A lánc közvetíti a lábad által kifejtett energiát a hajtőműről a hátsó agyon lévő kis lánckerékre. Egy láncszem két-két, acéllemezből sajtolt tagból áll, amiket keresztirányban apró acél csapocskák tartanak össze. Hogy a lánc könnyen járjon és ne kopjon el gyorsan, ezekre a csapocskákra forgathatóan keményre edzett és csiszolt kis acél görgőket szerelnek.
A lánc karbantartása
A lánc karbantartás két műveletből áll a tisztításból és a kenésből. Kenésre csak a kerékpárokhoz kifejlesztett láncolajakat használd. Ezek két típusa ismert: léteznek száraz időjárási viszonyokhoz tervezett összetételűek, melyek kevésbé vonzzák a piszkot, illetve nedves időben használatos, sűrűbb, ragadós típusok, melyek tartósak, így az eső sem mossa ki a kenőanyagot a láncból.
A lánc kenése előtt egy ronggyal tisztítsd meg a láncot. A törléshez két ujjal csippentsd a rongyot a lánc oldallapjaira, majd forgasd meg a hajtóművet. Olajozásra legjobb módszer, ha szemenként egy-egy csepp olajat teszel a görgőkre. Olajozás után le kell törölnöd a láncot, mivel kenőanyag csakis a lánc belsejében fejti ki kedvező hatását, az oldallapokon csak a koszt gyűjti.
Célszerű az olajozást kerékpározás után elvégezned, a láncot néhányszor átforgatnod, majd a következő tekerés előtt pár ismételt átforgatás után a láncot szárazra törölnöd.
Ha a láncot rendszeresen, azaz minden kerékpározás után kezeled, a piszok letörlése nem jelent olyan nagy gondot, mint az elhanyagolt esetében.
Évente kétszer célszerű a láncot mély tisztításnak alávetni. Ha a rendszeres tisztítást elhanyagoltad, akkor eleve ezzel kell kezdeni. Erre jó megoldás a kerékpárra szerelhető mosó, így tisztításhoz nem szükséges a láncot bontanod. A mosóba zsíroldó folyadékot teszel és a hajtókart lassan forgatva szépen megtakarítod a piszkos láncot.
Ha nincs mosód akkor se ess kétségbe. Szereld le a láncot a kerékpárról és helyezd egy üdítős palackba, töltsük fel harmadáig oldószerrel, majd erősen rázd össze. Hagyd állni, majd ismét rázd fel. Pecázd ki a láncot az üvegből, és akaszd fel száradni. Természetesen tisztítás után minden esetben kenned kell azt!
A lánc szerelése
A láncot speciális patentszemek segítségével, vagy amennyiben ilyen nincs benne, láncbontópréssel tudjuk szétszedni.
A patentszem
A lánc szétszerelése a patentszemek alkalmazása esetén a legegyszerűbb. Két fajta patentszem létezik.
- A hagyományos patentszemnél az egyik láncszem szétszedhető oly módon, hogy a láncszem egyik oldalába fixen be van sajtolva a két csap. A láncszem másik oldalára kézzel ráhelyezhető a másik tag, amely egy sajátságos alakú biztosító rugólemez zárja le. Arra kell ügyelned a felszerelésnél, hogy az egyik oldalán nyitott biztosító rugólemez zárt oldala kerüljön a lánc menetirányába előre.
- Újabb típusú patentszemnél nem találkozol a rugós biztosító szemmel. Mindkét tagba bele van préselve az egyik csap. Szétszerelésnél a patentszem két ellentétes "sarkát" kézzel vagy fogóval nyomd össze.
Láncbontóprés használata
Szétszedés
- Helyezd a láncot a láncprés erre kialakított láncszem tartó részébe.
- Tekerd a szerszámot befelé, még a prés hegye eléri a lánc csapszegét.
- Itt állj meg!
- Vizsgáld meg, hogy a prés hegye a csapszeg közepét érinti-e.
- Préseld ki a csapszeget. Úgy, hogy kb a 3/4-e látszódjon ki a másik oldalon.
- Óvatosan mozgatva szedd szét a láncot. (Ha nem megy, akkor kicsit préseld tovább a csapszeget.
Összerakás
- Illeszd össze a láncot
- A préssel nyomd befelé a csapszeget, addig még a másik oldalon a csapszeg feje ki nem bújik. (Ügyelj arra, hogy ne feszítsd oldal irányban a láncot, mert akkor a csapszeg nem talál bele a másik oldalon a láncszembe.)
- Vizsgáld meg, hogy a csapszeg mindkét oldalon azonos mértékben van-e kint.
- Kicsit mozgasd meg a láncot, hogy szorul-e. (Ha igen akkor a csapszeg még nincs a helyén, vagy már túl nyomtad.)
A lánc élettana
A lánc görgői és szegecsei a használat során kopnak. Ezt a folyamatot rendszeres kenéssel tudod lassítani, de idővel minden lánc elkopik, megnyúlik. A szegecsek között nagyobb lesz a távolság, a görgők pedig egyre feljebb csúsznak a lánckerék fogain, így felgyorsítva azok kopását. Mindenképpen érdemes a láncot még azelőtt lecserélned, hogy a fogak túlzottan megkopnának: ez lényegesen kisebb költséggel jár. Ha a fogak túlzottan "kihegyesedtek", a "völgyek" meghosszabbodtak, az új lánc felszerelése már nem jelent megoldást: a lánc nagy erőkifejtés mellett sajnos át fog ugrani a fogak felett.
A lánc kopása
A lánc élettartama a lánc típusától, a karbantartás rendszerességétől és az időjárási körülményektől függ.
A kopás mértékét egy szerszámmal magán a kerékpáron is meghatározhatod, vagy szétszerelés és tisztítás utáni szárításnál megmérhetjük hosszát, azaz nyúlását. Egy láncszempár 1″ (25,4 mm) hosszú, 40 pár pedig 1016 mm. Ha a szegecsek közt mért távolság az 1025 mm-t túllépi, a láncot érdemes lecserélni 1030 mm felett pedig kötelező!
Ha nem akarsz láncszempárokat számolgatni, majd méricskélni, a száradó lánc mellé akassz fel egy újat (Már, ha van!), és figyeld meg a hosszkülönbséget. Bár a helyedben beszereznék egy láncnyúlásmérő célszerszámot.
A leeső lánc
Klasszikus kerékpároknál gyakori hiba a lánc leesése. Ennek legfőbb oka az, hogy nem elég feszesen fut a hajtókar és a kis lánckerék között. A kerékpár villasaruja úgy van kialakítva, hogy a hátsókereket abban mozgatva a láncot feszíteni, illetve lazítani tudod a kerék előre, vagy hátra tolásával.
Amennyiben a saruban nem lehet már megfeszíteni a láncot, akkor egy szemet ki kell venned a láncból. Figyelem! Ebben az esetben lehet, hogy a lánc már ki van nyúlva, így láncszem kiszedés előtt ellenőrizd a lánc nyúlását.