Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Hajtókaroknak két típusát különböztetjük meg.

  • Ékes hajtókarok: ma már kevés kerékpárt hoznak ilyen típusú megoldással forgalomba, de mivel majd 80 évig használták ezt a megoldást, még ma is találkozunk ilyen kerékpárral. Főleg a klasszikus kerékpárok között.
  • Csavaros rögzítésű hajtókarnál a főtengely vége szögletes 2 szabvány létezik a négyszögletű, a bordás ISIS rendszerű (nemzetközi szabvány), valamint a hasonlóképpen bordás Shimano szabvány Octalink.

Hajtókarok leszerelése

1. Hagyományos ékes rendszer leszerelése:

  • A hajtókart rögzítő ék egyik oldalán egy csavaranyát találsz ezt csavard le addig, még az ék menetes része épp eltűnik az anyában.
  • Fordítsd a hajtókart 3-9 óra állásba úgy hogy az ék anyás része legyen felfelé.
  • Tegyél az anya tetejére egy fa lapot, majd egy kalapáccsal egy határozott mozdulattal üss rá a fa lapra.
  • A kilazult ékről csavard le az anyát, vedd ki az alátétet, majd húzd ki az éket.
  • Ezután levehető a hajtókar.

2. Csavaros rögzítéses hajtómű esetén:

  • Csavard ki a hajtóművet rögzítő csavart. Ezt a hajtókar tengely felőli végén találod imbuszcsavar, vagy hagyományos csavar (Dugókulcs szüksége hozzá.). Előfordulhat, hogy egy porvédő kupak takarja.
  • Speciális hajtóműleszedő szerszámmal szedd le a hajtóművet a tengelyről.
  • A szerszámot csavard bele a tengelycsatlakozás körüli menetbe a lehető legmélyebben.
  • Ezután a szerszám csavarjának megszorításával tudod a hajtókart lehúzni a tengelyről.

TIPP Néhány esetben a hajtókarrögzítés egy önlehúzó szerkezettel valósul meg, így a megfelelő erőkifejtést követően a hajtókar a tengelyről lecsúszik.

Hajtókar visszaszerelése:

1. Ékrögzítés esetén:

  • Tedd fel a hajtókart a tengelyre. Ügyelve, hogy a jobb oldali kerüljön a jobb, bal oldali a bal oldalra. (Jobb oldalin van a lánckerék)
  • A tengelyt forgasd úgy, hogy az éket a hajtókaron át tudd dugni. Az ék egyenes fele van a tengely felé.
  • Rögzítsd a hajtókart a főtengelyhez, egy határozott kalapácsütéssel, amit az ék fejére helyezel el. (Célszerű egy fadarabot helyezni az ék és a kalapácsközé, hogy a krómozást ne verd le.
  • Helyezd fel az alátétet és az anyát az ék menetes végére és húzd meg azt. Az anya csak az ék kilazulását hivatott megvédeni, nem ez rögzíti a hajtókart. Ezért nem kell az anyát izomból megtépni, mert csak az éken a menetet teszed vele tönkre.
  • Ha helyesen csináltál mindent és mégis kotyog a hajtókar a tengelyen, akkor szerezz be egy új éket.

2. Csavaros rögzítésű hajtókar esetén:

  • Négyszöges tengelynél alaposan tisztítsd meg a tengely végét, és a hajtókarban lévő négyszögletet nyílást. Itt ne használj zsírt!
  • Bordás tengely esetén (ISIS vagy Octalink) zsírozd be a tengelyt ott ahova a hajtókar fog kerülni.
  • Tedd fel a hajtókart a tengelyre. Ügyelve, hogy a jobb oldali kerüljön a jobb, bal oldali a bal oldalra. (Jobb oldalin van a lánckerék)
  • A csavarral rögzítsd a főtengelyre a hajtókart.