Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

kerkpr_vsrlsA kerékpárosok nagy részének ősszel, a hideggel és az esővel ér véget a bringás idény.

Ilyenkor elrakják télire kedvenc járgányukat, betakargatják és elbúcsúznak tőle. Majd hagyják téli álmot aludni. Van aki, beszórja téli vackára a bringát, hogy majd jövő tavasszal letisztítom, lepucolom, beolajozom, a defektek megjavítom. A rozsda az alumínium vázanyag elterjedése miatt már nem szokott nagy problémát jelenteni a bringa fő alkatrészén, de nem minden vanalu-ból a kerékpáron. Igen, manapság egy csomó karbon kiegészítővel is tele lehet aggatni vasparipánkat, de most nem erről lesz szó.

Tudom, hogy a legegyszerűbb módja a bringa téli eldeportálásának a módja, az előbb leírt néhány sor. De ez tavasszal sok-sok kellemetlen meglepetés forrása lehet. És mi idegesítőbb annál, amikor az első gyönyörű tavaszi pénteken jön az sms, hogy; „Holnapra jó időt mondanak, menjünk, tekerjünk egy picit valahol!”

Tlilom04Hazaérve felébresztjük járgányunkat, lázasan kitépjük az odújából, hogy; „Gyerek bringa, holnap megyünk!” De az még alszik, nem akar ébredni, jobb esetben egy nagyot ásít. És ekkor átvillan az agyunkon látva a tavalyi koszt, sarat, hogy hoppá! Miért is nem forog rendesen az a kerék? Miért is csupa rozsda az a lánc? Miért is lapos az a hátsó gumi? Miért is nem fog rendesen az a fék? És így tovább… Talán, mert nem zsíroztam be a láncot? Mert egy kicsit eresztett tavaly a gumi? De még haza értem azzal a 8-assal a kerékben? Kicsit saraztunk ugyan, de mi baja lehet, ez a bringa ennyiért mindent kibír.

Bizony, nemhiába szedik szét a többszázezres bringákat minden saras verseny után –de, évente legalább 2szer- és takarítják ki az összes alkatrészt. A „nagyok” is tudják, hogy a víz, a sár és a piszok a kerékpár nagy ellensége.

És ha mi sem figyelünk rá, akkor a tavasz első napsütötte hétvégéit nem a bringánk nyergében tölthetjük, ha nem egy kerékpárszervizben… Míg a barátaink vígan élvezik a melengető tavaszi szellőt az arcukon, addig mi szagolhatjuk a szerviz olajos-gumi-fém szagát. Már ha bejutunk. Mert ügye azon a hétvégén nem csak nekünk jut eszünkbe bringára ülni.


Egy-két alapvető, otthon is elvégezhető feladat, hogy nyugisan induljon a következő kerékpáros szezon.


Mossuk le a bringát.

  • Hol? Erkély, terasz, kert, előszoba, ajtónk előtti folyosó, garázs, miegymás.
  • Mivel? Vödör, lavór. Szivacs, konyharuha, rossz póló. Folyékony szappan, sampon, tusfürdő, de lehet kapni speciális bringatisztító szereket Pl. Motorex
  • Miért? Hogy ha tavasszal elővesszük, ne a miénk legyen a legkoszosabb.
  • A bringa alkatrészein marad sár, nedvszívó hatású, így az a levegő páráját magához vonzza és mivel a sár a bringán van, olyan, mint ha az sárban állna egész télen. Illetve ha elmegyünk mellette ne legyünk koszosok.

Olajozzunk!

  • Hol? Lánc, első és hátsóváltó csapja, mozgó elemei, rugói. Fékkarok csapjai
  • Mivel? Étkezés zsír, Vénusz olaj és barátai semmi esetre sem!!! Lehet kapni láncolajat, varrógép olajat. TF2, WD40.
  • Miért? Hogy ne rozsdásodjanak be ezek az alkatrészek a hosszú téli pihenő időszak alatt, és tavasszal azonnal tudjunk indulni.

Defekt01Kerekek.
Ha valamelyik gumi enged, és időnként fújni kell bele levegőt, akkor az tavaszra tuti, hogy használhatatlan lesz. Érdemes még a télen kicserélni. A külső guminak sem tesz jót, ha egész télen az oldalperemére nehezedik a bringa súlya a lapos kerék miatt. Megtörhet a gumi, és amikor tavasszal felfújjuk, kirepedhet és dobhatjuk a szemétbe. Ha nincs semmi baja a kerekeknek, akkor eresszünk ki belőle egy kis levegőt, hogy ne legyen feleslegesen nyomás alatt. A felni is jobban érzi magát egész télen, ha nem kell ellent tartania a levegőnyomásának. Annyira eresszük le a levegőt, ne legyen kemény a gumi, de legyen még tartása, ne rogyjon össze.

Egyebek.

  • Érdemes a váltókat –mind az első és hátsó- a legalsó fokozatba váltani és úgy elrakni a bringát. Tehát elöl és hátul is a legkisebb fogaskeréken legyen a lánc. Ez azért szükséges, mert ebben az állapotban van a legkevésbé kitéve a váltókban lévő rugó a húzóerőnek. Ha így tároljuk, hosszabb ideig tartja meg a rugó a feszességét ergo, több ideig tudjuk azt használni.
  • Ugyan ebből a megfontolásból a fékek bovdenjeit is kiakasztani, hogy azok is tudjanak pihenni a télen.

De aki igazán szereti a bringáját, az elviszi egy szervízbe és csináltat rajta egy nagygenerált. Aki ezen töri a fejét, annak mindenképp érdemesebb a téli hónapokban megcsináltatni a nagyszervízt, több okból is. Ekkor biztos, hogy nem kell, majd egy hetet várni mire elkészül a bringa. Tudniillik a tavaszi nap első sugaraira kb. 17587 kerékpáros lepi el egyszerre a szervízt és időbe telik, mire mindenki sorra jut. A téli hónapokban kevesebb a szerelők munkája, így nyugodtabban, nem kapkodva tudják szerelni kedvencünket. Ekkor darabokra szedik és mindent kitisztítanak, beolajoznak, átzsíroznak. Mint a „nagyok”.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.