Egy Apollót sikerült megmenteni az enyészettől.
Nem régiben írtam róla, hogy szeptemberben lesz egy jó kerékpáros teljesítménytúra, a Dunakanyar Szíve TT, amelynek érdekessége, hogy csak 1988 előtti gyártású kerékpárokkal lehet rajta indulni.
Levente barátommal beszélgettem, és szóba került ez az esemény. Erre azt mondta, hogy neki van egy régi Apollója, amivel nem igazán tud mit kezdeni, már ki is tolta a garázsból, mert nem fér.
Szó, szót követett, végül nekem ajándékozta a gépet, megmentve ezzel a csendes pusztulástól.
Miután hazavittem, gondosan körbejártam. Már ekkor tudtam, hogy eredeti állapotába fogom vissza állítani és nem egy feltuningolt öreg vázas bringa lesz belőle.
Az Apolló viszonylag ép, és jó állapotban van. A nyereg rajta nem eredeti, hiányzik a dinamója, a lámpák, a pumpa. A fékkarok töröttek. A sárvédők leszerelve, de meg vannak. A kerekekben 8-as lakozik, egy küllő eltörött. Az a pár hónap, amit a szabad ég alatt töltött megtette a hatását, a lánc teljesen rozsdás, beállt.
Csúnya karcolások a villán |
Törött fékkarok, kusza bowdenezés |
"Tájidegen" macskaszem és kulacstartó |
Rozsdás, beállt lánc |
A helyzet nem is rossz. Fékkarok vannak ehhez, így könnyen pótolom a törötteket. A többi hiányzó dolgot meg majd szépen az idők folyamán beszerzem.
(Ha van valakinek a fenti listából valami, az kérem jelezze!)
A láncot két óra munkával sikerült működésre bírni. A gumikat felfújtam és ráültem a gépre. Sebesség váltása ugyan egyenlőre nem lehetséges, de a kerékpár saját lábán megy, halad, suhan. A fékerő minimális. Sikerült elég gyorsan fogalmat kapnom az Apollóról.
Ekkor eldöntöttem, hogy elindulok vele a korábban említett 100 km-es teljesítmény túrán. Ez viszont azt jelenti, hogy a túra előtt jó két héttel készen kell lenni a gépnek. Így kellően letesztelhetem a menetbiztonságát, és nem ott derül ki valami turpisság, ami a 100 km-es bringázást mondjuk 50 km-es bringatolássá alakítja át.
Ezek után Apolló lekerült a műhelyembe és gyorsan alkatrészeire hullott. Szerencsére elsősorban alapos pucolásra illetve zsírzásra van szüksége a gépnek, nem pedig hibás alkatrészeb pótlására.. Egyedül a kerekek azok, amik teljesen meg újulnak. A túra miatt úgy döntöttem, hogy újra küllőztetem, ezzel a két kerék maximális igénybevételnek lesz kitehető.
Amíg a kerekek készülnek Prevent folyékony polírozószerrel átpolíroztam az összes alkatrészt. Meglepően jól leszedte a rozsdát a krómozott felületekről és szépen csillogóvá varázsolta azokat. Így nem vettem króm tisztítót.
A váz lepucolása után örömmel tapasztaltam, hogy nem kell a gépet újra festeni és matricázni, mivel jó állapotúak. Egyedül a villa az, amin sok a rozsda. Ehhez kevertettem megfelelő színt, amivel lefújva eltüntettem a rozsdás részeket.
Hamarosan minden alkatrész szépen megtisztítva az összerakásra kész állapotba került.
Rozsdás, karcos villa |
Szórógitt után... |
Ilyen volt... |
Ilyen lett! |
Látszik a különbség |
Megtisztított alkatrészek |