2021-ben az Ultegra is megújul a Dura Ace mellett.
Mint korábban beszámoltunk róla, megújult az országúti kerékpárok csúcs szettje, a Dura Ace. Nem kisebb értékű a Shimano azon bejelentése, hogy ezzel párhuzamosan a költség hatékonyabb Ultegra is megújul. Az új R8100 széria szintén vezetéknélküli Di2 váltó rendszerrel 12 fokozatú hátsóváltóval valamint belső nélküli, carbon kerekeket kapott. Az előző cikkünk tematikája alapján nézzük meg mi is történt ebben az alkatrészcsaládban.
A váltó rendszer
Az Ultegra megkapta a nagyobb tesó összes fejlesztését, így a vezeték nélküli összeköttetést a váltók és a váltókarok között, az ugyanolyan gyors váltást, az akkumulátorok azonos üzemidejét, a rendszer hátsóváltóba épített akkumulátor töltő pontját, a ledes kijelzést.
Amiben különbözik a rendszer a DURA-ACE-től, az a felhasznált anyagokban lehet, hiszen míg a nagy tesó váltóinak súlya 96 g, illetve 215 g, addig az ULTEGRA R8100 esetében 116 g és 262 g súlyúak. Ez 67 g különbséget eredményez az előbbi javára.
Kezelőszervek
Itt is megtörtént az ergonómiai változás. Az újjá tervezett fékváltókarok befelé dőlnek, ami jobban kedvez a kerékpáron elfoglalt modern pozíciónak. A váltókarok érintéssel le- és felfelé váltó gombjait ennél a szettnél is könnyebb megkülönböztetni egymástól.
Ha már a fékváltókaroknál járunk, akkor megemlítem, hogy a felépítésben lévő kisebb eltérések 32 g súlykülönbséget jelentenek a DURA ACE ST-R9270 váltókarok (350 g) hoz képest.
A hajtásrendszer
Az Ultegra új hajtóművei két kiosztással (50/34 és 52/36), wattmérővel vagy wattmérő nélkül több hajtókar hosszal jelent meg. A teljesítménymérős verziók a nagy tesóhoz hasonlóan Bluetooth és ANT+ technológiát használnak az adatok átvitelére. Az ULTEGRA teljesítménymérő hajtóművek 769 g súlyúak, így csak 21 g-mal nehezebbek, mint a 748 g súlyú DURA-ACE.
Az új HYPERGLIDE+ lánckeréksornál két változat lesz, a 11-30-as és a 11-34-es verzió, tehát maradt a 11-es mint legkisebb lánckerék. A lánckeréksorok rámpás profiljainak köszönhetően a Shimano adatai szerint könnyebben (és halkabban) lehet váltani terhelés alatt lefelé és felfelé is. Az új lánckeréksor kompatibilis a korábbi Ultegra 11 fokozatú agyakkal.
A lánc, az MTB világában már bevált XT (M8100) szettben használt lett.
A fékrendszer
Gyakorlatilag ugyanaz itt is elmondható, mint az új Dura Ace-nél:
A tárcsafék fronton megkapta a SERVO WAVE technológiát, mellyel 10%-kal megnőtt a tárcsák és a betétek közötti távolság, valamint jobb lett a fékerő adagolhatósága. A szettben szintén továbbra is elérhető a hagyományos patkófék.
Az új ULTEGRA fékek súlya 282 g páronként, ezzel szemben a DURA-ACE 229 g.
A kerekek
A Shimano most alkalmazta először a belső nélküli teljes karbon tárcsafék-kerék felállást ULTEGRA szinten. 36 / 50 / és 60 mm-es felnimagassággal készülnek az új belső nélküli kerekek. Amelyek természetesen súlyban kicsit nehezebbek a Dura Ace család kerekeinél.
A termékek várhatóan 2021 októberétől lesznek elérhetőek a boltokban.