Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

igy ujul meg a balaton kor 02

Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatóhelyettese ismerteti, mekkora munka a nagy tavunkat körülvevő kerékpárút felújítása, hogyan ütemezik, és mikorra várhatók kézzel fogható eredmények. Köszönjük!

A Balatoni kerékpárút kiépítése 1993-ban kezdődött, korántsem egyöntetűen, hanem az önkormányzatok hozzáértése, lehetőségei szerint. Az eltelt negyedszázad alatt, miközben a kerékpáros turizmussal együtt felfutott a használói igény, változó mértékben, helyenként katasztrofálisan lepusztult. Ezen feltétlenül segíteni kell, hiszen a magyar biciklisták talán legfontosabb útvonala, külföldieknek hazánk egyik attrakciója. Az elektromos rásegítésű kerékpárok elterjedése tovább fokozza jelentőségét, sok országból, sok szenior járja, akik elvárják és meg is tudják fizetni a magasabb színvonalat. Nem mindegy, milyen hírünket viszik el. Mindezt felismerve, a Kormányzat a NIF-et bízta meg a Kör teljes felújításával.

Mit mutatott a Balaton-kör felmérése, állapotfeltárása?

A Balatoni Bringakör kiépítése óta állapota erősen leromlott. Jellemzően az önálló és közös gyalog-kerékpárúti szakaszok burkolata deformálódott (például fák gyökérzete felgyűrte). Szélessége nem elegendő a megnövekedett kerékpáros forgalomhoz, illetve több szakaszon változtatni kell a vonalvezetését.

igy ujul meg a balaton kor 03

Mekkora hányadban van szükség teljes felújításra, illetve komoly javításra?

Az érintett kerékpárutak, közös gyalog-kerékpárutak, illetve önkormányzati utcák burkolatának körülbelül 70 százaléka szorul átépítésre, vagy teljes felújításra. Jelentős beavatkozásra van szükség a nem az elmúlt néhány évben kiépített vagy felújított ilyen utak mindegyikén. Egyes önkormányzatok területén – jellemzően, ahol megoldott a vízelvezetés, és megfelelően ütemezték a fenntartást – csak kisebb, lokális burkolatjavításokra volt szükség. Bizonyos szakaszok állapota viszont annyira leromlott, hogy két réteg aszfalt bedolgozásával lehet csak megfelelően javítani.

Juhász Zoltán László

A NIF útfejlesztési igazgatóságának igazgatóhelyettese, Juhász Zoltán László (*1985) a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki karán diplomázott építőmérnökként, majd a Budapesti Corvinus Egyetemen mérnök-közgazdászként szerzett második oklevelet. A KIKSz Közlekedésfejlesztési Zrt-nél EU-finanszírozású magyarországi közútfejlesztési nagyprojektek támogató oldali menedzselése volt a feladata, majd hasonló munkakörben, irányító hatósági feladatkörrel kiegészítve, osztályvezetői, majd főosztályvezető-helyettesi pozícióban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium KÖZOP Irányító hatóságánál dolgozott. 2017-től a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nél felel közútfejlesztési beruházásokért, a projektkidolgozástól a terveztetésen és engedélyeztetésen át a megvalósításig.

juhaszzl
Házas, két kisgyerek nevelése adja meg családi boldogságát – hobbikra egyelőre nincs ideje.

Mekkora az egész projekt előirányzott költségkerete?

A Bringakör egyes szakaszait jelenleg is tervezik, de a projektek megvalósításának ütemezése is okozza, hogy egyelőre nincsenek adataink a teljes útvonal szükséges költségkeretéről. A jelenleg kivitelezett nem engedélyköteles szakaszok fejlesztése megközelítőleg nettó 655 millió forint értékű.

Hogyan szakaszolták és ütemezik a munkákat?

A munkákat műszaki és pénzügyi szempontból ütemezzük. Műszakilag két kategóriába sorolhatók. Az elsőbe tartoznak a beavatkozások az úgynevezett „nem építési engedélyköteles” szakaszokon: jellemzően a Bringakör nyomvonalát érintő önkormányzati utcák kátyúzása vagy teljes felületű javítása, aszfaltozása, a szennyvízelvezető aknafedlapok szintre emelése, továbbá a forgalomtechnikai jelzésrendszer kialakítása, fejlesztése (táblázás, festés). A másodikba az építési engedélyköteles beavatkozásokat soroljuk, amelyek többnyire a meglévő, rossz állapotú kerékpárutak bontásával, és új kerékpárút vagy közös gyalog-kerékpárút építésével járnak.

Pénzügyi szempontból elsőbbséget élveznek az európai uniós forrásból megvalósuló szakaszfejlesztések, Zamárdi-Balatonlelle, Siófok-Balatonakarattya és Balatonkenese-Örvényes között.

igy ujul meg a balaton kor 03 copy

Milyen vállalkozókat, alvállalkozókat foglalkoztatnak?

A kivitelezésekben részt vevő vállalkozókat a közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatását követően választjuk ki. A jelenleg folyó nem építési engedélyköteles beavatkozásokat a közbeszerzési eljáráson nyertes STRABAG Általános Építő Kft. végzi.

NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Mivel nem közismert, röviden bemutatjuk az idén 20 éves NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t (korábban Nemzeti Autópálya Rt.). A szervezet a közlekedéspolitikáért felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából létesít autópályákat, autóutakat, főutakat és végez a meglévő hálózaton bővítéseket, fejlesztéseket, 2007 nyarán pedig a MÁV Zrt. EU projektirodájától átvette a vasútfejlesztést.

img 20190619 150922
Az ország egyik legnagyobb állami beruházó cégeként a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban mintegy 650 km gyorsforgalmi utat, 220 km főutat és közel 335 km vasútvonalat épít vagy újít fel, valamint 200 km vasútvonalat villamosít. A nagyságrendek érzékeltetésére: az 1181/2019-es kormányhatározat, az „útprogram” szerint 2024-ig közel ezer milliárd forint a hazai forrásból autópályák, autóutak, főutak fejlesztésére fordítható keretösszeg, amelyhez még hozzájönnek az uniós források. 2017 óta a NIF feladatai közé tartozik az intermodális csomópontok, önálló kerékpárutak és vasúti GSM-R rendszerek kiépítése, valamint van belvízi hajózás fejlesztésére irányuló projektje is.

 67a4091
A NIF útfejlesztési igazgatóságán, 2019 elején létrehoztak egy önálló kerékpárút-fejlesztő projektirodát, amely csak a magyarországi kerékpárút hálózat fejlesztési projektjeivel foglalkozik. Fő projektjei három nagy gerinchálózati elem: a Rajka - Budapest - Százhalombatta vonal, a Balaton-kör és a Budapest - Balaton útvonal, de emellett is számos egyéb kerékpáros projekten dolgozik, terveztet vagy építtet. Nagyon pozitív fejlemény, hogy ezek gondozása a széles spektrumon nagy szakmai múltú, komoly tudás- és tapasztalatkincset felhalmozott NIF hatáskörébe került. Ez önmagában garancia az egyöntetűen helyes tervezésre és korrekt kivitelezésre.

 67a41091
A NIF fontosnak tartja a lakosság alapos és hiteles tájékoztatását – ide tartozik a jelen cikk megjelenése. Mi, a magunk részéről arra törekszünk, hogy kétirányú legyen a munkakapcsolatunk, saját tapasztalatainkból és értelmes, pozitív alapállású hozzászólásokkal értékes visszajelzéseket adhassunk. Olvasóinktól ilyeneket kérünk!

Mi készült el eddig, mi várható még idén?

2019. április 15-én kezdődött meg a munkavégzés I. üteme a nem építési engedélyköteles szakaszokon (Zamárdi-Balatonlelle, Siófok-Balatonakarattya, Balatonkenese-Balatonalmádi között, és Aszófő településen). A nyári időszakban a nyaralók és kerékpárosok kényelme és nyugalma érdekében szünetel a munka, majd 2019 szeptemberében folytatódik. A nem építési engedélyköteles szakaszok felújításának további üteme 2020 tavaszán kezdődhet.

Az építési engedélyköteles szakaszok közül a Zamárdi-Balatonszárszó szakaszon kezdődhet meg a munka 2019 őszén. Szintén ősszel, tervezetten elindulnak a felújítások Balatonőszöd-Balatonlelle, illetve Balatonakarattya-Siófok között. További szakaszok felújításának indítása 2020 tavaszán várható.

igy ujul meg a balaton kor 05

A felújítások, javítások idején milyen alternatív útvonalak lesznek?

Az önkormányzati útszakaszok jelentős részén egyszerű elvezetni a kerékpárosokat párhuzamos utcába, a teljes szélességű vagy félpályás aszfaltozás idejére. Az építési engedélyköteles szakaszokon helyi problémák fordulhatnak elő. Ezek megoldása, alternatív útvonal kijelölése, nagyban függ a beavatkozás időbeliségétől és helyszínétől, ezért a Megrendelő NIF Zrt. bevonja a kivitelező vállalkozót, a Magyar Közút Zrt-t, az Innovációs és Technológiai Minisztériumot és az érintett önkormányzatokat.

Mit üzen Igazgatóhelyettes Úr olvasóinknak?

Felhívjuk a kerékpárosok figyelmét, hogy Balatoni Bringakörön kerékpározva a következő években sok helyen találkozhatnak útjavítással. Ezek egy része türelmet, toleranciát kíván tőlük. Kérjük, ennek megfelelően kezeljék az átmeneti helyzetet, hiszen ezen beavatkozások értük készülnek, és bízunk benne, hogy későbbi kényelmüket és biztonságukat szolgálják.

Fotók: NIF és holkerekparozzak.hu