Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Article Index

A váltó rendszer egy olyan mechanizmus, amely lehetővé tesz a lánc mozgását az egyes lánckerekek között. A váltók terelik a mozgásban lévő láncot az egyik lánckerékről a másikra, A váltókar ás a váltó között a bowden közvetíti a váltásirányát. A váltókarral megfeszítjük a bowdent a váltó a benne lévő rugó ellenében elmozdul, létrehozva a váltást. A váltókart a másik irányba mozgatva a bowden lazul és a váltó rúgójában tárolt erő a elmozdítja azt, létrehozva a váltást a másik irányba.

Első váltó felszerelése

  1. Szereld szét a láncot
  2. Helyezd fel a váltó a nyeregcsőre, a bilincsét húzd meg úgy, hogy a váltó még mozgatható legye.
  3. Szereld össze a láncot.
  4. Igazítsd meg úgy a váltót, hogy a terelő lemezei párhuzamosan álljanak a hajtókar lánctányérjaival.
  5. Helyezd a váltót olyan magasra, hogy a terelő lemeze (rúgó ellenében feszítve) 2 mm-rel legyen fentebb a hajtókar magy lánctányérjának fogai felett.
  6. Szorítsd meg a váltóbilincset, ezzel rögzítve annak beállítását.
  7. Állítsd be a váltó „L" végállás csavarját úgy, hogy a láncterelő éle max 2mm távolságra legyen a lánctányértól.
  8. Állítsd be az „H" végálláscsavar úgy, hogy a láncterelő kb 2 mm-rel egyen a nagytányér fogaskerekétől kintebb.
  9. Szereld be a váltóba a bowdent.
  10. Rakj a bowden végére záró sapkát.

orszagutielsovalto

Első váltó leszerelése

  1. Oldd ki a bowdent a váltóból.
  2. Bontsd meg a láncot.
  3. Old a váltó bilincs rögzítését.
  4. Szereld le a váltót.

Első váltó beállítása

Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak. A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el.

A váltón 2 fontos csavar található, amelyek a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához)

Az két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az utolsó fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.)

A finom beállítócsavarral a bowden hosszát tudod állítani. Ha kifelé csavarod, a bowdent feszítesz, a váltó a kerék felé mozdul el, ha befelé csavarod a váltó kifelé mozdul. Alapesetben, ha eddig jól működött a váltó, a bowden nyúlt picit meg, tehát a csavart kifelé tekered,hogy feszíts a bowdenen. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.

Országúti kerékpároknál a finomállító csavart a váltóbowden házon találod.

Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bovdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl. 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta az előző irányba 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.


A váltó kenése:

  • Váltsd le a láncot a legkisebb fogaskerékre.
  • Takarítsd meg a váltót. Legyen kosz és zsírmentes minden része.
  • Fújj olajat a rúgójára, illetve a csapokra, amelyeken a paralel rész elmozdul.
  • Mozgasd a váltót, még az olaj át nem járja és mozgása könnyűvé nem válik.

Váltó bowden cseréje

A váltás nehezen megy, a bowdenek rozsdásnak tűnnek. Ez több éve használt, nem karbantartott rendszernél fordulhat elő. Azonnali bowden és bowden ház csere javasolt.

  1. Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  2. A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  3. Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  4. Szereld ki a váltókarból a bowdent. (Ennek hogyana váltó típusonként változó, ezt keresd a váltód műszaki leírásában)
  5. Vedd le a bandázst a kormányról ha a bowdenház alatta fut.
  6. Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
  7. Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy váltó bowdenházat használj ne fék bowdenét. Ez a műanyag alatt hosszirányú drótszövetet használ, valamint vékonyabb mint a fékbowden ház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
  8. Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
  9. Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
  10. Szereld fel a vázra a bowdenházakat. A kormányin rejtett bowden vezetés esetén rögzítsd vagy két helyen szigetelőszalaggal a bowden házat.
  11. Bandázsod be a kormányt. (ha szükséges.)
  12. Tedd be az új váltó bowdent a váltó karba.
  13. Fűzd végig a váltóbowdent a házakba
  14. Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
  15. Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  16. Állítsd be a váltót.

bowdenházR

Van egy másik lehetóség is erre a problémára, amit személy szerint nem javaslok, mert csak szükségmegoldás, és a váltás precízsége nem olyan lesz, mintha új bowdent és házat raknánk fel a kerékpárra.

  1. Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  2. A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  3. Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  4. Finom dörzspapírral dörzsöld át a bowdent, hogy szép fényes legyen
  5. Fújj, vagy csöpögtess a bowdenházakba egy kevés finom olajat.
  6. Fűzd végig ismét a váltóbowdent a házakba
  7. Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
  8. Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  9. Állítsd be a váltót.