Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Article Index

Nem elég csak megvenni a méretben megfelelő kerékpárt, el kell végezni a finomhangolást is hogy a lehető legjobban passzoljon a testalkatodhoz. Ehhez a nyereg, a kormányszár magasságát, a nyereg dőlésszögét, valamint a nyereg vízszintes pozícióját kell beállítani. A következő feltételek kell teljesülni: A testsúlyod kb. egyharmada az első tengelyre, kétharmada pedig a hátsó tengelyre nehezedjen. Ez a megosztás alig terheli meg a kart, de jelentősen csökkenti a gerinc és az ülep igénybevételét. A lábizmaid és a nagy farizom a lehető leghatékonyabban működhessenek. Megfelelőtechnikával (a kormány felfelé húzásával) elérhető, hogy a kar- és hátizmaid is segítsék a lábaid munkáját. Az éppen nem dolgozó izmaid (pl. sík terepen a hátizmok) ellazulhassanak, és így újult erővel, kipihenve léphessenek működésbe, ha a helyzet úgy kívánja (pl. hegymenetben). 


Váz

A következő táblázat segít a megfelelő vázméret kiválasztásában. Állj kb 10 cm-es terpeszbe mezítláb. Kérj meg valakit, hogy mérje meg a talaj és a gát közötti távolságot. Ezt 0.65-tel szorozva megkapod a megfelelő vázméretet. A váz mérete: az üléscső hossza a középcsapágy középpontjától a felső- és az üléscső találkozásának középpontjáig mért távolság.

Táblázat a vázméret kiválasztásához

Belső lábméret vázméret (cm)

72-75........ 47-49

75-78........ 49-51

79-82........ 51-53

83-86........ 54-56

87-90........ 57-59

91-94........ 56-61


Nyeregbeállítás

A nyereg tetejét vízszintesre állítsd. (vízmértékkel ellenőrizheted)!

Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen kerüld el. (Általános tapasztalat szerint a vízszintes helyzet a legmegfelelőbb)

Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat a ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és így a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.

Az ülés magassága

A pedált fordítsd alsó („6 óra") állásba! Ülj fel a nyeregbe, ha a lábad a pedálon van az ne legyen teljesen nyújtva, hanem enyhén hajlított állás a megfelelő.

A kormány-nyereg távolsága

Támaszd a nyeregorrhoz a könyöködet és vízszintes alkar esetén az ujjaid éppen el kell érik a kormányt.

A pontosabb beállítási módszer a következő:

Fordítsd a hajtókart vízszintes (3 óra) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szoríts egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látsz, állítsd a nyerget előre vagy hátra!

Ha kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlnod a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, tudod a méretezést befolyásolni.

A beállítást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során finomíthatsz rajta. Lehetőleg gyakran állíts keveset (2-3 mm-t).


Kormánymagasság

A nyereg beállítását követően állíthatod ezt be! Először állíts egy magasságba a nyergeddel. A későbbi próbautakon ezt finomítsd sajét adottságaidnak megfelelően

Kormány

Szélessége a vállszélességedhez igazodjon! Az egyenes kormány ne legyen vállszélességednél keskenyebb, mert instabillá válik a kormányzás és összeszorítja a mellkast, ami nehezebb légzést von maga után

Fékkar

A fék rugója ne legyen túl erős, mer hamar elfáradnak az ujjaid.

Egyenes kormánynál a fékkar ne álljon olyan magasan, hogy a fékezéskor a csuklód hátra kelljen feszíteni ahhoz hogy a kart elérd. Ne legyen mélyen sem mert akkor a testednek is előre kell mozdulnia a hatékony fékezés eléréséhez. Az optimális kar beállítás, ha kényelmes kormány fogás közben az ujjaid előrenyújtva, úgy éred el a fékkart, hogy a tenyered nem mozdul el a kormányon.