Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Nem elég csak megvenni a méretben megfelelő kerékpárt, el kell végezni a finomhangolást is hogy a lehető legjobban passzoljon a testalkatodhoz. Ehhez a nyereg, a kormányszár magasságát, a nyereg dőlésszögét, valamint a nyereg vízszintes pozícióját kell beállítani.
A következő feltételek kell teljesülni:

  • A testsúlyod kb. egyharmada az első tengelyre, kétharmada pedig a hátsó tengelyre nehezedjen. Ez a megosztás alig terheli meg a kart, de jelentősen csökkenti a gerinc és az ülep igénybevételét.
  • A lábizmaid és a nagy farizom a lehető leghatékonyabban működhessenek. Megfelelőtechnikával (a kormány felfelé húzásával) elérhető, hogy a kar- és hátizmaid is segítsék a lábaid munkáját.
  • Az éppen nem dolgozó izmaid (pl. sík terepen a hátizmok) ellazulhassanak, és így újult erővel, kipihenve léphessenek működésbe, ha a helyzet úgy kívánja (pl. hegymenetben).

A kormány és a nyereg beállításához szükséged van egy segítőtársra is, aki elvégzi a kívánt megfigyeléseket.

1. Kiindulásként állítsd be a nyereg vízszintességét, ehhez csak egy vízmérték kell.

2. Állítsd be a nyeregmagasságot. Ez akkor jó, ha lapos sarkú cipőben mindkét sarkadat a pedálokra helyezve kényelmesen eléred az alsó helyzetben lévő pedált. Eközben a térded sem feszes, sem túlságosan hajlított nem lehet. Ha nem vagy biztos a dolgodban (pl. önkéntelenül egy kissé félrecsúsztál a nyeregben), akkor próbálj sarokkal folyamatosan visszafelé tekerni. A csípő jobbra-balra billegése, vagy az ütem minduntalan eltévesztése az alsó holtpontban, biztos jele annak, hogy az imént kicsit "csaltál", tehát a nyerget kissé lejjebb kell állítanod.

3. A nyereg vízszintes (előre-hátra) helyzetét úgy kell beállítanod, hogy vízszintes hajtókarállásnál az elöl lévő térd csúcsa, ill. a térdízületed közepe a pedáltengely fölé essen. Beállítás közben ügyelj arra, hogy helyesen ülj a nyeregben (tehát ne csússzunk előre). A mérés eredménye attól is függ, hogy vízszintes-e a talpad. Ha túl sokat kellett módosítani a nyereg vízszintes helyzetén, akkor nem árt még egyszer elvégezni a 2. lépést, hiszen a ferde nyeregcső miatt a két beállítás nem teljesen független egymástól.

Jó ha tudod ennek a műveletnek nem a nyereg és a kormány közötti optimális távolság beállítása a célja, hanem hogy az egyénenként változó combhosszúságot figyelembe vegyük a nyereg és a hajtótengely egymáshoz viszonyított helyzetében.

4. Állítsuk be a kormány magasságát úgy, hogy a kormányszár teteje 0-3 cm-rel alacsonyabb legyen a nyereg tetejénél.