Működési elve a fékkar húzásával a fékbowden elmozdítja a féktesten található nyomatékadókart kart. Ennek hatására a dugattyú a baloldali fékpofát a féktárcsához nyomja, majd a tárcsát nekitolja a jobb oldali fix fékpofához. Ekkor a tárcsa és a fékpofák súrlódása által a kerékpár lassulni kezd. Minél erősebben préselődik hozzá a féktárcsa a fékpofához annál erősebb fékeződik a kerékpár.
A fék felszerelése a vázra
Féktárcsa felszerelése:
Jelenleg a féktárcsa felfogatása alapján 2 tárcsafékes agy típust különböztetünk meg. A korábban kialakult nemzetközi szabvány szerinti 6 csavaros felfogatásút, illetve a Shimano által 2003-ban bevezetett Center Lock rendszerűt. A két szabvány nem kompatibilis egymással.
Érdemes megjegezni, hogy léteznek olyan adapterek, amely segítségével Center Lock rendszerű agyakra fel lehet szerelni a másik szabvány féktárcsáját.
IS Nemzetközi szabványú féktárcsák felszerelése a kerékagyra
Szereld fel a féktárcsát az agyra, majd hajtsd be a csavarokat. A megszorításukat az ábra szerinti sorrendben végezd el. A csavarok meghúzásához T25-ös torx kulcs szükséges, ezt általában mellékelik a tárcsafékhez. Ha van nyomatékkulcsod, akkor a meghúzási nyomatékot 2-4 Nm-re állítsd be.
Center Lock típusú féktárcsák felszerelése a kerékagyra
Ennél a rendszernél lényegesen egyszerűbb dolgod van:
- Helyezd a féktárcsát az agy bordázott részére.
- Csavard bele a féktárcsarögzítő gyűrűt a kerékagy erre kiképzett menetébe.
- A féktárcsarögzítő gyűrű speciális szerszámával (TL-LR15) húzd meg azt. (Nyomatékkulcsal 40 Nm)
Szereld fel a fékkart a kormányra, majd rögzítsd megfelelő pozícióban 5-ös imbuszkulccsal.
A féktest felszerelése
A féktest rögzítésénél is két szabvány létezik jelenleg. A régebbi szabvány a tárcsaféket oldalról rögzíti a villára IS (Internetional Standard = nemzetközi rögzítés), illetve a vázra. Az újabb, PM (Post Mount = minden Manitou, és egyre több más gyártó - egyes RockShox, Marzocchi, Fox, stb villa rögzítési rendszere) ezt a Manitou fejlesztette ki. a villán illetve a vázon elhelyezett bakokra felülről szorítják rá a fékeket.
- Tedd be a kereket a vázba.
- Szereld fel a féktestet a váz/villa felfogató helyére, a csavarokat még ne húzd meg véglegesen. (Kotyogjon kicsit a féktest mindkét csavarnál.
- Az ábrán látható módon helyezd el a bowdenházat, majd a bowdent, és húzd meg a bowdenrögzítő csavart.
- Húzd be a fékkart, majd a fékteströgzítő csavarokat szorítsd meg. (Így éred el, hogy a fékpofák a tárcsával párhuzamosan álljanak.)