Tapasztalataim 2500 km után.
Az idén a Shimano hazai forgalmazója a Paul Lange Hungary Kft rendelkezésemre bocsájtotta a Shimano Cues 6000 alkatrészcsalád 2X10 sebességes változatát, egy hosszútávú tesztre. Az első részben a szett felszerelését ismertettem, még májusban.
Azóta használtam napi munkába járásra, terep és aszfaltos túrák tömkelege során. Most, 2500 km használat után eljött az ideje, hogy beszámoljak tapasztalataimról. Mielőtt azonban belevágnánk röviden írok a Shimano Cuesról.
A Cues rendszer
A Cues (Create Unique Experiences, azaz magyarul Egyedi Élmények Megteremtése) egy teljesen új, a középkategóriás kerékpárokra kifejlesztett alkatrészcsalád. Váltás során az eddigi jól bevált Hyperglide (HG) rendszer helyett az új Linkglide (LG) technológiát használja, amely sokkal tartósabb. Nem igényel nagy odafigyelést a váltás során, ami megkönnyíti a kezdő bringások helyzetét.
Bár a CUES 9, 10 és 11 sebességes változatban is kapható, mindegyik a 11 sebességes láncot használja. Ez azt eredményezi, hogy a rendszeren belül az összes hajtókar kompatibilis egymással, mivel a lánc minden esetben ugyanaz. A Cues sorok illeszkednek a HG típusú agyakra, de egyéb HG rendszerű eszközzel (sor, váltó, váltókar) nem kompatibilisek. Tehát a Cues nem keverhető HG rendszerrel!
Többet akarsz tudni a Cues alkatrészcsaládról? Olvasd el korábbi Shimano CUES boncolgatás című cikkünket!
Cues a mindennapokban
Az én rendszerembe 2500 km-tettem eddig. Napi szinten használtam munkába járáshoz esős és száraz időben, megtettem vele számtalan rövid 30-60 km-es túrát, illetve számos hosszabbat, 100 km fölötti egy és több naposat. Használtam aszfalton és terepen. A használat során a lánc kenésére folyamatosan figyeltem. Nem olajoztam, hanem waxoltam. A rendszer megkapta minden hosszabb út után a megfelelő takarítást.
A váltókarok
A karok megfelelően merevek és nagyok. Könnyű velük a váltás az első váltó mono azaz egykaros kivitelű. A mérnökök erre is terveztek kijelzőt, hogy le lehessen olvasni melyik lánckeréken van a lánc. Megjegyzem ez tök fölösleges, mivel ez még könnyű fejben tartani, illetve a kar állásából lehet tudni, hogy melyik fokozatban vagyunk.
A hátsó váltó karjánál már jól jön ez, hiszen rengeteg (10) lánckerék dolgozik hátul. Fölfelé (azaz) a nagyobb lánckerekekre egy váltás során akár két fokozatot is tudunk ugrani. Lefelé csak egyed, de a kar mindkét irányba működik. Azaz mind a mutató, mind a hüvelykujj működtetheti. Nekem a mutatóujjas ergonomikusabb volt.
A váltókarok az alap holtjátékon túl nem kotyognak. Szépen egyben van a rendszer, jól dolgozik. (Pedig én használom a váltót rendesen, nem dísznek vannak fenn a kormányon.)
Az első váltó
Side swing azaz oldal húzású. Sajnos mire a Shimano feltalálta a tökéletes első váltót kiment a divatból. Pedig ez tökéletesen teszi a dolgát, bármilyen mostohák a körülmények, jól dolgozik. Én szeretem, mivel vele a bringa megjelenése harmonikusabb, nem kell hátul nézegeti azokat a böszme nagy lánckerekeket a soron.
A hátsó váltó
Vagány kinézetű, erős darab. Szerettük a bowden bekötésének módját. Szépen és pontosan dolgozott a teszt során. Van rajta kuplung is, ami ugye az 1X 9;10;11 sebességnél szükséges.
Összességében a Cues váltórendszer tökéletesen és pontosan dolgozott a teszt során. Kopásnak eddig semmi jelét nem mutatja. A jelenleg megszokott Hyperglide technológiához képest érezhetően lassabban vált a fokozatok között. Ez viszont könnyen megszokható. Egy hét használat után már észre sem vettem.
Én viszonyításként a váltás lassúságát a saját 2X10-es Shimano XT rendszeremmel tudtam összehasonlítani. Úgy, hogy egyik bringáról azonnal átültem a másikra és ezt többször megismételtem. A lassabb váltás egyébként lefelé váltásnál lényegesen jobban érezhető, mint a fölfelé kattintás esetén. Tény, úgy is kicsit lassabban vált a Hyperglide technológiához képest.
A hajtókar és a hajtás
A Cues hajtókar nagyon tetszett. Merev, erős konstrukció érezhetően jobb volt mint a kategóriájában hasonló négyszögtengelyes társai. Egyszerűen imádtam. Csak ajánlani tudom.
2500 km azért már távolság. Ifjabb koromban a 3X9 es rendszerek fénykorában 2000 km-enként láncot cseréltem és a 2. lánc elkoptatása után sort is. Most láncnyúlás mérővel gyakorlatilag a 0 km-hez közeli nyúlást mutatja, ami alapján ez tényleg egy igen jó, tartós rendszernek tűnik.
9 10 11 vagy 12? Te jó ég! Melyiket válasszam?
Sok bringásban felmerülhet ez a kérdés. Ha rám hallgatsz, azt amelyik számodra a legszimpatikusabb. Én a 2X9 és 2X10 között semmi érezhető különbséget nem tapasztaltam. Így a teszt végén, az alkatrészek lebontása után lelki törés nélkül állok vissza a 2X9-es alkatrészeimre.
Kompatibilitás
A Shimano hivatalos tájékoztatása alapján a Cues alkatrészek nem kompatibilisek a többi Shimano alkatrész családdal (XTR, XT, Deore, stb).
Nos, ez így ebben a formában nem teljesen igaz…
Megvizsgáltam több lehetséges variációt a 2X10-es sebesség változatnál.
- A hátsó váltó tényleg csak a Cues karral működik. Azt nem lehet egyéb rendszer váltókarjaival össze rakni.
- Az CUES első váltó tökéletesen működik egyéb (Shimano HG rendszerű) váltókarokkal
- A CUES azaz a LG technológiát alkalmazó lánc tökéletesen elfutott a HG rendszerű hajtókaron, és HG soron. Az XT váltó szépen váltott vele.
- A HG rendszerű lánc szépen futott a CUES hajtókarján. Az első váltó is szépen tette vele a dolgát. Hátul, az LG rendszerű soron már nem futott ilyen szépen, és a váltás sem volt olyan szép és pontos.
- Ennek használata csak végszükség esetén és ideiglenes megoldásként javasolt.
Ezek alapján én nyugodtan ki merem jelenteni, hogy némi átjárhatóság van a régi és újabb rendszerek között, attól függetlenül, hogy ezt a gyártó nem támogatja.
Ennyi volt a kalandom a CUES szettel, most fájó szívvel, de visszakerülnek a régi alkatrészeim a bringára. Jó kaland volt és szép élményeket adott ez a teszt. Élveztem minden pillanatát.