Gyerekkorom meghatározó olvasmánya volt Dr. Nagy Sándor által írt Bicajoskönyv. Egy igazi hiánypótló mű a túrakerékpárosok számára. Ebben volt egy diagnosztikai rendszer szemlélettel megírt jól használható Hibakeresés fejezet.
Én annak idején sokat használtam. A napokban megtaláltam a szerző honlapját, és abban eldugva ezt a részt is. Most változatlan formában közreadom ezt. A cikk alján a forrás, az érdeklődők megnézhetik az eredeti veziót is.
A kerékpár "szívhangjai"
- 1. A zörejeknek nincs közvetlen közük a hajtáshoz és a kerékpár haladó mozgásához, legfeljebb az út zötyögõs voltához:
- 2. Viszonylag egyenletes, daráló vagy csivitelõ hang hallatszik menet közben. A zaj a hajtás idõtartamára korlátozódik:
- 3. A daráló hang kifejezetten a hajtás szüneteire korlátozódik
- 4. A daráló hang csak a kerékpár mozgásával függ össze, de a hajtástól független:
- 5. Pedálfordulatonként egy vagy két kattanást, zörejt hallunk, nagyjából mindig ugyanannál a hajtókarállásnál:
- 6. A kattogó hang ugyan összefügg a hajtással, de nincs meghatározott hajtókarálláshoz kötve:
- 7. A kattogó, berregõ vagy zizegõ hang a sebességtõl függ, de a hajtástól független:
Nyeregben maradási problémák
- 1. Nem tudjuk elengedett kormánnyal vezetni a kerékpárt:
- 2. A nyereg magától elõrebillen a súlyunk alatt:
- 3. A nyereg folyton lecsúszik alattunk:
- 4. A kormány elfordul a kormánybilincsben:
Fékbetegségek
- 1. A fékkar mozgatható, de a fék alig vagy egyáltalán nem fog:
- 2. Az egyik fékgumi elõbb ér az abroncshoz, mint a másik:
- 3. A fékkar mozgása nehézkes, akadozó:
- 4. A fék sikít, visít:
- 5. A meghúzott fék gyanús, rázkódó hangokat kelt:
Hajtási gondok, váltási problémák
- 1. Hajtás közben a pedál izeg-mozog, fészkelõdik a talpunk alatt:
- 2. A pedál nem forog rendesen a tengelyén:
- 3. A bal oldali hajtókar nem viszi a láncot:
- 4. Leesik a lánc az elülsõ lánckerékrõl:
- 5. A lánc hátul esik le:
- 6. A lánc "szalajt" vagy ugrál a racsni fogain:
- 7. A kerékpár "örökhajtóst" játszik
- 8. A váltók maguktól váltanak:
- 9. Nehezen, vagy egyáltalán nem lehet a szélsõ lánckerekekre váltani:
- 10. A váltás általában véve nehézkes, akadozó vagy lehetetlen egyik vagy mindkét irányban
A kerékpár "szívhangjai"
1. A zörejeknek nincs közvetlen közük a hajtáshoz és a kerékpár haladó mozgásához, legfeljebb az út zötyögõs voltához:
- laza sárvédõk, láncvédõ, pumpa, csomagok vagy csomagtartók;
- a nyereg nyikorog (ez esetleg a hajtással is szinkronban lehet);
- a csengõ belseje zörög;
- lötyög a kormánycsapágy;
- lötyög, rázkódik a komfort fékkar (ez olyankor fordul elõ, amikor a rendes fékkarral fékezünk; a többi, fékezéssel összefüggõ zaj okáról a fékezésnél lesz szó);
- a küllõ elpattanását egyetlen, határozott kattanás jelzi. Ha a kattanás mégsem ettõl származott, akkor vagy összetört valami az egyik táskában, vagy a lánc csapódott rá az alsóvillára (ettõl van az a sok apró lepattogzás az alsóvilla lakkrétegén);
- ha a karistoló zörejek kormányzáskor lépnek fel, meg kell nézni a kormánycsapágyat. Halkabb pattogó hangot a hosszúra hagyott és ide-oda csapódó fékkábelek is kelthetnek;
- a kerekek felõl jövõ sziszegés, zizegés a kiszúródott tömlõbõl származik vagy - szerencsésebb esetben - száraz falevél szorult a sárvédõ és a kerekek közé.
2. Viszonylag egyenletes, daráló vagy csivitelõ hang hallatszik menet közben. A zaj a hajtás idõtartamára korlátozódik:
- valami baj van a hajtócsapággyal vagy a pedálcsapággyal, esetleg a hátsó aggyal (az utóbbi természetesen folyton darál, csak a hajtás szüneteiben nem halljuk a racsni ketyegésétõl);
- valamelyik váltót rosszul szabályoztuk be, és hozzádörzsölõdik a lánc vagy a lánckerék. Ha a hangok hátulról jönnek, lehetséges, hogy a láncfeszítõ nem párhuzamos a kerék síkjával (pl. azért, mert elhajlott a váltó rögzítõsaruja, vagy a villasaru alsó része, amelyre a saru nélküli váltót szerelik);
- rossz helyzetben vannak a váltókarok (a nem indexes váltóknál elõfordulhat pl., hogy hátul váltunk ugyan, de utána picit korrigálnunk kell az elsõ váltó helyzetét is, hogy a ferdébb szögben futó lánc ne érjen hozzá az elsõ láncterelõhöz);
- nincs vonalban a racsni és a hajtómû, s ezért túl ferdén fut a lánc;
- ha a hallott hangok csivitelõ verebekre emlékeztetnek, akkor a lánc alapos olajozásra szorul.
3. A daráló hang kifejezetten a hajtás szüneteire korlátozódik
- eltört valami a racsni belsejében.
4. A daráló hang csak a kerékpár mozgásával függ össze, de a hajtástól független:
- a kerékagyakkal lehet a baj.
5. Pedálfordulatonként egy vagy két kattanást, zörejt hallunk, nagyjából mindig ugyanannál a hajtókarállásnál:
- kilazult a pedál vagy a hajtókar;
- nem elég szoros a pedálcsapágy;
- a hajtócsapágy körül lehet a baj;
- valamelyik elülsõ lánckerék foga elhajlott vagy kicsorbult;
- a jobb oldali hajtókar hozzáér az elferdült elsõ váltóhoz;
- a bal oldali hajtókar hozzáér a kitámasztóhoz;
- valamelyik hajtókar hozzáér az elferdült kulacstartóhoz vagy pumpához;
- a sarkunk hozzáér az oldaltáskához;
- csörög az apró a kabátzsebben;
- a nyeregváz nyikorog a pedálozás ütemében.
6. A kattogó hang ugyan összefügg a hajtással, de nincs meghatározott hajtókarálláshoz kötve:
- valamelyik láncszem berozsdásodott, vagy más miatt szorul (a hang ilyenkor általában a hátsó váltó környékérõl származik);
- valamelyik hátsó lánckeréken csorba vagy elgörbült fog van;
- az új lánc pattog a régi, kopott racsni fogain;
- a hosszú használat alatt megnyúlt lánc rosszul illeszkedik a racsni fogaira.
7. A kattogó, berregõ vagy zizegõ hang a sebességtõl függ, de a hajtástól független:
- az abroncs oldalán dudor van és hozzá-hozzáér a fék (szedjük le a drótperemes gumit, majd egyengessük ki az abroncs szélét egy kis kézisatu segítségével. Szingós abroncsra nincs megbízható orvosság);
- gally szorult a hátsó váltóba, és az kelepel a küllõkön;
- a sziszegés, zizegés a sárvédõ és a kerék közé szorult száraz falevéltõl eredhet;
- a konzolos fék kábelszakadását berregõ hang jelzi, mert a fékrugó ráhúzza a kengyelhuzalt a gumi recés felületére.
Nyeregben maradási problémák
- ügyetlenek vagyunk
- szorul a kormánycsapágy;
- elgörbült a váz (az elsõ- vagy a hátsóvilla);
- ferdén állnak a kerekek;
- nagyon elõre van állítva vagy túlságosan elõrebillen a nyereg.
- nincs eléggé meghúzva a nyeregbilincs;
- elkoptak rajta a rovátkolt felületek.
- nincs rendesen meghúzva a vázbilincs;
- összezsírozódott a nyeregtartó
- a nyeregtartó túl vékony az adott vázhoz.
- a bilincs nincs rendesen megszorítva;
- a kormány nem való az adott kormányfejhez.
Fékbetegségek
1. A fékkar mozgatható, de a fék alig vagy egyáltalán nem fog:
- olaj vagy (acélabroncs esetében:) víz került az abroncsra;
- laza vagy szakadt a fékkábel;
- a gyorskioldót elfelejtettük visszazárni;
- a kerék kisodorta a fékgumit a rossz irányban felszerelt papucsból;
- elkopott a fékgumi (ki kell cserélni vagy utána kell állítani a kábelt);
- l. a 2. jelenséget.
2. Az egyik fékgumi elõbb ér az abroncshoz, mint a másik:
- a kerék csámpás, féloldalas;
- ferdén állt a fék, amikor meghúztuk a helyzetét rögzítõ anyát;
- deformálódott az oldalthúzós fék alaphelyzetét meghatározó rugó.
3. A fékkar mozgása nehézkes, akadozó:
- a kábel megtörik valahol vagy túl éles a kábelhüvely görbülete;
- berozsdásodott, beszennyezõdött vagy egyszerûen nincsen rendesen beolajozva a kábelhüvely belseje;
- szorulnak a fékkar és a fék forgáspontjai (lehet, hogy csak egy kis olajozásra van szükség);
- kiszõrösödött a fékhuzal;
- a gyenge minõségû kábelhüvely ráncokat vet, összehúzódik a fék mûködtetésekor, és ezért szorul benne a huzal;
- elromlott a fékkar (akasszuk le róla a kábelt, és kiderül, hogy valóban így van-e).
- a fékgumi hátulja éri elõször az abroncsot;
- túl kemény a fékgumi anyaga;
- a fékgumi vagy az abroncs nem tiszta (pl. szingóragasztó került rá).
5. A meghúzott fék gyanús, rázkódó hangokat kelt:
- meglazultak a féket tartó vagy összetartó csavarok;
- elsõ féknél: lötyög a kormánycsapágy;
- sérült az abroncs vagy nyolcas van a kerékben;
- rosszul van beállítva a fékgumi (pl. hozzáér a külsõ gumihoz).
Hajtási gondok, váltási problémák
1. Hajtás közben a pedál izeg-mozog, fészkelõdik a talpunk alatt:
- elgörbült a pedáltengely;
- a pedált felerõsítõ furat nem merõleges a hajtókarra (meg kell szokni vagy új hajtókart kell szerezni);
- elgörbült a hajtókar.
2. A pedál nem forog rendesen a tengelyén:
- a csapágy rosszul van beállítva
- a csapágy tele van szennyezõdéssel,
- törött golyó van a csapágyban
3. A bal oldali hajtókar nem viszi a láncot:
- kilazult az ék valamelyik oldalon.
4. Leesik a lánc az elülsõ lánckerékrõl:
- rosszul van beszabályozva, vagy elgörbült az elsõ váltó;
- nyolcas van a lánckerékben (vissza kell hajlítani);
- elgörbült a lánckerék egyik foga;
- kilazult a lánckerék vagy a jobb oldali hajtókar, esetleg nagyon lötyög a hajtócsapágy;
- nincs vonalban a racsni és a hajtómû (esetleg közgyûrût kell betenni a racsni mögé);
- túl hosszú a lánc;
- túl rövid a hátsó váltó láncfeszítõje ahhoz az áttételtartományhoz képest, amit át akarunk fogni (vagyis emiatt lötyög a lánc némelyik áttételnél);
- a lánc elhasználódott.
- rosszul vannak beszabályozva a hátsó váltó véghelyzetei;
- elgörbült a racsni valamelyik foga;
- félrekapott a racsni menete, amikor felcsavartuk (a racsni kóvályog, amikor a kerék forog);
- ócska kerékagyat vettünk (a racsni kóvályog, amikor a kerék forog);
- nem párhuzamos a láncfeszítõ a racsnival;
- nincs vonalban a racsni és a hajtómû;
- elferdült a váltó.
6. A lánc "szalajt" vagy ugrál a racsni fogain:
- túl hosszú a lánc;
- a hátsó váltó láncfeszítõjével van a baj (pl. eltört benne a rugó);
- a lánc megnyúlt a használattól, és ezért nem illeszkedik a racsni fogaira (egy régi lánc akár negyed láncszemnyivel is hosszabb lehet, mint új korában volt);
- az új lánc rosszul illeszkedik a régi racsni kopott fogaira (ki kell cserélni a racsnit is);
- megszakadt a menet a hátsó agyon.
7. A kerékpár "örökhajtóst" játszik:
- berozsdásodott, elkoszolódott a racsni belseje, esetleg száradó növényi olajjal volt legutóbb feltöltve (próbáljuk kiáztatni benzinnel, majd olajozzuk be);
- egyéb hibája van a racsninak.
8. A váltók maguktól váltanak:
- nincs rendesen megszorítva a váltókar súrlódását szabályozó csavar;
- olajat csöpögtettünk a váltókarba, hogy "jobban mûködjön" (ki kell mosni az olajat benzinnel).
9. Nehezen, vagy egyáltalán nem lehet a szélsõ lánckerekekre váltani:
- túl laza a kábel (ha a legnagyobbra nem megy);
- túl feszes vagy szorul a kábel (ha a legkisebbre nem megy);
- rosszul vannak beszabályozva a megfelelõ váltó véghelyzetállító csavarjai;
- szennyezett, kenetlen a váltó.
10. A váltás általában véve nehézkes, akadozó vagy lehetetlen egyik vagy mindkét irányban:
- túl szorosra van állítva a váltókar súrlódását szabályozó csavar;
- szennyezett, rozsdás, szakadt, megtört vagy kiszõrösödött a kábel;
- szennyezett, kenetlen a váltó;
- eltört a váltót mozgató rugó.
Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.
Forrás: DR. Nagy Sándor oldala