Készíts profi szerelő állványt a kerékpárod karbantartásához.
Szeretek barkácsolni, így gyakran böngészem a régebbi Ezermester barkács magazint, ami rengeteg ötletet ad. Az alábbi szerelő állványra is ebben az újságban bukkantam rá. A kivitelezése nem túl bonyolult. Remélem néhányotoknak segíthettem a közreadásával.
"A kisebb, nagyobb javításokat, vagy a kerékpár rendszeres szervizelését – nem beszélve az ősszel esedékes nagy karbantartásról – természetesen bárhol el lehet végezni, ám a munkát kényelmesebbé tehetjük, ha a kerékpárunkat szerelőállványra állíthatjuk.
Az ehhez szükséges állvány azonban elég helyigényes, feltéve hogy nem szétszedhető kivitelű. Az alábbi szerelőállvány azonban ilyen, s használaton kívül nagyon kis helyen elfér. Szinte bárhol elhelyezhető, és szükség esetén percek alatt összeállítható, tetejére pedig – típustól függetlenül – felerősíthető bármely kerékpár. Elkészítése nem nehéz, bár kissé sok fémelemet kell fémfűrésszel ledarabolni, és arra is számítsunk, hogy ezeket hegesztéssel, vagy keményforrasztással kell egymáshoz rögzítenünk.
Az állvány alapanyaga négyzetes, zártszelvényű acélidom, mégpedig 20x20, 25x25, illetve 30x30 mm-es méretben. Szükségünk lesz még egy 2x30x230 mm-es laposacélra, egy gyorsanyával (gyorszáras! BringaDoki) ellátott első tengelyre, továbbá négy M6x20 mm-es, lehetőleg szárnyas csavarra, és az idomokba illő műanyag-, vagy fadugókra.
Az alapanyagok beszerzése után első dolgunk az állvány alkatrészeinek a ledarabolása legyen. A 30x30 mm-es idomból csak egy 120 mm hosszú darabra lesz szükségünk. A 25x25-ös méretűből négy darab 120 mm hosszú, továbbá hat darab 25 mm hosszúságú hüvelyt szabjunk le. Vigyázzunk, a hosszú hüvelyek egyik végét 30 fokban ferdére kell vágnunk. A lábakat 20x20 mm-es idomból szabjuk le kb. 800 mm hosszúságura. A leszabásokat végezhetjük fémfűrésszel is, ám darabolókészülékbe fogott sarokcsiszolóval gyorsabban elvégezhetjük ezt a munkát. Ezt követően hajlítsuk meg a villabefogó kengyelét, fúrjuk ki a tengely beerősítéséhez szükséges két lyukat. A lábak befogására szolgáló hüvelyekbe is fúrjuk egy-egy 6,2 mm-es lyukat a szorítócsavarok számára. A hátsó alátámasztó lemezt is szabjuk le 2 mm-es acéllemezből, mérete 60x65 mm legyen, és hajlítsuk íveltre egy 50 mm átmérőjű acélcső segítségével.
Következő fázisban a leszabott csődarabokat hegesszük fel a középső gerincidomra. Először a hajtókar agyat (középcsapágy ház! BringaDoki) támasztó ívelt lemezt rögzítsük. Elmozdulás ellen egy csavaros szorítóval fogassuk a gerincidomra, majd hegesszük össze a két alkatrészt. Az első villatám darabját illesszük pontosan merőlegesen a gerincidom végéhez, majd a két darabot hegeszszük össze. Előbb pontszerűen néhány helyen fogassuk össze, majd folyamatos varrattal egyesítsük a két alkatrészt. A gerincidomot fordítsuk meg, illesszük helyére a két láb hüvelyét, majd beállítás után mindkettőt hegesszük alaposan körbe. Hasonlóan járjunk el a hátsó láb hüvelyének a felhegesztésekor is. A szorítócsavarokhoz egy-egy anya is szükséges, ezeket a hüvelyek furata fölé illesztve hegesszük fel.
Következhet a villabefogó alkatrészének gerincre hegesztése, majd végül a lábak helyező hüvelyeit is hegesszük a helyükre. Ezeket célszerű a lábakra húzva beállítani, majd csavaros szorítókkal a gerincre rögzítésük után mindegyik darabot folyamatos varrattal rögzíthetjük. Két lábat jobbról, balról dughatunk a helyező hüvelyidomokba, míg a harmadik lábat elölről csúsztathatjuk a gerinc alá.
Az állványt próbaként állítsuk össze (4), az esetleges pontosításokat végezzük el, és a hegesztési varratok felületét köszörüljük simára. A lábak, és a gerinc végeit műanyag-, vagy fabetétekkel zárjuk le. A nyers fémidomok felületét huzalkefével tisztítsuk meg, majd kenjük be alapozó festékkel, amire két rétegben kenjünk fel fedőzománcot. Ha ezzel készen vagyunk, akkor már csak a villarögzítő tengelyt kell a helyére illesztenünk, és akár azonnal el is végezhetjük az első bringa szervizt."
A cikk eredeti változata ITT olvasható az Ezermesterben!