Működési elve az, hogy a fékpofákat a fékkar a két fékpillangó és a bowden segítségével a kerékpár felnijéhez nyomja. Ekkor a felni és a fékpofa súrlódása által a kerékpár lassulni kezd.
Cantilever fék vagy a villához, vagy a kormánycsapágyhoz/kormányszárhoz képest húzza bowdennel a fékpillangókat.
Ez a fék csak a hozzá gyártott fékkarral működik megfelelő hatás fokkal, mivel más az áttételi aránya, mint a „V" fékhez készített fékkarnál.
TIPP!
A fékhíd távolsága a gumitól nagyban befolyásolja a fékhatást, illetve a fékérzést. Minél közelebb engedjük a gumiköpenyhez, annál erősebb, de annál nyúlósabb lesz a fékezés. Arany középutat érdemes keresni.
Részei:
- Átkötő bowden
- Fék bowden
- Rögzítő csavar, rendszerint lyukas csavar, amin át kell dugni a bowdent. Az újabb megoldások már szorítóalátétesek, nincs a csavar kifúrva.
- Féktest
- Féktest rögzítőcsavarja
- Fékpofa
A fék felszerelése a vázra
- Vékonyan zsírozd be a vázon vagy a villán található fékkonzolt, amelyre a fékpillangók kerülnek.
- Csúsztasd a fékpillangókat konzolokra.
- A konzol végén található furatok valamelyikébe (ajánlom a középső furatot) illeszd be a fékpillangó hátsó részén kiálló fém tüskét. (A tüske a fékben található visszahúzórúgó része. Amikor a féket behúzzuk ez a rúgó megfeszül. A fékkarok elengedése után ez húzza vissza a fékpillangót a felniről.)
- A konzol végén található menetes furatba csavard be a rögzítőcsavart, és húzd meg.
- Egyik kezeddel nyomd össze a két fékpillangót és akaszd be a bowden végét a fékpillangó tetején található, erre kiképzett részébe.
A fékbetét túl távol van a felnitől
FONTOS! Ezt onnan tudod, hogy a fogáspont, azaz amikor a fék a felnihez ér nem az alaphelyzet és a kormány között félúton van a fékkar behúzásakor, hanem a kormányhoz ennél közelebb.
A finombeállítócsavar használata
Bowdenes fékeknél a fékpofák távolságát a felnitől csak a bowden rövidítésével lehet megoldani. A fékkar elején található finom állítócsavar szolgál erre. Kifelé tekerve a bowden rövidülni fog, és a pofák közelednek a fékező felülethez. Ha megtaláltuk az optimális távolságot, az ellenanyát csavarjuk ki a fékkar testéig, rögzítve a másik csavart a visszacsavarodástól.
Optimális esetben, a fékkar behúzása kor, egyharmad út után érezzük, hogy a fék el kezd fogni.
Ha kevés a finombeállítás
Ha a finomállító csavar nem vezet eredményre a féktestnél kell rövidíteni a bowden hosszán.
- Csavard vissza a finomállítócsavart a fékkaron.
- Fogd meg a bowdent jó erősen közvetlen a féktestnél. Ott ahol a szorítócsavar fogja a bovdent
- Lazítsd meg az imbuszcsavat. (Azt amelyik a bowdent tartja.)
- Kicsit húzz a bowdenen, úgy hogy, amikor ismét megszorítod a bowdenrögzítőcsavart az kicsit beljebb fogja a bowdent mint eddig.
- Ha ezen állítottál, akkor nézd meg, hogy a fékpofa a felnit teljes felületével éri-e fékezésnél. (Ennek leírását lásd a fékbetétek cseréjénél.)
Fékbetétek cseréje
- Nyomd össze a két fékpillangót
- Akaszd ki az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójából, ezáltal a két fékpillangó teljesen szétnyílik.
A fékpofáknak két típusa van és ezek egymással nem kompatibilisek. Egyik esetben a menetes rúd végén lévő csavar rögzíti a féktesthez, másik esetben a hossz irányban bordázott rudat két oldalról szorítja egy speciális csavar a fékpillangóhoz.
Első típus
- Old ki az imbuszcsavart.
- Csavard le az imbuszcsavart a menetes rúdról
- Szed ki a fékpofát ügyelve homorú , domború és hagyományos alátétekre, hogy tudd a helyes sorrendet összerakáskor, (belülről kifelé: fékpofa, homorú, domború, féktest, homorú, domború, alátét, anya)
- Vedd ki az elhasznált fékpofát, tedd fel az alátéteket (sima, homorú, domború)
- Fékpofát helyezd a féktesbe
- Tedd fel az alátéteket.
- Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
- Nyomd a fékpillangót a felnihez
- Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
- Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
- Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Másik típus
- Old ki a fékgumit oldalról rögzítő csavart (Elől imbuszkulcsal ellentartasz, hátul villáskulccsal oldod a kötést
- Vedd ki az elhasznált fékpofát
- Tedd be az újat ügyelve a menetirányra! (Figyelem ennek a fékpofának a szára nem menetes, hanem hosszirányban bordázott, de néha sima!)
- Húzd meg enyhén az anyát. (A fék gumi még mozgatható legyen, de magától ne mozduljon el a féktestben)
- Nyomd a fékpillangót a felnihez
- Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez.
- Imbuszkulccsal ellen tartva húzd meg erősen a a másik oldalon a csavaranyát.
- Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Fékek központosítása
FONTOS! Azt, hogy kétoldalt a fékpofák egyenlő távolságra legyenek a felnitől, a fék oldalán lévő kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani.
- Nézd meg melyik oldalon van a közelebb a féktest a felnihez.
- Első körben az ezen az oldalon lévő csavart tekerd befelé, így erősebb lesz a benne lévő rúgó ereje és el tudja húznia féktestek a felnitől.
- A másik féktestben lévő állító csavart ha kifelé csavarjuk a rúgó erejét csökkentjük így kevésbé tudja a másik féktestet a felnire húzni.
- Addig folytatjuk az állítgatást, még sikerül központosítani a féket.
Ha nem fognak rendesen a fékpofák
Ha behúzod a féket és azt azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:
- piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
- a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
- elkopott a fékpofa
1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfalát piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet javaslok. Jó alaposan mosd át a felni fékező felületét, majd tiszta ruhával töröld szárazra. Célszerű a fékpofákat is megvizsgálni és azt is megtakarítani.
2. Ezt legegyszerűbben a fékkaron található állítócsavarral tudod megtenni. A műveletet lásd fentebb!
3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. A műveletet lásd fentebb!
Fék bowden cseréje
- Ha a fékek nehezen járnak célszerű lecserélni a fék bowdeneket. Ebben az esetben a bowdenház cseréjét is javaslom, a tökéletes működés érdekében.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Szereld ki a fékkarból a bowdent.
- Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
- Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
- Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
- Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat)
- Szereld fel a vázra a bowdenházakat.
- Tedd be az új fék bowdent a váltó karba.
- Fűzd végig a fékbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a féket.
A fékcsikorgás
Ha a kerékpárodon visító hangot hallasz fékezés alatt, annak azaz oka, hogy működés közben, a fék hallható frekvencián vibrál. Egyébként minden fék vibrál, de szerencsére, a jól beállított fékek a hallható frekvenciaspektrum felett működnek.
A csikorgás nem csak zavaró, hanem nagymértékben csökkenti a fékteljesítményt is. A fék vibrálása, nem más, mint érintkezések, és nem érintkezések folyamatos váltakozása. Amikor a fék nem érintkezik, akkor nem lassítja a kerékpárt.
A hallható vibrálást két tényező segíti elő: a puha fékgumi, és a hajlékony féktestek. Ha lehet, a legjobb minőségű, erős anyagból készült féket vegyünk, és a fékgumiból is olyat válasszunk, amely a lehető legkeményebb, de a felületi súrlódási tényezője ennek ellenére magas.
Ha már adott a bringád fékrendszere és a fékpofát sem szeretnéd egyből kihajítani (mert hátha nem azzal van a gond, ráadásul drága is volt), akkor helyes beállítással próbáld meg kihozni a rendszerből a maximumot. Figyelem, az írás következő része csak felnifékes rendszerek beállítására vonatkozik!
Először vizsgáld meg a felnid. Ha azon olvadt gumifoltok találhatók, ezek is okozhatnak csikorgást, mivel szakaszosan változik a súrlódási tényező. A felni oldalfalát mindenképp rendszeresen tisztítsd meg.
A beállítással kapcsolatban az általános tanács a következő: a fékpofát úgy állítsd be, hogy az eleje egy kicsit hamarabb érjen a felnihez, mint a vége. Ezt úgy a legegyszerűbb elvégezned, ha a fékpofa hátsó sarkához egy kb 1mm vastad lapot raksz és így állítod be a fékedet. Így sok esetben meg lehet oldani a csikorgást, de sajnos ezzel egy kicsit mindig romlik a fékteljesítmény. (A legideálisabb, ha a fékgumi egész felülete egyszerre éri a felni oldalfalát, de ha visít, visít muszáj tenni ellene.)
Ha a fékgumid hátsó része érne először a felnihez, akkor egyenletesebb a felfekvése, és a gumi is kevésbé torzul, viszont sajnos hajlamosabb a csikorgásra. Akármilyen kis változás van a súrlódási együtthatóban (olaj, vagy olvadt gumi a felnin), a fékgumi elkezd vibrálni. Ha a gumi eleje ér először a felnihez, akkor jobban torzul a gumi, és jobban hajlik a fék szerkezete is, viszont a éppen ezek a feszültségek csillapítják az esetleg fellépő vibrációt. A legfontosabb, hogy a felni oldalfalát a lehető legtisztábban tartsd, mint már korábban említettem.
Egy új felnit érdemes csiszolópapírral "előkészíteni". Egyes felniken bordákat esztergálnak a felületre, így gyárilag előkészítik a felnit.