Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A ma használatban lévő középcsapágyaknak két típusa van az egyik a hagyományos csapágyas-kónuszos rendszer, amelyet szét lehet szerelni. A másik rendszer esetén a középcsapágy és a tengely egy bonthatatlan egységet képez. Ennek a neve monoblokk, amit így egyben kell a középcsapágyházba beszerelni. Meghibásodása esetén az egészet cseréljük. A ki és be szereléshez speciális célszerszám szükséges.

HagyományosvsMonoblokk

Hagyományos csapágyas rendszernél a következőt kell tenni:

  • Leszereled a hajtókart mindkét oldalon.
    • Ékrögzítéses hajtókar esetén:
      • A hajtókart rögzítő ék egyik oldalán egy csavaranyát találsz ezt csavard le addig, még az ék menetes része épp eltűnik az anyában.
      • Fordítsd a hajtókart 3-9 óra állásba úgy hogy az ék anyás része legyen felfelé.
      • Tegyél az anya tetejére egy fa lapot, majd egy kalapáccsal egy határozott mozdulattal üss rá a fa lapra.
      • A kilazult ékről csavard le az anyát, vedd ki az alátétet, majd húzd ki az éket.
      • Ezután levehető a hajtókar.
  • Csavaros rögzítéses hajtómű esetén:
    • Csavard ki a hajtóművet rögzítő csavart. (Ezt a hajtókar tengely felőli végén találod imbuszcsavar, vagy hagyományos csavar. Előfordulhat, hogy egy porvédő kupak takarja)
    • Speciális hajtóműleszedő szerszámmal szedd le a hajtóművet a tengelyről. A szerszámot csavard bele a tengelycsatlakozás körüli menetbe a lehető legmélyebben. Ezután a szerszám csavarjának megszorításával tudod a 
    • hajtókart lehúzni a tengelyről. Néhány esetben a hajtókarrögzítés egy önlehúzó szerkezettel valósul meg, így a megfelelő erőkifejtést követően a hajtókar a tengelyről lecsúszik.

HagyományosKözépagyR

  • A kerékpár bal oldalán találsz egy kontra anyát (záró gyűrű), amely oldalán rovátkák vannak. Lazítsd meg az óramutató járásával ellentétes irányba. Ehhez egy speciális körmös kulcs szükséges.
  • Miután leszerelted ezt a zárógyűrűt, ami az állítható csésze külső menetén volt, szereld ki azt. (Lehet, hogy speciális kulcs szükséges hozzá.) Vigyázz mert a csésze belsejében csapágy golyók találhatóak. Azokat tedd egy helyre.
  • Húzd ki a tengelyt.
  • Szereld ki a jobb oldali fix csészét. (Vigyázz a benne lévő golyókra. )
  • Tisztítsd meg az összes alkatrészt.
  • Vizsgáld meg a tengely és a csészék futófelületét, hogy nem kopottak-e, vagy nincs-e bennük bemaródás. (Ha igen ki kell cserélni azokat.)
  • Vizsgáld meg a csapágygolyókat. Ha kopottnak tűnnek, vagy nem gömb alakú valamelyik, akkor cseréld ki az összeset. (Én alapból az összes cseréjét javaslom.)
  • Zsírozd be mindkét csésze menetét és belső futófelületét.
  • Rakd bele a csészébe a golyókat.
  • Zsírozd be a golyókat ismét. (Ezzel megakadályozod, hogy szerelés közben elmozduljanak.)
  • Szereld vissza a jobb oldali fix csészét és húzd meg erősen.
  • Told vissza a tengelyt a helyére. Figyelj, hogy melyik oldal kerül jobb oldalra (Hosszabbik vége)
  • Szereld vissza az állítható csészét, úgy hogy kicsit megszoruljon. Forgasd a tengelyt és ha szorosnak érzed kicsit lazítsd vissza.
  • Helyezd fel az zárógyűrűt és szorítsd meg.
  • Ellenőrizd, hogy a tengely könnyen járjon, de ne kottyanjon. Ha nem jó lazítsd vissza a zárógyűrűt és állíts a csészén.(Lehet, hogy csak többszöri próbálkozásra sikerül beállítanod)
  • Szereld vissza a hajtókarokat.

ÉkesHajtókar3R