt volna nem volt. Még csak a nyomát sem találtam, sem matricának, sem csíkozásnak, annak ellenére hogy a váz festése eredeti volt.
A két felni nem egyezett meg, szerintem az agyváltóval fűzött hátsó kerék utólagos beépítés lehetett. Ez különösebben nem hatott meg, mivel két új alufelni is szerepelt a változtatások között.
Szétszerelés és karbantartás
A bicikli új élete a szokásos ceremóniával kezdődött, szét kellett bontani. Ez általában könnyen megy, most sem történt semmi, minden könnyedén kijött a helyéről, semmi nem volt összerohadva.
Azt már jó régen eldöntöttem, hogy pisztácia és barna szín összeállítású lesz majd a bringa. A váz még valamikor szeptemberben le lett festve, most legalább azzal már nem volt gondom. A nyereg is már korábban elkészült, egy gél betétes, elasztomer rugós Wittkop került "felújításra", szép sötétbarna bőrrel.
Nem igazán megnyerő látvány.
Volt viszont gondom az agyváltóval. Na nem szerkezetileg, hanem inkább a szerény ismereteim miatt. De kénytelen voltam darabokra szedni, mert iszonyatos trutyi volt a belsejében, amit alaposan ki kellett tisztítani.
Csillog-villog, mint ha új lenne
Végül is sikerült összerakni az agyváltót, és hamarosan be is fűztem a polírozott dupla falú alufelnibe. Izgatottan raktam össze a hajtást, hogy ki tudjam próbálni rendesen működik e. És csalódtam, mert a váltás ment, a kontra viszont eltűnt. Végül a robbantott ábra megoldotta a problémámat, rájöttem, hogy a kontrakar felőli oldalon a nyomórugós tányért (a rajzon 20-21) fordítva tettem be.
Mivel igyekeztem most pénztárca kímélően dolgozni, a befűzött küllők is használtak voltak. Ez némi kompromisszumra kényszerített, -így a hátsó kerék két keresztre, az első radiálba lett fűzve- ellentételezésként viszont nagyon mutatós lett.
A többi alkatrész is szokás szerint felfrissült, szinte az utolsó csavarig minden letisztítva, polírozva lett. Sajnos a kormány és a nyeregcső megadta magát az idő vasfogának, nem lehetett esztétikusra polírozni. Vagy új króm, vagy festés. Az utóbbi mellett döntöttem, kemény csiszolással eltöltött órák után mentek a festőhöz, hogy megkapják a váz színét. Megmondom őszintén, ettől féltem egy kicsit, nem tudtam hogy összerakva hogyan fog majd mutatni a sok pisztácia zöld. De majd ti megmondjátok, remélem.
Még az összeszerelés előtt...
A bicikli műszakilag már kezdett összeállni, amikor belekezdtem a kiegészítő elemek elkészítésébe. Szerencsére volt lehajtva sárvédő, így ez maradt a végére. Ezen kívül kellett még markolat, láncvédő, és egy kis kosár a csomagtartóra.
Fásítás
A láncvédővel kezdtem el a "fásítást", de egy kicsit megbonyolítottam a dolgomat azzal, hogy most oldalát is szerettem volna rá. Végül is nem túl bonyolult megcsinálni, a legnagyobb problémát a lánctányér és a hajtókar közötti szűk hely okozta. Ezzel egy kicsit szenvedtem, de legközelebb már fogom tudni a tutit.
Az alap.
Itt már szerkezetileg kész állapotban. A szűkös hely a végleges beállításkor okozott kisebb fejtörést.
Kosárnak egy kis ládikát raktam össze, de hogy ne legyen nagyon szögletes, a felső lécet egy kicsit ívesre vágtam, így hátrafelé magasodjon. Sajnos erről sincs kép, az idő szorítása miatt gyakran kimaradt a fotózás. Többek között azért is, mert a lámpákat is fából terveztem, és a fa díszítését is egy számomra új megoldással akartam megoldani.
|
|
Pár héttel ezelőtt a páromnak készítettem egy tárolódobozt, amit szalvétával díszítettem. Ekkor kezdett körvonalazódni a gondolat, hogy a fa kiegészítőkön sem mutatna rosszul, így most ki is próbáltam.
Közben a lámpák is készülőben voltak. Ezeket most kivételesen akácfából csináltam, úgy gondoltam, hogy ezek nem lesznek színezve, csak lakkozva.
Az első lámpatest alapjai
Gyakorlatilag kész, már csak a rögzítőfül hiányzik és a belső részei
A hátsó lámpa is alakul
A gőzölt cseresznyefából készült markolatok
Végszerelés
Végre elértem odáig, hogy elkezdhettem készre szerelni a Hollandot. Gyakorlatilag csak a sárvédő pálcákat kellett átalakítani, hogy a tengelyekre felmenjenek, illetve a láncvédő tartóit kellett méretre szabni. De erre már csak azután volt időm, hogy Anyukám megkapta a biciklit.
Azért volt egy csavar a történetben. Ugye ő végig látta, hogy mi készül, sőt még a véleményét is kikértem, neki hogy tetszene, melyik minta kerüljön rá, kényelmes e a markolat fogása, fessem e a lámpákat, mekkora legyen a kosár, stb. Szóval szépen megbeszéltük mindent, hogy hogy legyen. Csak hát, ő végig abban a tudatban asszisztált, hogy valakik jönnek érte. és ezért kell rohamtempóban készen lenni.
A képek minőségéért mindenkitől elnézést kérek. Többször is fotóztam, de ez nekem nem megy, képtelen vagyok előcsalogatni a színeket. Szóval ez a pisztácia nem az a pisztácia.
Üdv mindenkinek, és ne feledjétek:
"A szél az mindig szemből fúj!"