Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
A hónap megyéje: Pest vármegye
  Pest megyei kerékpártúra ajánló.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

kens01

Mit? Mivel?

A kerékpárodon rengeteg mozgó, súrlódó alkatrész van, amelynek kopását kenéssel tudod minimalizálni. Emellett a kenéssel korrózióvédelmi feladatokat is ellátsz.

Kenőanyagokat két csoportba osztjuk Zsírok és olajok. Mindig kenőzsírt használj a csapágyazásokon, meneteken, rugókon és ékeken. Kenőolajt használj a láncon, bowdenen, fék és váltó forgáspontjain.

Az alkalmazott kenőanyag minősége és mennyisége egyaránt fontos. Szereléskor minden menetet (pl pedáltengely menetes vége) zsírozz be. A szorosan illeszkedő felületet (pl hajtókar-hajtóműtengely) és rúgót (pl rúgóstag) szintén kenned kell a berágódás ellen!

Fontos, hogy zsírzás-olajzás előtt meg tisztítsd az alkatrészeket. Egyrészt az elöregedett kenőanyagok maradék bomlástermékének hatására korrózió léphet fel. Másrészt az apró porszemek a felületen berágódást okoznak.

A fékpofák, kerékabroncsok és a műanyag belső hüvellyel ellátott bowdenkábelek nem lehetnek olajosak, mert tönkremennek!

Amennyiben elveszítettük az alkatrészek porvédősapkáit pótoljuk. Azok nem csak por ellen védenek, hanem a kenőanyagot is védik!

Nagyobb, hosszabb (többnapos) túrák után érdemes átkenned a fontos helyeket (főleg azokat, amelyeket olajozni szoktál), ill. ősszel, mielőtt a kerékpárodat elteszed télre minden kenési helyen mej végig. Tavasszal így csak ellenőrizned kell, és már mehetsz is biciklizni. Sürgősen kenned kell, ha nyikorgást hallasz, azaz, ha sír a lánc az olajért.

Kenési helyek:

* fékek forgáspontjai, csuklói

Amennyiben szükséges, olajspray-el kezeld (szilikon, teflon stb.), ügyelve, hogy a fékpofák és az abroncsok ne legyenek olajosak.

* láncterelő-, láncvezető görgők siklócsapágyait

* hátsó sebességváltó összes forgáspontja

* első láncváltó minden forgáspontja

* lánc és a lánckerék

A láncot 50-100 km kerékpározás után érdemes kenned (túra után). Ha nincs kenve, akkor csökken a váltás pontossága. A láncot és a lánckereket először WD-40-el fújd le (ez egyfajta zsíroldó), majd ezek letörlése után (lánclemosás után is!) kend be a láncot olajjal. (Száraz illetve nedves körülményekhez készült olaj létezik. Az esetek nagy részében a száraz a megfelelő.) A felesleget töröld le, mert az olajtól tocsogó lánc vonzza a port, piszkot.

* fékkarok forgáspontjai

* küllőanyák töve

Időnként fújd be csavarlazítóval. Így elkerülhető a küllő és küllőanya „összetapadása”. A kerékabroncsokra ne fújj olajat!

* csapágyak (kerékagy, középagy, kormányfej, pedál)

A kúpos és szétszedhető csapágyakat rendszeres időközökben szét kell szedned és újra kell kenned! (Évente egyszer, vagy hosszú esős saras túra után.) Ha a kerékpáron kenőnyílással ellátott csapágyak vannak, akkor zsírzópréssel mindaddig nyomjunk friss zsírt a csapágyba, míg az a régi szennyezett zsírt ki nem szorítja.

* Nyeregcső, kormányszár

Ezeket rendszeres időközökben szereld ki és zsírozd be, nehogy berágódjanak a nyeregcsőbe vagy a villanyakba. Alumínium váz esetén, ha idegesítő „ciripelő” hangot hallasz a nyeregcső felől, ne izgulj valószínűleg nem a váz repedt el. Zsírozd be a nyeregcsöved és elmúlik.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.