Az működési elve az, hogy a fékpofákat, a fékkar a két féktest és a bowden segítségével a kerékpár felnijéhez nyomja. Ekkor a felni és a fékpofa súrlódása által a kerékpár lassulni kezd.
Az oldalhúzós fék csak a hozzá gyártott fékkarral működik rendesen.
Részei:
- Féktest
- Szabályozó csavar
- Bowden szorítócsavar
- Féktest rögzítőcsavarja
- Fékpofa
A fék felszerelése a vázra.
A fék a féktest tengelyével rögzül a kerékpár vázra.
- Fogd meg a féket.
- Ellenőrizd, hogy a tengelyen a távtartó és a homorú alátét rajta van-e.
- Dugd át a fék tengelyt a vázon erre kiképzett nyíláson (A villán a két villaszár egyesülésénél középen található a furat, hátul a két támvillát összekötő kereszt merevítésen.)
- Állítsd a féket úgy, hogy a két fékpofa a felnitől egyenlő távolságra legyen.
- Rögzítsd a féket a vázhoz
A fékbetét túl távol van a felnitől
FONTOS! Ezt onnan tudod, hogy a fogáspont, azaz amikor a fék a felnihez ér nem az alaphelyzet és a kormány között félúton van a fékkar behúzásakor, hanem a kormányhoz ennél közelebb.
Finomállítócsavar
A fékpofák távolságát a féktest tetején elhelyezkedő finom állítócsavarral teheted meg. (A bowdenház ebben ül a féktestnél.) Kifelé tekerve a bowden rövidülni fog, és a pofák közelednek a fékező felülethez. Ha megtaláltuk az optimális távolságot, az ellenanyát csavarjuk ki a féktestig, rögzítve a másik csavart a visszacsavarodástól.
Optimális esetben, a fékkar behúzása kor, egyharmad út után érezzük, hogy a fék el kezd fogni.
Ha a finombeállítás nem vezet eredményre
Ha a finomállító csavar nem vezet eredményre (teljesen ki lett csavarva) a féktestnél kell rövidíteni a bowden hosszán.
- Csavard vissza a finomállító csavart a féktestnél.
- Fogd meg a bowdent jó erősen közvetlen a féktestnél. Ott ahol a szorítócsavar fogja azt
- Lazítsd meg az imbuszcsavat, azt amelyik a bowdent tartja. (régebbi fékeknél hatlapfejű csavart találsz, de ez ne ijesszen meg a munkaművelet ugyan ez.).
- Kicsit húzz a bowdenen, úgy hogy, amikor ismét megszorítod a bowdenrögzítőcsavart az kicsit beljebb fogja a bowdent mint eddig.
- Ha ezen állítottál, akkor nézd meg, hogy a fékpofa a felnit teljes felületével éri-e fékezésnél. (Ennek leírását lásd a fékbetétek cseréjénél.)
Fékbetétek cseréje
- Oldd ki a gyorszárat, ha van. (A korszerűbb patkófékeken találsz egy kart, amelyet elfordítva a féktest szétnyílik. Előfordulhat, hogy a gyorskioldó a fékkaron található. Ebben az esetben ott kell egy gombot megnyomni, hogy a fékkar előre billenjen.) Ezáltal a fékpofák távolabb kerülnek a felnitől.
Fontos! Régebbi típusokon előfordulhat, hogy nincs ilyen lehetőség. Ebben az esetben szereld ki a kereket, vagy szereld le a féket. (Ha viszont úgy érzed ezek nélkül is meg tudod oldani a cserét, akkor ne nyúlj semmihez.)
Cserélhető betétes fékpofa
A fékgumi egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd.
- Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
- Told ki az elhasználódott fékgumit a tartójából.
- Tedd be az újat. Ügyelve a menetirányra!
- Tedd vissza a rögzítő pöcköt
- Zárd a fék gyorskioldóját
Nem cserélhető betétes fékpofa
A fékgumin középtájt egy csavar található.
- Csavard le az (általában)imbuszcsavart a menetes rúdról
- Vedd ki az elhasznált fékpofát,
- Az új fékpofát helyez a féktesbe
- Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
- Nyomd a féktestet a felnihez
- Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
- Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
- Zárd a fék gyorszárát
Fékek központosítása
- A két forgáspontos patkófékek esetén a féktesten lévő centrírozó csavarral állítsuk be a központos helyzetet (általában 2 vagy 3 mm-es imbuszkulccsal vagy csavarhúzóval végezhető el),
- Egy forgáspontosok esetén pedig a rögzítés tövében lévő 13 vagy 14 mm-es lapított részt kell kónuszkulccsal elforgatni a kívánt helyzetbe.
Ha nem fognak rendesen a fékpofák
Ha behúzod a féket és azt azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:
- piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
- a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
- elkopott a fékpofa
1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfalát piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet javaslok. Jó alaposan mosd át a felni fékező felületét, majd tiszta ruhával töröld szárazra. Célszerű a fékpofákat is megvizsgálni és azt is megtakarítani.
2. . Ezt legegyszerűbben a féktesten található állítócsavarral tudod megtenni. A műveletet lásd fentebb!
3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. A műveletet lásd fentebb!
Fék bowden cseréje
Ha a fékek nehezen járnak célszerű lecserélni a fékbowdeneket.
TIPP! Ebben az esetben a bowdenház cseréjét is javaslom, a tökéletes működés érdekében.
FONTOS! ha a kormányon rejtett bowdenezés található, akkor elősször a bandázsolást el kell távolítani a kormányról. A 12. lépés előtt újra kell bandázsolni a kormányt. Erről a műveletról az országúti kerékpároknál olvashatsz.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Szereld ki a fékkarból a bowdent.
- Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
- Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
- Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
- Szereld fel a vázra a bowdenházakat.
- Tedd be az új fék bowdent a fék karba.
- Fűzd végig a fékbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a féket.
A fékcsikorgás
Ha a kerékpárodon visító hangot hallasz fékezés alatt, annak azaz oka, hogy működés közben, a fék hallható frekvencián vibrál. Egyébként minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett működnek.
A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt is. A fék vibrálása, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt.
A hallható vibrálást két tényező segíti elő: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha lehet, a legjobb minőségű, erős anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a lehető legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezője ennek ellenére magas.
Ha már adott a bringád fékrendszere és a fékpofát sem szeretnéd egyből kihajítani (mert hátha nem azzal van a gond, ráadásul drága is volt), akkor helyes beállítással próbáld meg kihozni a rendszerből a maximumot. Figyelem, az írás következő része csak felnifékes rendszerek beállítására vonatkozik!
Először vizsgáld meg a felnid. Ha azon olvadt gumifoltok találhatók, ezek is okozhatnak csikorgást, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényező. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsd meg.
Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "előkészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag előkészítik a felnit.