Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
A hónap megyéje: Pest vármegye
  Pest megyei kerékpártúra ajánló.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

kerkpr vsrls03

A kerékpár helyes beállításáról oldalakat lehet írni. Az alábbiakban leírtuk röviden, hogy "Mit?" "Miért?"

Nyeregbeállítás

A nyereg tetejét vízszintesre állítsd. (vízmértékkel ellenőrizheted)!

Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen kerüld el. (általános tapasztalat szerint a vízszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat a ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és így a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.

Az ülés magassága

A pedált fordítsd alsó („6 óra”) állásba! Ülj fel a nyeregbe, ha a lábad a pedálon van az ne legyen teljesen nyújtva, hanem enyhén hajlított állás a megfelelő.

A kormány-nyereg távolsága

Támaszd a nyeregorrhoz a könyöködet és vízszintes alkar esetén az ujjaid éppen el kell érik a kormányt.

A pontosabb beállítási módszer a következő:

Fordítsd a hajtókart vízszintes (3 óra) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szoríts egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látsz, állítsd a nyerget előre vagy hátra!

Ha kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlnod a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, tudod a méretezést befolyásolni.

A beállítást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során finomíthatsz rajta. Lehetőleg gyakran állíts keveset (2-3 mm-t).

Kormánymagasság

A nyereg beállítását követően állíthatod ezt be! Először állíts egy magasságba a nyergeddel. A későbbi próbautakon ezt finomítsd sajét adottságaidnak megfelelően

Váz

A következő táblázat segít a megfelelő vázméret kiválasztásában. Állj kb 10 cm-es terpeszbe mezítláb. Kérj meg valakit, hogy mérje meg a talaj és a gát közötti távolságot. Ezt 0.65-tel szorozva megkapod a megfelelő vázméretet. A váz mérete: az üléscső hossza a középcsapágy középpontjától a felső- és az üléscső találkozásának középpontjáig mért távolság.

Ha nincs kedved számolgatni, akkor katt IDE, ahol számol helyetted a Bringadoki!

Kormány

Szélessége a vállszélességedhez igazodjon! A országúti kormánynál a hajlítás ne legyen nagy, vedd figyelembe a kezeid méretét! Az egyenes (mtb) kormány se legyen vállszélességednél keskenyebb, mert instabillá válik a kormányzás és összeszorítja a mellkast, ami nehezebb légzést von maga után

Fékkar

Országúti kormánynál alul fogva a középső ujjad utolsó percével biztonságosan be tudd behúzni. A fék rugója ne legyen túl erős, mer hamar elfáradnak az ujjaid.

Egyenes kormánynál a fékkar ne álljon olyan magasan, hogy a fékezéskor a csuklód hátra kelljen feszíteni ahhoz hogy a kart elérd. Ne legyen mélyen sem mert akkor a testednek is előre kell mozdulnia a hatékony fékezés eléréséhez. Az optimális kar beállítás, ha kényelmes kormány fogás közben az ujjaid előrenyújtva, úgy éred el a fékkart, hogy a tenyered nem mozdul el a kormányon.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.