Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

 15m lany1

A távolság, ami közelebb hoz!

Távolság, ami közelebb hoz címmel indított szemléletformáló kampányt Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Az kampánynyitó sajtótájékoztatón részt vett a kormánybiztos, Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője, illetve Kolovratnik Krisztián a méltán népszerű Bringás Brigantik műsorvezetője.

1.5 m 01

A program célja, hogy felhívják az gépjárműautóvezetők figyelmét a megfelelő előzési oldaltávolság biztosítására, amikor kerékpározók mellett haladnak el. Másfél méter lakott területen kívül, egy méter településen belül az ajánlott távolság, amit meg kell tartani ahhoz, hogy a kerékpáros biztonságban érezze magát, ha autós halad el mellette.

Jelenleg a KRESZ ennél jóval árnyaltabban fogalmaz

„34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
(...)
(d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;”

A megfelelő oldaltávolság egy elég tág fogalom. Mást jelent 2 és mást jelent 4 kerekű jármű esetén. Szintén más, ha az előző és az előzendő jármű közötti sebesség különbség 30 km/h, vagy 70 km/h.

1.5 m 02

A kormánybiztos közölte, hogy a jogi gyakorlat jelenleg az, hogy baleset esetén a bíróság 1 méter, illetve ennél kisebb oldaltávolság tartása esetén az autóvezetőt hozza ki minden esetben a felelősnek. Sajnálatos, hogy ez sehol sincs publikálva, így az autósok sincsennek ennek az információnak a birtokában.

A Révész Máriusz kiemelte, hogy az előzési oldaltávolság kampány nem a kerékpárosokról szól az autósok ellen, hanem pont ellenkezőleg. Meghatározzuk, hogy mi a kívánatos és biztonságos a közlekedésben, ami mindenkinek segít.

1.5 m 03

Eisenkrammer Károly bemutatta az idei Tour de Hongrie sárga trikóját, amelyet minden nap a versenyben élen lévő versenyző fog viselni. A sárga trikón idén a kampány üzenete lesz látható. A főszervező elmondta a legfőbb okait, hogy miért karolta fel a kezdeményezést a Tour de Hongrie. Egyrészt egy sportoló egy év alatt 20 000 kilométert kerékpározik, míg egy hobbikerékpárosnál már a 2 000 kilométer is nagyszerű szám. Így elmondható, hogy versenyszervezőként tízszer olyan fontos számára, hogy az autóvezetők vigyázzanak a kerékpárosra.

A verseny csatlakozásának másik oka, hogy a Tour de Hongrie-t kiemelt médiafigyelem kíséri. Ezt a figyelmet örömmel használják fel, hogy egy ilyen fontos és jó ügyet támogassanak.

 Az autós dönt!

Felhívta a figyelmet, hogy a kerékpáros védtelen akkor, amikor megelőzik. Teljesen ki van szolgáltatva az autóvezetőnek. Az ő kezében a döntés, hogy biztonságosan, vagy balesetveszélyesen előz.

Amiben Románia előttünk jár

Révész Máriusz elmondta, hogy számos országban a másfél méteres előzési oldaltávolság már része a helyi KRESZ-nek, így például Franciaországban, Belgiumban, Spanyolországban, de tavaly óta már Romániában is. A kampánynak az a célja, hogy végül itthon is a szabályozás része legyen. Erre leghamarabb 2019-ben kerülhet sor.

Videón üzent Chrisitan Prudhomme a Tour de France főszervezője

A másfél méteres oldaltávolság fontosságára Chrisitan Prudhomme, a Tour de France versenyigazgatója hívta fel a figyelmet, amikor tavaly bemutatta az idei verseny útvonalát. A Tour de France kiemelt témává tette az előzési oldaltávolság fontosságát. A magyarországi kampány ehhez a kezdeményezéshez csatlakozik. Így a megjelenésében is a francia kampány elemeit használja.

Vloggerek a kampány mellett

A sajtótájékoztatón bemutatták a kormánybiztos felkérésére készült videókat. Magyarósi Csaba, népszerű Youtube vlogger és a Bringás Brigantik alkotói készítettek egy-egy videót, amelyekben a biztonságos kerékpározásra és a megfelelő előzési oldaltávolságra hívják fel a figyelmet.

Kolovratnik Krisztián megjegyezte: Számára az egyik legfontosabb üzenete a kampánynak, hogy nem autósok és bringások vagyunk, hanem emberek, akik egyszer biciklivel, egyszer autóval közlekednek.

„Hosszú távon mindenkinek érdeke, hogy több kerékpár legyen az utakon, a városok élhetőbbé válnak, gyorsabbá válik a közlekedés, javul a levegő minősége. Valójában csak pozitív következménye lehet annak, ha több kerékpáros lesz az utakon.” – ezekkel a szavakkal zárta a sajtótájékoztatót Révész Máriusz.

A kampány hivatalos honlapja: masfelmeter.hu

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.