Működési elve a fékkar húzásával a fékbowden elmozdítja a féktesten található nyomatékadókart kart. Ennek hatására a dugattyú a baloldali fékpofát a féktárcsához nyomja, majd a tárcsát nekitolja a jobb oldali fix fékpofához. Ekkor a tárcsa és a fékpofák súrlódása által a kerékpár lassulni kezd. Minél erősebben préselődik hozzá a féktárcsa a fékpofához annál erősebb fékeződik a kerékpár.
A mechanikus tárcsafék részei:
A fék részei:
- Féktárcsa
- Féktest
- Nyomatékadó kar
- Bowdenrögzítő-csavar
Ami kívülről nem látszik:
- Dugattyú (a nyomatékadó kar működteti)
- Fékpofa
A fék felszerelése a vázra
Féktárcsa felszerelése:
Jelenleg a féktárcsa felfogatása alapján 2 tárcsafékes agy típust különböztetünk meg. A korábban kialakult nemzetközi szabvány szerinti 6 csavaros felfogatásút, illetve a Shimano által 2003-ban bevezetett Center Lock rendszerűt. A két szabvány nem kompatibilis egymással.
Érdemes megjegezni, hogy léteznek olyan adapterek, amely segítségével Center Lock rendszerű agyakra fel lehet szerelni a másik szabvány féktárcsáját.
IS Nemzetközi szabványú féktárcsák felszerelése a kerékagyra
Szereld fel a féktárcsát az agyra, majd hajtsd be a csavarokat. A megszorításukat az ábra szerinti sorrendben végezd el. A csavarok meghúzásához T25-ös torx kulcs szükséges, ezt általában mellékelik a tárcsafékhez. Ha van nyomatékkulcsod, akkor a meghúzási nyomatékot 2-4 Nm-re állítsd be.
Center Lock típusú féktárcsák felszerelése a kerékagyra
Ennél a rendszernél lényegesen egyszerűbb dolgod van:
- Helyezd a féktárcsát az agy bordázott részére.
- Csavard bele a féktárcsarögzítő gyűrűt a kerékagy erre kiképzett menetébe.
- A féktárcsarögzítő gyűrű speciális szerszámával (TL-LR15) húzd meg azt. (Nyomatékkulcsal 40 Nm)
Szereld fel a fékkart a kormányra, majd rögzítsd megfelelő pozícióban 5-ös imbuszkulccsal.
A féktest felszerelése
A féktest rögzítésénél is két szabvány létezik jelenleg. A régebbi szabvány a tárcsaféket oldalról rögzíti a villára IS (Internetional Standard = nemzetközi rögzítés), illetve a vázra. Az újabb, PM (Post Mount = minden Manitou, és egyre több más gyártó - egyes RockShox, Marzocchi, Fox, stb villa rögzítési rendszere) ezt a Manitou fejlesztette ki. a villán illetve a vázon elhelyezett bakokra felülről szorítják rá a fékeket.
- Tedd be a kereket a vázba.
- Szereld fel a féktestet a váz/villa felfogató helyére, a csavarokat még ne húzd meg véglegesen. (Kotyogjon kicsit a féktest mindkét csavarnál.
- Az ábrán látható módon helyezd el a bowdenházat, majd a bowdent, és húzd meg a bowdenrögzítő csavart.
- Húzd be a fékkart, majd a fékteströgzítő csavarokat szorítsd meg. (Így éred el, hogy a fékpofák a tárcsával párhuzamosan álljanak.)
A fékpofák beállítása
A tárcsafékeknél általában mindkét oldalon lehet állítani a fékpofákat. Ez modernebb fékeken szerszámmentesen elvégezhető, másoknál imbuszkulcs szükséges hozzá.
- Először állítsd be a fix oldali fékpofát úgy, hogy a tárcsától kb. 1 mm legyen.
- Ezután következik a másik oldalon lévő fékpofa beállítása.
- Erre lehetőség lehet a nyomatékkaron lévő csavarra. Ebben az esetben ugyanúgy kell eljárni, mint a fix oldalon.
- Ha nem lehet így állítani, akkor a nyomatékkar állásán kell változtatni a bowden rövidítésével. Ebben az esetben először célszerű a nyomatékkaron lévő bowden rögzítő csavaroldásával célszerű próbálkoznod, majd a finom-állítást a fékkaron lévő finom-állító csavarral befejezni.
- Ellenőrizd, hogy a kerekek elforognak-e úgy hogy nem érnek hozzá a tárcsához, illetve a fékkar útjának első harmadában kezd-e el fogni.
- Ha igen, akkor készen vagyunk.
TIPP: Ha a fékpofák beállításán még finomítanod kell.
Ebben az esetben meg kell nézned, hogy melyik oldalon ér a tárcsa bele a fékbe, és az azon az oldalon lévő pofát kell egy picik kifelé állítanod.
Ha nem boldogulsz lehet, hogy mégsem sikerült a fékpofákat és a tárcsát párhuzamosan beállítanod. Lazítsd ki a fékteströgzítő csavarokat, húzd be a fékkart, majd a fékteströgzítő csavarokat húzd meg.
A fékpofák cseréje
Fékpofa csere minden gyártónál máshogy lehet megoldani. Amire figyelj:
- A fékpofák gyártónként és típusonként eltérőek, egymással nem kompatibilisek. Mindig pontosan a a fék típusod szerint vásárolj!
- Cserénél, vedd elő a fékhez kapott dokumentációt, és az alapján végezd el a cserét.
- Ha nem boldogulsz, irány a szakszerviz!!!