Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Lexus_HB_Concept_2WDMi a különbség a három típus között? Itt most megtudod!

 

 

Már a legelején célszerű ezt a három fogalmat elkülöníteni. Sajnos még a gyártók sem használják helyesen, pedig ha valakik, akkor ők tudják mi a különbség. A köznyelvben, főleg külföldi weboldalakon az e-bike, vagy ebike kifejezés terjedt el, ami jelzi, hogy itt most egy elektromos rásegítéssel szerelt kerékpárral van dolgunk. Ez azonban nem ilyen egyszerű.

 

Az Európai Unió különösen híres a szabványosításairól. Ez az esetek legnagyobb részében nagyon jó ötlet, hiszen a vásárlóknak az a legjobb, ha összehasonlítható paraméterekkel találkozhatnak a boltokban.

 

PEDELEC:

Haibike02A pedal+electric+cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozol. Nem rendelkezhet „gázkarral" mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie. A rásegítés maximum 25km/h-s sebességig működhet. E fölött már a saját izomerődre kell hagyatkoznod. A meghajtó elektromotor teljesítménye nem haladhatja meg a 250W-ot.

 

Ezeket a tényállásokat az EU 2002/24/EC direktívája határozza meg. Ez azonban nem egy mai szabályozás. Éppen a napokban látott napvilágot egy szintén uniós kezdeményezés, amiben az Európai Parlament csak a végsebességet határozná meg 25km/h-ban, a motorok teljesítménye korlátlan lehetne.

 

Miért lenne jó, ha szabad lenne az út a motorok teljesítménye terén? Mert ezzel a komoly emelkedők könnyebben leküzdhetőek lennének, és a teherszállításra gyártott pedelec kerékpárok is jogosítvány nélkül vezethetőek lennének. Itt van a nagy különbség a két kategória között. Hivatalosan a pedelec kategóriába nem sorolható kerékpárok vezetéséhez A1-es segédmotor jogosítvány szükséges, illetve a környező országokban segédmotoros rendszám is.

 

S-PEDELEC:

s-pedelec2011-ben még csak a „pedelec", és „e-bike" kategóriák léteztek, de különvált egy harmadik vonal is. Ez pedig az S-pedelec. Az „S" a speed, azaz sebességet jelöli. Ezeknél az elektromos kerékpároknál a rásegítés bekapcsolását nem csak a pedálozás megkezdése, vagy a pedálozási nyomaték megjelenése, hanem egy markolat elfordítása, vagy gomb megnyomása is elindíthatja. A meghajtás segítségével elérhető végsebességük jóval meghaladhatja a 25km/h-s sebességet, egyes modellekkel már 100km körüli tempót is lehet kerékpározni. A meghajtó motor teljesítménye bármekkora lehet. Jellemzően 500W-1.5kW-ig terjednek a ma használatos S-pedelec kerékpárok teljesítményei.

 

Az e-bike-októl abban különböznek, hogy található rajtuk pedál, és hagyományos kerékpárként is tökéletesen használhatóak, illetve kinézetük is a kerékpárokkal mutat nagyobb rokonságot, mint a robogókkal.

 

Hivatalosan az S-pedelec kerékpárokat csak A1-es „kismotor" jogosítvány birtokában lehet vezetni. Így a bukósisak viselése is kötelező, illetve kötelező felelősségbiztosítást is kell kötni rájuk. Többségükről azonban nehezen mondható meg, hogy nem pedelec kerékpárok, és motorjuk teljesítménye már bőven túllépte a 250W-os határt. Főleg a végsebességgel lehet „lebukni" hiszen könnyedén el lehet érni velük a 40-60km/h-s tempót is.

 

E-BIKE:

ebikeMinden olyan elektromos rásegítéssel ellátott kerékpár, mely pedálozás nélkül is mozgásba hozható, legyen az elforgatható markolat, vagy nyomógomb. Illetve a pedálozás megkezdése (ha egyáltalán rendelkezik pedálokkal)semmilyen befolyással nem bír az elektromos rásegítés működésére.

 

Ha a meghajtó motor teljesítménye nem is haladja meg a 250W-ot, de az előző kitétel teljesül, akkor is e-bike a hivatalos megnevezése a bringának. Bármelyik feltétel teljesülése esetén A1-es segédmotor jogosítvány birtokában lehet csak vezetni a kerékpárt, és a bukósisak is kötelező viseletté válik. Méghozzá nem a kerékpáros, hanem a motoros engedélyezési számmal rendelkező!

 

Persze tudom, hogy ezt ma nem tartatja be senki hazánkban, és melyik rendőr az, aki meg tudja mondani, hogy hány W-os a motor.

 

A szabályok betartatásának lenne egy óriási haszna is. Talán kicsit kevesebb elektromos kerékpárnak csúfolt borzalmat árulhatnának a barkács áruházak, és multi élelmiszer láncok. Sajnos ezek a „bringák" sem minőséginek, sem megbízhatónak, sem olcsónak nem mondhatóak, ha hosszú távon akarod használni őket. Sokszor inkább robogóra hasonlítanak, mint „hagyományos" elektromos kerékpárra.

 

A cikk a Nagy Pedelec Biblia 2012 alapján készült. Ha mélyebben érdekel a téma katt IDE és töltd le.