Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Fokozott_rendri_ellenrzsÚgy tűnik jövőre nem lesz egyszerű bringázni, mivel a rendőrdég minden fonros bűnesetet megoldott és a kerékpárosokat fogja fokozottan ellenőrizni. Ez derül ki az origó cikkéből.

A kerékpározás az egyik legegyszerűbb, legkisebb költségű közlekedési mód, mivel azonban a bicikli is járműnek, a biciklis pedig járművezetőnek számít, rájuk is vonatkoznak a különböző közlekedési szabályok. Az ORFK szóvivői irodája úgy tájékoztatta az [origo]-t, hogy "tavasszal, a kerékpáros szezon kezdetétől fokozott ellenőrzésekre és kampányokra lehet számítani". Kerékpáros forrásaink rendőrökre hivatkozva folyamatos és felesleges ellenőrzésekről beszélnek. Egyikük szerint ilyen lehet például a lámpák ellenőrzése fényes nappal. Felesleges vagy sem, a jogszabály szerint kötelező, tehát ha nincs, a rendőr büntethet. Számos más olyan szabály is van, amelyet a biciklisek jó része megszeg, ezért pedig megbüntethető.

{reklam}

Nem lesz nehéz dolguk a rendőröknek, ha büntetni akarnak

Egyre több kerékpárút épül - ezek egy részét a kerékpáros szervezetek kifejezetten rossznak tartják -, de hiába tiltakoznak, a KRESZ szerint, ha van bicikliút, kötelezően azon is kell haladni. Autóbuszsávban csak akkor szabad biciklizni, ha ezt külön jelzés engedélyezi, ha ilyen nincs, a normál forgalmi sáv és a buszsáv között szabad - a mindkét oldalukon suhanó járműveket a kerékpárosok zöme veszélyesnek tartja, és inkább a buszsávban teker.

54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

17. § g/3. "Kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv" (117/c. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az autóbusz forgalmi sávon a kerékpárosok közlekedése is megengedett.



A bicikli szinte bárhol elfér, a kerülőút nem csak időveszteséget, hanem plusz fizikai megterhelést is okoz, ezért látni sok, az egyirányú utcában a menetiránnyal szemben haladó biciklist látni. Ez csak akkor szabályos, ha külön kiegészítő tábla engedélyezi. A kötelező haladási irányt jelző tábla - amennyiben nincs alatta a biciklisekre vonatkozó kiegészítés - a kerékpárosokra is vonatkozik.

13. § a) "Kötelező haladási irány" (17-19. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben a táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban (irányok valamelyikében) kell továbbhaladni. A tábla alatt elhelyezett autóbuszt vagy kerékpárt és nyilat (nyilakat) mutató kiegészítő tábla (18/d. ábra) azt jelzi, hogy a menetrend szerint közlekedő autóbusz vagy a kerékpáros a jármű jelképét feltüntető kiegészítő táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban haladhat tovább.


Szintén pontosan szabályozza a KRESZ, hogyan közlekedhetnek a biciklisek dugóban. A járműoszlopok között tilos haladniuk, csak jobbról előzhetnek, ha elegendő a hely.

36. § (12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - előre sorolás céljából - kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.


Tilos tízévesnél idősebb személyt szállítani, vagy oldalra logó tárgyat vinni. Vezetésben akadályozó tárgynak számíthat egy kormányra akasztott szatyor is. Lakott területen kívül korlátozott látási viszonyok között kötelező a fényvisszaverő mellény használata.

54. § (5) A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.
(6) A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.
(7) Tilos a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni; b) elengedett kormánnyal kerékpározni;


Nem elég a szabályos kerékpáros. Ha a biciklin nincs csengő, lámpa (nappal is), megfelelő fényvisszaverő, a rendőr akkor is büntethet.

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel,
b) két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet,
d) egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
g) legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).
A g) pontban előírt fényvisszaverőt a kerékpárokra 1991. évi december hó 31. napjáig kell felszerelni.
(2) A kerékpárt fel szabad szerelni
- elöl fehér,
- oldalán borostyánsárga,
- mindkét oldali lábpedálon elöl és hátul borostyánsárga
fényvisszaverővel, továbbá a kerékpár bal oldalán elhelyezett szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.
(3) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben - olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja - 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
(4) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)-f) pontjában említett világító, illetőleg fényjelző berendezésekkel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.


Könnyű tehát szabálytalan kerékpárost vagy a jogszabály szerint nem megfelelően felszerelt biciklit találni, és - ha erre kiemelt figyelmet fordítanak majd - akkor bünteni is. A fentieken kívül pedig - természetesen - a biciklisekre is vonatkoznak a járművezetőkre vonatkozó szabályok, tehát ők sem vezethetnek például ittasan, és rájuk is vonatkozik a zéró tolerancia szigora.

Forrás: origó