Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Article Index

Az működési elve az, hogy a fékpofákat, a fékkar a két féktest és a bowden segítségével a kerékpár felnijéhez nyomja. Ekkor a felni és a fékpofa súrlódása által a kerékpár lassulni kezd.
Az oldalhúzós fék csak a hozzá gyártott fékkarral működik rendesen.

Részei:patkófékR

  • Féktest
  • Szabályozó csavar
  • Bowden szorítócsavar
  • Féktest rögzítőcsavarja
  • Fékpofa

A fék felszerelése a vázra.

A fék a féktest tengelyével rögzül a kerékpár vázra.

  1. Fogd meg a féket.
  2. Ellenőrizd, hogy a tengelyen a távtartó és a homorú alátét rajta van-e.
  3. Dugd át a fék tengelyt a vázon erre kiképzett nyíláson (A villán a két villaszár egyesülésénél középen található a furat, hátul a két támvillát összekötő kereszt merevítésen.)
  4. Állítsd a féket úgy, hogy a két fékpofa a felnitől egyenlő távolságra legyen.
  5. Rögzítsd a féket a vázhoz

A fékbetét túl távol van a felnitől

FONTOS! Ezt onnan tudod, hogy a fogáspont, azaz amikor a fék a felnihez ér nem az alaphelyzet és a kormány között félúton van a fékkar behúzásakor, hanem a kormányhoz ennél közelebb.

Finomállítócsavar

patkófékfimomállítócsavarR

A fékpofák távolságát a féktest tetején elhelyezkedő finom állítócsavarral teheted meg. (A bowdenház ebben ül a féktestnél.) Kifelé tekerve a bowden rövidülni fog, és a pofák közelednek a fékező felülethez. Ha megtaláltuk az optimális távolságot, az ellenanyát csavarjuk ki a féktestig, rögzítve a másik csavart a visszacsavarodástól.

Optimális esetben, a fékkar behúzása kor, egyharmad út után érezzük, hogy a fék el kezd fogni.

Ha a finombeállítás nem vezet eredményre

Ha a finomállító csavar nem vezet eredményre (teljesen ki lett csavarva) a féktestnél kell rövidíteni a bowden hosszán.

  • Csavard vissza a finomállító csavart a féktestnél.
  • Fogd meg a bowdent jó erősen közvetlen a féktestnél. Ott ahol a szorítócsavar fogja azt
  • Lazítsd meg az imbuszcsavat, azt amelyik a bowdent tartja. (régebbi fékeknél hatlapfejű csavart találsz, de ez ne ijesszen meg a munkaművelet ugyan ez.).
  • Kicsit húzz a bowdenen, úgy hogy, amikor ismét megszorítod a bowdenrögzítőcsavart az kicsit beljebb fogja a bowdent mint eddig.
  • Ha ezen állítottál, akkor nézd meg, hogy a fékpofa a felnit teljes felületével éri-e fékezésnél. (Ennek leírását lásd a fékbetétek cseréjénél.)

Fékbetétek cseréje

  • Oldd ki a gyorszárat, ha van. (A korszerűbb patkófékeken találsz egy kart, amelyet elfordítva a féktest szétnyílik. Előfordulhat, hogy a gyorskioldó a fékkaron található. Ebben az esetben ott kell egy gombot megnyomni, hogy a fékkar előre billenjen.) Ezáltal a fékpofák távolabb kerülnek a felnitől.

Fontos! Régebbi típusokon előfordulhat, hogy nincs ilyen lehetőség. Ebben az esetben szereld ki a kereket, vagy szereld le a féket. (Ha viszont úgy érzed ezek nélkül is meg tudod oldani a cserét, akkor ne nyúlj semmihez.)

Cserélhető betétes fékpofa

cserélhetőbetétesOrszagutifekpofaR

A fékgumi egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd.

  1. Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
  2. Told ki az elhasználódott fékgumit a tartójából.
  3. Tedd be az újat. Ügyelve a menetirányra!
  4. Tedd vissza a rögzítő pöcköt
  5. Zárd a fék gyorskioldóját

Nem cserélhető betétes fékpofa

nemcserelhetobetetesfekpofa03R.jpeg

A fékgumin középtájt egy csavar található.

  1. Csavard le az (általában)imbuszcsavart a menetes rúdról
  2. Vedd ki az elhasznált fékpofát,
  3. Az új fékpofát helyez a féktesbe
  4. Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
  5. Nyomd a féktestet a felnihez
  6. Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
  7. Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
  8. Zárd a fék gyorszárát

Fékek központosítása

  • A két forgáspontos patkófékek esetén a féktesten lévő centrírozó csavarral állítsuk be a központos helyzetet (általában 2 vagy 3 mm-es imbuszkulccsal vagy csavarhúzóval végezhető el),
  • Egy forgáspontosok esetén pedig a rögzítés tövében lévő 13 vagy 14 mm-es lapított részt kell kónuszkulccsal elforgatni a kívánt helyzetbe.

Ha nem fognak rendesen a fékpofák

Ha behúzod a féket és azt azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:

    1. piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
    2. a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
    3. elkopott a fékpofa

1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfalát piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet javaslok. Jó alaposan mosd át a felni fékező felületét, majd tiszta ruhával töröld szárazra. Célszerű a fékpofákat is megvizsgálni és azt is megtakarítani.

2. . Ezt legegyszerűbben a féktesten található állítócsavarral tudod megtenni. A műveletet lásd fentebb!

3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. A műveletet lásd fentebb!


Fék bowden cseréje:

Ha a fékek nehezen járnak célszerű lecserélni a fékbowdeneket.

TIPP! Ebben az esetben a bowdenház cseréjét is javaslom, a tökéletes működés érdekében.

FONTOS! ha a kormányon rejtett bowdenezés található, akkor elősször a bandázsolást el kell távolítani a kormányról. A 12. lépés előtt újra kell bandázsolni a kormányt. Erről a műveletról az országúti kerékpároknál olvashatsz.

  • Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  • A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  • Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  • Szereld ki a fékkarból a bowdent.
  • Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
  • Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.

bowdenházR

  • Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
  • Szereld fel a vázra a bowdenházakat.
  • Tedd be az új fék bowdent a fék karba.
  • Fűzd végig a fékbowdent a házakba
  • Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
  • Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  • Állítsd be a féket.

A fékcsikorgás

Ha a kerékpárodon visító hangot hallasz fékezés alatt, annak azaz oka, hogy működés közben, a fék hallható frekvencián vibrál. Egyébként minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett működnek.

A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt is. A fék vibrálása, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt.

A hallható vibrálást két tényező segíti elő: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha lehet, a legjobb minőségű, erős anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a lehető legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezője ennek ellenére magas.

Ha már adott a bringád fékrendszere és a fékpofát sem szeretnéd egyből kihajítani (mert hátha nem azzal van a gond, ráadásul drága is volt), akkor helyes beállítással próbáld meg kihozni a rendszerből a maximumot. Figyelem, az írás következő része csak felnifékes rendszerek beállítására vonatkozik!

Először vizsgáld meg a felnid. Ha azon olvadt gumifoltok találhatók, ezek is okozhatnak csikorgást, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényező. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsd meg.

Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "előkészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag előkészítik a felnit.