Néhány jótanács a bringás szezon elkezdése előtt.
Itt a jó idő! Zöldel a fű, a fák bontogatják a leveleiket, szerelmes énekeket hallatnak a gerlék, az első kiskacsák már lubickolnak a patakban. Sokan most veszik elő idén először a bringáikat.
Remélem olvasóim közül sokan megfogadták tanácsomat, és télen karban tartották/tartatták a bringájukat. Nekik igazán nincs más dolguk, mint áttörölni, a gumiban a nyomást ellenőrizni és elindulni.
Aki a téli karbantartást „elkummantotta", annak most célszerű kicsit ránézni a bringájára. Az alábbiakat mindenképp ellenőrizzétek le:
- Megfelelő-e a nyomás a kerékben?
- A gumi futófelülete kopott-e?
- A kerék kottyanás nélkül, zajtalanul könnyen forog-e?
- A fék fog-e rendesen?
- Kopott-e a fékpofa?
- Tiszta-e a lánc?
- Kell-e olaj a láncra?
- Váltó pontosan dolgozik-e?
- Működik-e a világítás?
Aki ezek alapján el tudja végezni a tavaszi karbantartást, az bátran álljon neki. Mankónak használhatja a bringadoki.hu-t. Ha valaki nem mer, vagy nem akar ezzel foglalkozni, az keressen fel egy szakszervízt. (Nem mondom, hogy azonnal vállalják-e a kollégák a karbantartást, hiszen ilyenkor rengeteg a munkájuk.)
Mielőtt elindulnánk elevenítsünk fel, néhány alapvető kerékpárral kapcsolatos szabályt, hogy a rendőr se rövidíthesse meg a pénztárcánkat.
A kerékpárt:
- olyan féket kell a kerékpárra szerelni, amellyel nedves időben is meg lehet állni,
- a hangjelző berendezésnek kell, azonben ennek nem kell csengőnek lennie, de csengő hangot kell kiadnia,
- előre fehér, hátra piros NEM HÁROMSZÖG ALAKÚ prizma szükséges,
- legalább az első kerékre 2 db borostyán színű prizmát kell felszerelni, ez kiváltható fényvisszaverőcsíkos gumival, vagy borostyán színű (rendőrségi állásfoglalás) küllőre szerelhető fényvisszaverővel (Én még csak fehérrel találkoztam.),
- előre fehér, hátra piros fényt adó lámpa szükséges, a villogó üzemmódú lámpák használata is szabályos.
A KRESZ ránk vonatkozó speciális rendelkezései:
- Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon KELL közlekedni. (Ha ilyen nincs, akkor jöhet a közút.)
- Lakott területen BELÜL, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is tekerhetünk.
- Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán CSAK egy sorban szabad haladni.
- Kerékpárral LAKOTT TERÜLETEN KÍVÜL a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
- A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el.
- Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között LAKOTT TERÜLETEN KÍVÜL, a kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselni.
- Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, azon kell közlekedni.
Tilos
- a főútvonalon 12 évesnél fiatalabbnak kerékpározni,
- elengedett kormánnyal kerékpározni,
- a kerékpárhoz kerékpárutánfutót kivéve bármi egyéb vontatmányt csatolni,
- a kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni, illetve kerékpárral állatot vezetni.
Kerékpárral a megengedett legnagyobb sebesség
- gyalog- és kerékpárúton 20 km/óra,
- a kerékpárúton 30 km/óra,
- lakott területen kerékpárral 40 km/óra,
- lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra,
- lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra.
Miután felelevenítettük, hogyan is kell közlekednünk, ideje elindulni. Hogy hova? Itt rengeteg tippet találtok. Hátszelet mindenkinek!