Az működési elve az, hogy a fékpofákat, a fékkar a két féktest és a bowden segítségével a kerékpár felnijéhez nyomja. Ekkor a felni és a fékpofa súrlódása által a kerékpár lassulni kezd.
Az oldalhúzós fék csak a hozzá gyártott fékkarral működik rendesen.
Fékbetétek cseréje
- Oldd ki a gyorszárat, ha van. (A korszerűbb patkófékeken találsz egy kart, amelyet elfordítva a féktest szétnyílik. Előfordulhat, hogy a gyorskioldó a fékkaron található. Ebben az esetben ott kell egy gombot megnyomni, hogy a fékkar előre billenjen.) Ezáltal a fékpofák távolabb kerülnek a felnitől.
Fontos! Régebbi típusokon előfordulhat, hogy nincs ilyen lehetőség. Ebben az esetben szereld ki a kereket, vagy szereld le a féket. (Ha viszont úgy érzed ezek nélkül is meg tudod oldani a cserét, akkor ne nyúlj semmihez.)
Cserélhető betétes fékpofa
A fékgumi egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd.
- Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
- Told ki az elhasználódott fékgumit a tartójából.
- Tedd be az újat. Ügyelve a menetirányra!
- Tedd vissza a rögzítő pöcköt
- Zárd a fék gyorskioldóját
Nem cserélhető betétes fékpofa
A fékgumin középtájt egy csavar található.
- Csavard le az (általában)imbuszcsavart a menetes rúdról
- Vedd ki az elhasznált fékpofát,
- Az új fékpofát helyez a féktesbe
- Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
- Nyomd a féktestet a felnihez
- Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
- Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
- Zárd a fék gyorszárát