Újjá varázsoltam egy régi országúti kerékpárt.
Nemrég Levente barátom hívott fel, hogy régi lestrapált bringáját építsem újjá. Nem korhű restaurálást kért, konkrét elképzelése volt. Szerette volna, ha a bringán egyenes kormány lenne. A váltórendszer sem olyan fontos. Egy könnyű, fordulékony, elsősorban városi közlekedésre alkalmas bringát szeretett volna. Divatos, sportos kinézettel.
Hosszas beszélgetés során született meg az a bicaj, amelynek összerakását most bemutatom.
Első lépésként lebontottam a régi alkatrészeket, és alapos tisztításnak vetettem alá a vázat. Miután portmentesítettem és zsírtalanítottam, a lepattogzott festéket pótoltam körömlakkal. Tapasztalatom szerint ez a legjobb megoldás, ha hibajavítást szeretnénk a festésen eszközölni. Ezután szépen polírpasztával előcsalogattam a fényezés régi varázsát.
A váz a polírozás után
A fenti műveletek után a kormánycsapágy, illetve a középcsapágy karbantartását végeztem el. Szerencsére mind a golyók, mind a kónuszok kitűnő állapotban voltak, így csak a takarításukat és az újrazsírozásukat kellett elvégeznem.
A bringa komplett új kerekeket kapott. Fehér Joytech agyból, illetve fehér oldalfalú Beretta felniből állót választottam. A régi kerék hátul 6 fogaskerekes kazettás aggyal rendelkezett. Ezt én most 6-os racsnival pótoltam. Guminak a Deestone D882-est választottam, amelynek a szélessége 28 mm. Ezzel a gumival nem öltem meg a bringa sportos, dinamikus kinézetét, de mégis csak vastagabb, mint az országútikon alkalmazott 23 mm vastagságú külső. Aszfaltos használatra szerintem tökéletes lesz.
Ebből lesz a komplett kerék
Nem csoki! Költségtakarékos belső csomagolás
Helyükere kerültek a kerekek
A kerekek beszerelése után a nyeregcső, illetve a kormányszár következett. Ezeket a régi alkatrészekből mentettem át, mivel mind az alakjuk, mind az állapotuk tökéletes volt. Kár lett volna kidobni őket. A nyeregcsőre DDK FM260-as fehér nyerget szereltem. A stücni Charge Slice cyclocross kormányt kapott, amire Csepel Piton fehér fékkarokat illesztettem.
Alakul a bringa
Ezután felszereltem a hajtókart. Itt essen néhány szó a meghajtásról. Az egysebességes tervet elvetettük, mivel Levi dimbes-dombos környéken lakik, így nem árt ha tud áttételek között választani. Az egyszerű letisztult kerékpár varázsát azonban szerettük volna, ha a gépünk megtartja. Ezért 1 X 6 os rendszert álmodtam a gépre.
A régi hátsóváltót felszereltem a vázra, a kerékagyra 6-os Shimano menetes racsnit illesztettem. A régi hajtókart lecseréltem. Itt figyeljen mindenki, ha hasonló bringát akar építeni új hajtókarral. Az egysebességes lánckerekek ugyanis nem használhatóak, azok lényegesen vastagabbak, mint a váltós rendszerhez tervezettek. Nem futna el rajtuk a lánc.
A kormány és a Piton fékkarok
Én egy noname országúti hajtókart szereztem be, amely 53; 42-es fogszámú lánckerékkel rendelkezett. A nagyobb kereket leszerelve, és a kisebbiket kívülre helyezve kaptam meg az egylánckerekes hajtókart. Optimálisabb lett volna a 44-es, vagy 46-os, esetleg 48-as fogszámú lánckerék, de sajnos beszerzését nem tudtam megoldani.
Térjünk vissza a kormányhoz, ami szép fehér bandázst kapott, majd szépen beburkoltam nylonzacsival, hogy véletlenül se fogdossam össze piszkos kézzel.
A bandázs is felkerült
Ezek után felszereltem a féktesteket, amik Csepel két forgáspontos narancs színű patkófékek. Ezek igen csak megvadították a bringát, tökéletesen harmonizálva a váz fényezésével.
"Kicsit" megbolondította a gépet ez a féktest
A végszerelés folyamán helyükre kerültek a bowdenek és a bowdenházak, a pedál, a kulacstartó a küllőprizma és a lánc.
A végszerelés során kialakult a vezérlőpult
A láncot hagytam utoljára, mivel ennek felszerelése, egy kis odafigyelést igényel. Én ugye 1 X 6-os rendszert építettem. A lánc optimális hosszúra szabására oda kell figyelni, különben a hajtókarnál ledobódhat.
Ha menet közben ezt akkor tapasztalod amikor hátul a legnagyobb fogaskeréken van a lánc, akkor azt túl rövidre szabtad, ha ugyanez a legkisebb lánckeréken fordul elő, akkor túl hosszúra.
Az elkészült bringán az első próbaút jól sikerült. Könnyű, fordulékony, jól manőverezhető bringát sikerült építeni. Ráadásul igen dögös kinézetűre sikeredett, ami sok kerékpárbarátnak fogja megdobogtatni a szívét.
Gondolom sokan kíváncsiak vagytok mennyibe is került ez a bringa. Íme az összesítés:
Váz + villa: | 0 Ft |
Kormánycsapágy: | 0 Ft |
Középcsapágy: | 0 Ft |
Nyeregszár: | 0 Ft |
Kormányszár: | 0 Ft |
Exage Action hátsóváltó: | 0 Ft |
Váltókar: | 0 Ft |
Hátsó kerék 700 Road fehér: | 8990 Ft |
Első kerék700 Road fehér: | 9990 Ft |
Gyorszár 1 pár: | 1240 Ft |
Deestone D882 külső 1 pár: | 3180 Ft |
Deestone belső 1 pár: | 1398 Ft |
Tömlővédő szalag 1 pár: | 700 Ft |
Charge Slice kormány: | 7100 Ft |
Bandázs: | 1990 Ft |
DDK FM260 nyereg: | 2990 Ft |
Csepel fékszett: | 9990 Ft |
Csepel Piton fékkar: | 9900 Ft |
Noname országúti hajtómű: | 7500 Ft |
Shimano 6-os racsni: | 3490 Ft |
Tour de France alu pedál: | 1590 Ft |
Bowdenek és bowdenházak: | 1200 Ft |
Ostand kulacstaró : | 1490 Ft |
Egyéb piszricsáré dolgok: | 400 Ft |
Ez összesen 73 138 magyar forintocska.
Végezetül még néhány kép az elkészült bringáról. Ha tetszett, szólj! Bringadoki neked is épít egy szép gépet!
Íme a kész mű
A középrész
Ilyen lett