Ebben a cikkben bemutatjuk, és beazonosítjuk a kerékpárt.
Az egyik nap felhívott egy barátom, hogy van két kerékpárja a gyűjteményembe. Ha kell menjek el és az enyém, vagy kidobja. Egy hétvégén elmentem a gépekért és kellemes meglepetés fogadott. Két roncsra számítottam, amit szétszerelve majd szépen elrakok. Ehelyett két jó állapotban lévő kerékpár fogadott. Ez különösen megtetszett, mivel gyönyörű vonalvezetése van, és egy tökéletes városi kerékpárt láttam benne, amely jó szolgálatot tesz majd Budapesten, mivel erre fel lehet szerelni gyerek ülést. (Az ösztelós montimon, vagy az országúti kerékpáromon kicsit vicces lenne :D )
Ha már fel újítás, akkor legyen olyan, mint amikor kijött a gyárból. Tehát nem csak egyszerűen működőképessé teszem, hanem vissza állítom eredeti formájába.
A beazonosítás
Első lépésként ki kellett deríteni, hogy mi is ez valójában. Megszabadítottam a gépet a kb 10-15 éves portól és pókhálótól. Felvettem a kapcsolatot a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok Virtuális Múzeuma honlap üzemeltetőjével, hogy mint szakavatott segítsen beazonosítani a gépet. Roland két képet kért a bringáról egyet az egészről, egyet, pedig a vázszámról.
Hamarosan jött a válasz, hogy ez egy Sirály-SR 27"-es, vagy egy SR 24-es kerékpár női változata. Évjárata a ''80-as évek eleje. A beazonosításnál nagy segítséget jelentett a kerékméret, hiszen ez döntötte el a kérdést az SR 27"es javára.
Öt sebességes koskormányos, Sachs Huret váltóval és Altenburger Brillant oldalhúzós fékekkel felszerelt kerékpár volt. A gyári prospektus szerint „Felső kategóriába tartozó, modern vonalvezetésű félverseny kerékpár...” Kerekei 27”-osak. Tehát már tudom milyen kerékpárom van.
Több kerékpárt gyártottak még ezzel a vázzal, ami megnehezítette a beazonosítást, de mint említettem a kerékméret egyértelművé tette.
Princess 27”
Ez egy egyenes kormányos váltó nélküli 27”-os kerekű modell volt.
Sr 26-os
Felszereltsége azonos a Sirály SR 27-el, de a kereke 26”-os volt és egyenes kormánnyal került forgalomba.
Mecsek
Egyeneskormányos háromsebességes agyváltós kerékpár.
Royal márkanév alatt (gondolom exportra) SR 28
10 sebességes, egyeneskormányos, 28”-os kerekű modell.
A Schwinn Csepel is gyártotta szinte hasonló felszereléssel Lady néven. Arról már sok információt nem szedtem össze, mert az enyém a Schwinnes időszak előtt készült.
A cikk létrejöttéhez köszönettel tartozom Lénárt Andris barátomnak, akitől a Sirályt kaptam, a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok Virtuális Múzeuma honlap üzemeltetőjének, aki segített beazonosítani a kerékpárt, és a katalógus részelteket adta.
Kapcsolódó cikkek: