Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

fjdalomskerkpr03

A sisakok a kellemesebb, büszkébb viselet érdekében rengeteg designban és színben készülnek.

A kerékpársport rengeteg szépsége és egészségre gyakorolt jótékony hatása ellenére, sajnos számos veszéllyel is járhat. A megfelelő kerékpár kiválasztása is gondot okozhat köszönhetően az elképesztő hazai választéknak. Jó kiinduló pont lehet a bringa vásárlásához ez a bicikli teszt oldal. Függetlenül attól, hogy országútis, mountain bike-os, bmx-es, vagy városi bringás, netán túrázó a kerékpáros, bármikor megtörténhet egy szerencsétlen esés, akár profi az ember, akár amatőr. Természetesen a különböző műfajokban és a biciklis tudásától függően eltérőek a balszerencsés kimenetelek valószínűségei. A legveszélyeztetettebb testrészünk, fejünk védelméért a bukósisakkal tudunk tenni, ugyanis a közvetlen, ütésből eredő behatásokat csillapítja, továbbá nagyobb sebességű esésnél a csúszás következtében is védi a fejet a horzsolásoktól.

A koponya az ember külső sérüléseknek leginkább kitett testrésze. A koponyában helyezkedik el az idegrendszer központi része, az agy, több létfontosságú szerv bemeneti nyílása, valamint a látás, szaglás és az ízlelés szervei is. A 22 csontból álló koponya két részből, az agy védelméül szolgáló agykoponyából, valamint az arcszerkezet alapját képező, a szemek és fülek fix helyzetének, azaz a látás és hallás fenntartásául szolgáló arckoponyából áll.

koponya
Az állkapocscsont kivételével minden koponyacsont varratokkal csatlakozik egymáshoz, melyek közt az összeköttetést kötőszövet biztosítja.

A legkisebb külső behatás is maradandó, vagy akár végzetes károsodást okozhat, emiatt érdemes védeni a koponyánkat.

Sokak furának, kényelmetlennek, esetleg égőnek találják a fejvédőket. Nos, erről mindig egy régi reklám jut eszembe, amiben a főszereplő nem kötötte be a biztonsági övet az autóban és karambolozás után teljes teste gipszben volt a kórházban. Az orvos kérdésére, hogy miért nem kötötte be magát, csak annyit mondott, hogy „Akadályozott a szabad mozgásban.”

De az is sokszor eszembe jut, mikor egy áttanult gimnáziumi hét után végre itt volt a hétvége és a haverokkal a vidéki kisvárosunkban kerékpároztam és kiröhögtek a helyi hörpintőben ivó „jómunkásemberek”, hogy „Nézmá, sisakban kerékpározik”. Egy bizonyos értelmi szint alatt nem érdemes vitatkozni.

Fontos, hogy a jövendőbeli kerékpárosok már kiskorukban hozzászokjanak a sisak viseléséhez és megértsék testi épségük megőrzésének érdekében nyújtott szolgálatát. Mára már az sem jelenthet kifogást, hogy drága a sisak, hiszen egy CE, EN, CPSC, vagy TÜV megfelelőségi tanúsítvánnyal ellátott bukósisak már egy szupermarketben is megvásárolható pár ezer forintért, így a kedves szülőnek nem kell sopánkodnia, hogy nem jutott másra pénze, mert a gyerekének kellett sisakot vennie, pedig felesleges, mert úgyis kinövi jövőre. Na persze. Ha valaki ennyire értékeli gyerekét, akkor korábban kellett volna gondolkoznia... Másrészt pedig a legtöbb sisak, így a gyermek sisak is méretre állítható bizonyos tartományok közt.

A felnőtt bukósisakok szintén különböző méretekben vásárolhatók meg, többnyire női és férfi változatban is, ami nem csak a színében jelent különbséget, hanem adott esetben a hajviselethez, pl. copfhoz is igazodhat bizonyos esetekben.

A sisakok a kellemesebb, büszkébb viselet érdekében rengeteg designban és színben állnak rendelkezésünkre. Érdemes választani egy nagyobb kerékpáros sisak oldalon. Itthon a legnagyobb márkák többsége megvásárolható. A sisakok ára kb. 4.000 Ft-tól akár 100.000 Ft-ig, vagy efölé is terjedhet. Hogy milyet veszünk, azt általában leginkább az ár és a kinézet befolyásolja, ugyanakkor nem biztos, hogy a drága jó, vagy az olcsó rossz.

A sisak kiválasztás szempontjai

A sisak kiválasztásánál az első szempont a felhasználás fajtája.

A főbb kerékpáros szakágakhoz külön-külön fejvédőfajták vannak jelen a piacon.

orszaguti

Az országútis sisakok leginkább áramvonalasságukról felismerhetők. Nagyon hasonlítanak a mountain bike sisakokhoz, de nem olyan szélesek és nincs rajtuk napellenző. Újabban az elülső légbeömlő nyílásokat úgy alakítják ki, hogy szemüveget lehessen rakni beléjük.

mtb

A mountain bike sisakok kicsit szélesebbek és kevésbé áramvonalasok. A bogárhálóról és napellenzőről egyértelműen beazonosíthatók.

villogos

Városi és túrakerékpározáshoz érdemes lámpás sisakot választani. Formailag az országúti és mountain bike sisakok közt vannak félúton, azzal a különbséggel, hogy több a fedett rész rajtuk, hiszen kevésbé szükséges a szellőzés. Sok gyártó kínál teljesen egyedi városi sisakokat, akár sapkára, lovaglósisakra emlékeztető kinézettel is.

bmx

A BMX-esek szintén egyedi sisakot használnak. Ezek leginkább a gördeszkás, görkorcsolyás sisakokra emlékeztetnek.

fullface

A legdurvább kinézetű sisakok a full-face, azaz állvédős sisakok, amiket downhill-hez, endurozáshoz, freeride-hoz szoktak használni. A hegyikerékpározás ezen különösen extrém altípusainál fontos, hogy ne csak a fej felső és hátsó részét, hanem az állrészt is védve tudjuk. Néhány gyártó kínál levehető állvédős sisakot is, így akár normál kerékpározáshoz is lehet használni, de ez nem annyira elterjedt.

Amennyiben kerékpározási stílusunknak megfelelően kiválasztottuk az irányt, a következő szempont biztos a szín lesz mindenkinél, amit rögtön követ a forma, majd az ár és többnyire itt ki is merülnek a választási kritériumok.

Egy új fejvédő vásárlásakor mindenképpen törekedjünk a felpróbálásra! A sisaknak illeszkednie kell a fejformához, beleértve a fejtető és a sisak közepének illeszkedését, párnázottságát. Fontos, hogy ne nyomjon itt sem a sisak. Ezt leginkább úgy lehet ellenőrizni, hogy a sisakot felvéve felülről a tetejére ütünk kis erővel. Ha fájdalmat érzünk fejtetőnkön, akkor nem ez a mi sisakunk. Ellenőrizzük a tarkórész helyzetét, a pántok és sisakperem állását, hogy a fülünket ne nyomja el. Ha mind rendben van, akkor a sisakot fejméretünkhöz igazítva ellenőrizzük, hogy becsatolatlan állapotban, testünket előre-, fejünket lehajtva, leesik-e a fejünkről. Ha nem, akkor ez a mi sisakunk. A sisakpántot még szintén méretre lehet igazítani.

Ha szemüvegünk, ami a divatszempontokon túl sokkal fontosabb védelmi funkciókat is betölt, már meg van, vigyük magunkkal a sisakválasztáshoz és próbáljuk vele együtt a sisakot. Ellenőrizzük, hogy rendesen elfér-e a sisak alatt.

További szempont lehet a jó szellőzőképesség, amit a nyílások száma, nagysága és alakja befolyásol, valamint a súly is, bár ha az illető nem gramm mániás, teljesen mindegy, hogy 230, vagy 320 gramm a sisak. A feladatát lássa el megfelelően.

Akár híres gyártók terméke, akár alap típusú sisakot választunk, teszteljük le valamennyire a teherbírását is. Ezt úgy lehet kivitelezni, hogy a sisakot fejjel lefelé fordítva, a fülrésznél, 2 tenyerünk közt tartva óvatosan összenyomjuk. 5-10mm elmozdulást biztos fogunk érzékelni. Ez egyrészt mutatja, mennyire merev, másrészt arról is információt nyerünk, mennyire rugalmas és így mennyire tudja elnyelni az ütéseket, bár ezt a feladatot inkább a belső habszerkezet látja el. Ha recsegést, nyikorgást hallunk, az már nem jó előjel.

Az újabb, modern sisakok belsejében acél, magnézium, karbon, vagy egyéb anyagból készült merevítő szerkezet is található a kellő erősség biztosításához.

A szerkezeti kialakításon túl érdemes szemügyre venni a párnák kivehetőségét, ha tisztítani szeretnénk. Sok gyártó ad különböző vastagságú sisakpárnákat a fejvédőhöz, hogy jobban a fejhez lehessen igazítani.

Mountain bike-hoz fejlesztett sisakoknál fontos, hogy legyen a sisak első felén bogárháló és napellenző. Ezek általában levehetők.

Sok sisakhoz kínál a gyártó speciális, a fejvédőre szerelhető lámpát is, vagy már alapból úgy van kialakítva a sisak, hogy lámpát lehessen rá tenni.

A sisakokat általában 4-5 évre ajánlják a gyártók az anyagok öregedése miatt. Valószínűleg van ebben valami és lehet, hogy egy sisak még 15 évesen is szép, de a szerkezetében keletkeztek már mikrorepedések, illetve a kötőanyagok már nincsenek olyan erős kötésben egymással. Esés után érdemes cserélni a sisakot, főleg, ha látunk repedést a szerkezeten, vagy esetleg le is tört egy darab.

A sisakok jelentősen hozzájárulnak testi épségünk megőrzésében, viszont beszerzésükkel nincs letudva a teljes védőfelszerelés. Érdemes kerékpáros szemüveget és kesztyűt is venni, valamint az ugrálgatós műfajokhoz lábszár-, térd-, kar- és hátvédőt, protektorokat beszerezni.

Ha a fentiek ellenére még mindig úgy gondoljuk, hogy elég egy sapka, vagy nyáron túl meleg van sisakban, jusson eszünkbe a profi sportolók példája, akiknek alapvető felszerelésük a sisak. Pedig ők aztán tényleg profik.