Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Article Index

Az működési elve az, hogy a fékpofákat, a fékkar a két féktest és a bowden segítségével a kerékpár felnijéhez nyomja. Ekkor a felni és a fékpofa súrlódása által a kerékpár lassulni kezd.
A fék csak a hozzá gyártott fékkarral működik megfelelő hatás fokkal, mivel más az áttételi aránya, mint a cantilever fékhez készített fékkarnál.

Részei:VfékR.

  • Fékpipa
  • Porvédő gumi
  • Fékkengyel (gyárilag a féktestre szerelve)
  • Biwden rögzítő csavar
  • Féktest
  • Féktest rögzítőcsavarja
  • Fékpofa

A fék felszerelése a vázra.

  1. Vékonyan zsírozd be a vázon vagy a villán található fékkonzolt, amelyre a féktestek kerülnek.
  2. Csúsztasd a féktesteket a konzolokra.
  3. A konzol végén található furatok valamelyikébe (ajánlom a középső furatot) illeszd be a a féktest hátsó részén kiálló fém tüskét. (A tüske a fékben található visszahúzó rúgó része. Amikor a féket behúzzuk ez a rúgó megfeszül. A fékkarok elengedése után ez húzza vissza a féktestet a felniről.)
  4. A konzol végén található menetes furatba csavard be a rögzítőcsavart, és húzd meg.
  5. Egyik kezeddel nyomd össze a két féktestet és akaszd be a pipát a rögzítőkengyelbe.

A fékbetét túl távol van a felnitől.

FONTOS! Ezt onnan tudod, hogy a fogáspont, azaz amikor a fék a felnihez ér nem az alaphelyzet és a kormány között félúton van a fékkar behúzásakor, hanem a kormányhoz ennél közelebb.

A finomállítócsavar használata

Bowdenes fékeknél a fékpofák távolságát a felnitől csak a bowden rövidítésével lehet megoldani. A fékkar elején található finom állítócsavar szolgál erre. Kifelé tekerve a bowden rövidülni fog, és a pofák közelednek a fékező felülethez. Ha megtaláltuk az optimális távolságot, az ellenanyát csavarjuk ki a fékkar testéig, rögzítve a másik csavart a visszacsavarodástól.

Optimális esetben, a fékkar behúzása kor, egyharmad út után érezzük, hogy a fék el kezd fogni.

VfékkarR2

Ha kevés a finombeállítás

Ha a finom állító csavar nem vezet eredményre a féktestnél kell rövidíteni a bowden hosszán.

1.Csavard vissza a finomállító csavart a fékkaron.

2.Fogd meg a bowdent jó erősen közvetlen a féktestnél. Ott ahol a rögzítőcsavar fogja a bovdent

3.Lazítsd meg az imbuszcsavat. Azt amelyik a bowdent tartja)

4.Kicsit húzz a bowdenen, úgy hogy, amikor ismét megszorítod a bowdenrögzítő csavart az kicsit beljebb fogja a bowdent mint eddig.

5.Ha ezen állítottál, akkor nézd meg, hogy a fékpofa a felnit teljes felületével éri-e fékezésnél. (Ennek leírását lásd a fékbetétek cseréjénél.)


Fékbetétek cseréje:

  • Nyomd össze a két fékpillangót
  • Akaszd ki a fékpipát a tartójából, ezáltal a két féktest teljesen szétnyílik.

Cserélhető betétes fékpofa

cserelhetobetetesfekpofaR.jpeg

Cerélhető beteétes fékek, ahol a fékbetét egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd

  • Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
  • Told ki az elhasználódott fékbetétet a tartójából.
  • Tedd be az újat. Ügyelve a menetirányra!
  • Tedd vissza a rögzítő pöcköt
  • Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.

Nem cserélhető betétes fékpofa

Nem cserélhető betétes fékpofa esetén (a fékbetét középtájt egy rúdra van szerelve, és rúddal együtt lehet cserélni)
Két típusa van és ezek egymással nem kompatibilisek. Egyik esetben a menetesrúd végén lévő csavar rögzíti a féktesthez, másik esetben a hossz irányban bordázott rudat két oldalról szorítja egy speciális csavar a féktesthez.

Első típus

nemcserelhetobetetesfekpofa01R.jpeg

  • Old ki az imbuszcsavart.
  • Csavard le az imbuszcsavart a menetes rúdról
  • Szedd ki a fékpofát ügyelve homorú , domború és hagyományos alátétekre, hogy tudd a helyes sorrendet összerakáskor, (belülről kifelé: fékpofa, homorú, domború, féktest, homorú, domború, alátét, anya)
  • Vedd ki az elhasznált fékpofát, tedd fel az alátéteket (sima, homorú, domború, sima)
  • Fékpofát helyezd a féktesbe
  • Tedd fel az alátéteket.
  • Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
  • Nyomd a féktestet a felnihez
  • Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
  • Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
  • Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.

Második típus

fotosketcher nemcserelhetobetetesfekpofa02rjpg

  • Old ki a fékgumit oldalról rögzítő csavart (Elől imbuszkulcsal ellentartasz, hátul villáskulccsal oldod a kötést
  • Vedd ki az elhasznált fékpofát
  • Tedd be az újat ügyelve a menetirányra! (Figyelem ennek a fékpofának a szára nem menetes, hanem hosszirányban bordázott, de néha teljesen sima!)
  • Húzd meg enyhén az anyát. (A fék gumi még mozgatható legyen, de magától ne mozduljon el a féktestben)
  • Nyomd a fékpillangót a felnihez
  • Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez.
  • Imbuszkulccsal ellen tartva húzd meg erősen a a másik oldalon a csavaranyát.
  • Akaszd vissza az összekötő bowdeszakasztót, vagy fékpipát a tartójába.

Fékek központosítása

  • Azt, hogy kétoldalt a fékpofák egyenlő távolságra legyenek a felnitől, a fék oldalán lévő kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani.
  • Nézd meg melyik oldalon van a közelebb a féktest a felnihez.
  • Első körben az ezen az oldalon lévő csavart tekerd kifelé, így gyengébb lesz a benne lévő rúgó ereje és el tudja húzni a féktestet a felnitől.
  • A másik féktestben lévő állító csavart ha befelé csavarjuk a rúgó erejét növeljük így kevésbé tudja a másik féktestet a felnire húzni.
  • Addig folytatjuk az állítgatást, még sikerül központosítani a féket.

Ha nem fognak rendesen a fékpofák:

Ha behúzod a féket és azt azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:

    1. piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
    2. a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
    3. elkopott a fékpofa

1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfalát piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet javaslok. Jó alaposan mosd át a felni fékező felületét, majd tiszta ruhával töröld szárazra. Célszerű a fékpofákat is megvizsgálni és azt is megtakarítani.

2. Legegyszerűbben a fékkaron található állítócsavarral tudod megtenni.A műveletet lásd fentebb!

Kicsit húzz a bowdenen, úgy hogy, amikor ismét megszorítod a bowdenrögzítőcsavart az kicsit beljebb fogja a bowdent mint eddig.

3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. A műveletet lásd fentebb!


Fék bowden cseréje:

Ha a fékek nehezen járnak célszerű lecserélni a fék bowdeneket.

TIPP!
Ebben az esetben a bowdenház cseréjét is javaslom, a tökéletes működés érdekében.

  • Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  • A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  • Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  • Szereld ki a fékkarból a bowdent.
  • Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
  • Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.

bowdenházR

  • Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
  • Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
  • Szereld fel a vázra a bowdenházakat.
  • Tedd be az új fék bowdent a váltó karba.
  • Fűzd végig a fékbowdent a házakba
  • Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
  • Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  • Állítsd be a féket.

A fékcsikorgás

Ha a kerékpárodon visító hangot hallasz fékezés alatt, annak azaz oka, hogy működés közben, a fék hallható frekvencián vibrál. Egyébként minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett működnek.

A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt is. A fék vibrálása, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt.

A hallható vibrálást két tényező segíti elő: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha lehet, a legjobb minőségű, erős anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a lehető legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezője ennek ellenére magas.

Ha már adott a bringád fékrendszere és a fékpofát sem szeretnéd egyből kihajítani (mert hátha nem azzal van a gond, ráadásul drága is volt), akkor helyes beállítással próbáld meg kihozni a rendszerből a maximumot. Figyelem, az írás következő része csak felnifékes rendszerek beállítására vonatkozik!

Először vizsgáld meg a felnid. Ha azon olvadt gumifoltok találhatók, ezek is okozhatnak csikorgást, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényező. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsd meg.

A beállítással kapcsolatban az általános tanács a következő: a fékpofát úgy állítsd be, hogy az eleje egy kicsit hamarabb érjen a felnihez, mint a vége. Ezt úgy a legegyszerűbb elvégezned, ha a fékpofa hátsó sarkához egy kb 1mm vastad lapot raksz és így állítod be a fékedet. Így sok esetben meg lehet oldani a csikorgást, de sajnos ezzel egy kicsit mindig romlik a fékteljesítmény. (A legideálisabb, ha a fékgumi egész felülete egyszerre éri a felni oldalfalát, de ha visít, visít muszáj tenni ellene.)

Ha a fékgumid hátsó része érne először a felnihez, akkor egyenletesebb a felfekvése, és a gumi is kevésbé torzul, viszont sajnos hajlamosabb a csikorgásra. Akármilyen kis változás van a súrlódási együtthatóban (olaj, vagy olvadt gumi a felnin), a fékgumi elkezd vibrálni. Ha a gumi eleje ér először a felnihez, akkor jobban torzul a gumi, és jobban hajlik a fék szerkezete is, viszont a éppen ezek a feszültségek csillapítják az esetleg fellépő vibrációt. A legfontosabb, hogy a felni oldalfalát a lehető legtisztábban tartsd, mint már korábban említettem.

Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "előkészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag előkészítik a felnit.